Öppna kategorin

Telefon eller fältdator för inventering och datainsamling

10 inlägg 3459 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Telefon eller fältdator för inventering och datainsamling

Neuman  
#754756 Jag har just börjat jobba med inventering och är ganska färsk på området. Ni som jobbar med inventering eller fältarbete, vad har ni för utrustning till det?

Jag söker en bra telefon, fältdator, surfplatta eller liknande för att samla in data i fält. Krav är att den ska ha bra batteri, vara robust och tålig, vattentät och ha gps och kompass.

Ett stort problem för mig är att skärmen på min telefon flippar ur när det kommer regn på den, det hjälper inte att den är vattentät. Hur löser ni det?

Tacksam för tips
Mvh Neuman



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Telefon eller fältdator för inventering och datainsamlin

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754803 Kontakta Forest it så hjälper de. Har just skaffat en av deras ruggade datorer så jag har inte riktigt kommit igång med den än. Tänkte jag kan ge en lite recension när jag gjort
Lite hektar plan med den.

Avatar Fallback

Re: Telefon eller fältdator för inventering och datainsamlin

Aleck  
#754819 Ja touchskärm är helt värdelöst om man ska vara i skogen året runt och få något gjort. Det som krävs är en dator med digitizer-penna! Det finns flertalet med tillverkare som har ruggade datorer med digitizer. Forest it säljer många av märkena, men helst av FIDS.
Ska man jobba mycket med karta i fält och inte bara samla uppgifter skulle jag rekommendera 12" skärm, visst är det lite tyngre att bära runt på men man blir så mycket mer effektiv på det viset.

Själv har jag nu arbetat i snart 3,5 år med en Zelo som visas i inlägget ovan. Det har varit en överlag stabil maskin som har en bra och tydlig skärm i solljus och med ett extremt hållbart chassi (revbenen går av före datorn, fråga mig inte hur jag vet...)
Min är av första gen processor och rätt seg, men det har blivit bättre med nya maskinen som säljs idag. Datorn kan upplevas som rätt tung om man går långa dagar och då kan man behöva använda en avlastande sele, speciellt om man kör stora batteriet. Regn eller snö är inget problem, man är lika effektiv oavsett! Men ibland hade jag önskat vindrutetorkare på skärmen ;D

En annan fördel är att man inte behöver fler datorer, den fungerar lika bra i dockan på kontoret med en stor skärm som ute i fält!

Jag skulle aldrig använda papper eller en mindre maskin i skogen.

Avatar Fallback

Re: Telefon eller fältdator för inventering och datainsamlin

Chainsaw Charlie  
#754831 Motion F5 serien har jag kört med under en längre tid. De tillverkas inte längre men det finns fina exemplar på ebay till en rimlig peng. 10" skärm och hot-swap batterier som varar 3-4 timmar så man behöver några stycken för att klara en arbetsdag.

Tåndemåla och Aleck, vad är priset ungefär för en FIDS Zelo nuförtiden?

Avatar Fallback

Re: Telefon eller fältdator för inventering och datainsamlin

Håkan A  
#754832 Kan bara instämma i kommentarerna från Tåndemåla och Aleck.
Jag kör förvisso bara planläggning på deltid men jag vill inte vara utan min FIDS. Gått utan några tekniska problem i 4-5 år nu, och de få gånger något krånglat har supporten från Forest IT varit utmärkt. Problemen har hittills alltid lösts med ett telefonsamtal. Någon ny penna har jag fått köpa genom åren, annars bara ladda och köra på.
Lycka till med att hitta rätt produkt för din verksamhet!

Användarvisningsbild

Re: Telefon eller fältdator för inventering och datainsamlin

Rohdin  
#754842 Jobbar som avverkning planerare och kör just nu med Oukitel wp15 (tidigare haft Ulefone Armour 3w)

Men behöver ju inte skriva/dela in bestånd likt vid skogsbruk planläggning.
Men har under 4 år inte upplevt att jag behöver något mer än en ruggad mobil med bra gps mottagningen (vill ha tillgång till flera olika gps system i telefonen)

Avatar Fallback

Re: Telefon eller fältdator för inventering och datainsamlin

Aleck  
#754935
Chainsaw Charlie skrev:Motion F5 serien har jag kört med under en längre tid. De tillverkas inte längre men det finns fina exemplar på ebay till en rimlig peng. 10" skärm och hot-swap batterier som varar 3-4 timmar så man behöver några stycken för att klara en arbetsdag.

Tåndemåla och Aleck, vad är priset ungefär för en FIDS Zelo nuförtiden?


Det var över ett år sedan jag la en beställning på någon sist, men med alla tillbehör som skrivbordsdocka och extrabatteri så hamnar du nog strax norr om 30 tusen ex moms. Det är ingen billig maskin, men har också många fördelar!

Användarvisningsbild

Re: Telefon eller fältdator för inventering och datainsamlin

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#755009 Allt beror på vad man väljer för tillbehör och vad man har sedan tidigare. Jag gick in från noll och hamnar på ca 35+ m med då flera batterier och allt. Jag har gjort första dagen idag och det är en riktigt bar maskin. Bästa gps,en jag haft. Ligger inom metern.

Användarvisningsbild

Re: Telefon eller fältdator för inventering och datainsamlin

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#755011 Det som är så bra tycker jag är att man kan släcka skärmen när man förflyttar sig och sedan tända upp och blixtsnabbt se var man finns på GPSen och sedan kunna släcka igen.

Användarvisningsbild

Re: Telefon eller fältdator för inventering och datainsamlin

freasp  
#767585
1660816164_norsjoesele.png
En bra sele för Fids ZELO är https://www.norsjoselen.se/, som kan anpassas även till de tjocka stora batteriet . Då får du en jämn belastning på axlarna.
Lite problem med västen blir det, men satte en karbinhake längst ned så västen gick att få ihop .
Efter en heldag i skogen märks skillnaden.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).