mån 04 apr 2022, 19:42#754819
Ja touchskärm är helt värdelöst om man ska vara i skogen året runt och få något gjort.
Det som krävs är en dator med digitizer-penna! Det finns flertalet med tillverkare som har ruggade datorer med digitizer. Forest it säljer många av märkena, men helst av FIDS.
Ska man jobba mycket med karta i fält och inte bara samla uppgifter skulle jag rekommendera 12" skärm, visst är det lite tyngre att bära runt på men man blir så mycket mer effektiv på det viset.
Själv har jag nu arbetat i snart 3,5 år med en Zelo som visas i inlägget ovan. Det har varit en överlag stabil maskin som har en bra och tydlig skärm i solljus och med ett extremt hållbart chassi (revbenen går av före datorn, fråga mig inte hur jag vet...)
Min är av första gen processor och rätt seg, men det har blivit bättre med nya maskinen som säljs idag. Datorn kan upplevas som rätt tung om man går långa dagar och då kan man behöva använda en avlastande sele, speciellt om man kör stora batteriet. Regn eller snö är inget problem, man är lika effektiv oavsett! Men ibland hade jag önskat vindrutetorkare på skärmen ;D
En annan fördel är att man inte behöver fler datorer, den fungerar lika bra i dockan på kontoret med en stor skärm som ute i fält!
Jag skulle aldrig använda papper eller en mindre maskin i skogen.