Konceptet skulle man kunna säga liknar hybridtekniken som finns på vissa bilar idag. Ponsse har tagit bort dieselmotorn, ersatt den med totalt tre elmotorer, ett batteri samt en mindre dieselmotor som via en generator laddar batteriet.
En av de största fördelarna med EV1 är enligt Ponsse en avsevärd mindre dieselförbrukning. En reduktion på 20 % vittnar testerna om. Detta är i skogsmaskinsammanhang en rejäl reduktion och troligtvis önskvärt hos skogsentreprenörer. Bränsleförbrukning reduceras främst genom att den mindre dieselmotorn bara går på optimalt varvtal och bara när batteriet kommit under 40 % i kapacitet.
Likt en hybridbil så finns även ladduttag på EV1. Nu är det kanske inte ofta man hittar en snabbladdare i skogen men man vet aldrig vad framtiden har att erbjuda. Totalt finns annars tre elmotorer där två används för transmission och en för att driva arbetshydrauliken till främst skotarens kran.
Skogsforum fick ett samtal med Ponsses VD och koncernchef Juho Nummela inför lanseringen. Juho säger att Ponsse startar en resa mot fossilfrihet och har i flera år arbetat med tekniken som nu finns i EV1. Under utvecklingen av tekniken så insåg Ponsse att tekniken inte bara kan användas i skogsmaskiner. Därför har den elektriska lösningen utvecklats i ett eget bolag som heter EPEC. Detta är ett företag som ägs av Ponsse och enligt Juho ser de nu en stark efterfrågan efter deras lösning inom andra segment.
Basen i systemet som EPEC kallar “FLOW” är en strömfördelningsenhet (PDU) som agerar som en hjärna i systemet som binder ihop elmotorer med batteri och generator med dieselmotor. Det är denna lösning som Ponsse nu ser efterfrågan på inte bara inom skogen utan andra liknande applikationer inom andra segment. Enligt Ponsse finns en stor efterfrågan som gör att de kan sälja systemet som en OEM-produkt framöver.
Förutom ovanstående så är alltså det första konceptet byggt kring 15-tonsskotaren Buffalo. Bilderna på det nya konceptet vittnar om att skillnaden mot den vanliga skotaren är att Ponsse valt att introducera en blå färg på fälgar och grip. Detta tillsammans med produktnamnet “EV1”.
Ponsse har ett mål om koldioxidneutralitet och EV1 är nu första stora steget mot en elektrifiering av Ponsses skogsmaskiner. Det ska bli spännande att följa deras utveckling. I samtalet med Juho märks att det är en seriös satsning där systemet från deras egna bolag EPEC är moduluppbyggt. Ett bra exempel är systemet med generator och dieselmotor som Ponsse kallar “Range Extender”. Detta är en modul som kan bytas ut mot något annat i framtiden. Vad det blir återstår att se.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto