Avverkning (slutavverkning)

Granbarkborreaktivitet 2022

36 inlägg 10467 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Granbarkborreaktivitet 2022

Sjögården  
#760139 Enklast är nog att fälla och randbarka dem med motorsågen så borrarna dör innan de svärmar igen.
Har fått ut mitt fångstvirke denna veckan och det är mycket odjur i de träden.. 😉

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Stacken  
#760185 Jaha , det räcker med randbarkning. Man behöver inte barka hela trädet med motorsågen? När finns det behov av att göra det?

Användarvisningsbild

Sjögården  
#760190 Bråttom.. 😉

Användarvisningsbild

Otik  
#760280 Bra tips då man har något vindfälle som man inte kommer åt 👍

Sture Andersson  
#760358 Tänkte höra med er om ni varit med om samma i år att från att tro att jag bara hade nått enstaka träd jag missat kvar sen fjol
att helt plötsligt hitta nu på våren 30 -40 stycken på lite olika ställe .Prata med min inspektor på Södra och han sa att jag inte var ensam om detta ,när vintern släppte taget och träden skulle vakna till märkte dom att dom var döda och baren ramla av ,
låter konstigt men ,men det verkar som det var presis så .För i ett område hade jag ett par vindfällen,och såg då att det stod en torr jag missat ,och jag är helt hundra på att det inget mer var där ,men nu på våren stod det helt plötsligt 8 st där .

Användarvisningsbild

Brozzlaren  
#760360 Ja, det är jobbigt läge. håller till utanför Herrljunga, rejäl svärmning i pingst.
Massor av borrar i vindfällen, 5-7 st under varje mjölhög. Nu gäller det att vara med. 😱

Amatörhuggare 62  
#760365 Granar kan vara gröna, på håll. Men tittar man noga uppåt längs stammen.
Kan det vara barkfallet.
Å man brukar hitta, bark på backen. Å sen blir barren ljusare å ljusare i färgen. Drönarkör man, så ser man inte, att barken släppt. Utan när dom skiftar färg. Så man får, verkligen okulärbesikta noga.

TS
Användarvisningsbild

HannuRöj  
#760367 Här är en gran presis som Amatörhuggare63 beskriver. Helt grön, men dödat av barkborre redan i fjol. Toppen har brutit i vintern/våren, efter markberedning i höstas. Avverkat i juli.

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborreaktivitet 202

Sjögården  
Sture Andersson skrev:Tänkte höra med er om ni varit med om samma i år att från att tro att jag bara hade nått enstaka träd jag missat kvar sen fjol
att helt plötsligt hitta nu på våren 30 -40 stycken på lite olika ställe .Prata med min inspektor på Södra och han sa att jag inte var ensam om detta ,när vintern släppte taget och träden skulle vakna till märkte dom att dom var döda och baren ramla av ,
låter konstigt men ,men det verkar som det var presis så .För i ett område hade jag ett par vindfällen,och såg då att det stod en torr jag missat ,och jag är helt hundra på att det inget mer var där ,men nu på våren stod det helt plötsligt 8 st där .

Exakt så har det varit här också. Det är mycket egendomligt förlopp.
En del har sextandade borrar och är röda i toppen . Andra är fulla av borrmjöl hela vägen och gulröda i barren.
Det kan inte ha uppstått efter årets svärmning utan förmodligen har de suttit i barken över vintern.
En en del har faktiskt dött utan angrepp, förmodligen av hårt vår/vinterklimat.
Tur att finansmän och pensionsfonder betraktar investering i skog som en riskfri placering… 😉

Användarvisningsbild

generationsskifte  
#760596 Var nyss ute och cyklade lite runt markerna, kikade till på några grantoppar där solen låg på och såg att en av topparna var torr. Väl framme upptäckte jag fyra angripna träd. Haft riktigt stora bekymmer med borren här de senaste åren och på de ställena de gått hårdast fram förra året har jag inte sett ett ända angripet träd. Granarna ser mycket piggare ut nu med i jämförelse med de senaste åren. Är trots allt hoppfull på att det inte kommer bli så mycket angrepp här i år jämfört med de senaste åren.

Användarvisningsbild

Sjögården  
#760627 Tror det har stor betydelse hur nederbörden fallit.Här har det kommit 10 mm sedan påsk så läget är allvarligt för både jord och skog.
Börjar likna 2018 års utveckling.
Ostkusten är nog en riskfaktor framledes.. 😉

Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Sjögården skrev:Tror det har stor betydelse hur nederbörden fallit.Här har det kommit 10 mm sedan påsk så läget är allvarligt för både jord och skog.

Ja helt rolig är inte utvecklingen. Den stora skillnaden är att det inte alls är den värmen ännu och att området är mycket mindre.
Här uppe på småländska höglandet är det bättre än på många or med gott om vatten i diken och bäcker och kylan håller igen utvecklingen av barkborrarna. Men nord östra Småland och syd östra Östergötland ligger mer pyrt till.

Användarvisningsbild

Knagge  
#760631 Mycket regn = Västra Sverige mindre barkborre.
Här är barkborren främst på grusåsar och andra torra marker där granen skulle vara komplement till tallen . Bördiga försommartorra marker är dock ett problem här med . Kanske Ek,Tall,Gran,Asp och Björk i blandning vore något. Jag testar det i alla fall på ett ställe där granplantorna dog. 😉

Användarvisningsbild

Sjögården  
Tåndemåla skrev:
Sjögården skrev:Tror det har stor betydelse hur nederbörden fallit.Här har det kommit 10 mm sedan påsk så läget är allvarligt för både jord och skog.

Ja helt rolig är inte utvecklingen. Den stora skillnaden är att det inte alls är den värmen ännu och att området är mycket mindre.
Här uppe på småländska höglandet är det bättre än på många or med gott om vatten i diken och bäcker och kylan håller igen utvecklingen av barkborrarna. Men nord östra Småland och syd östra Östergötland ligger mer pyrt till.

Jo skillnaden är tydlig.Här är diken och bäckar torra.Kör vatten till allt fler djur nu,ungefär som vi brukar mitt i högsommaren.
Klimatproblemet är väldigt tydligt även om det mest är normal vädervariation vi ser.
Extremt hög skogsbrandrisk säger väderrapporten varje kväll om nordöstra Götaland.
Det märks tydligt… 😉 .

Användarvisningsbild

generationsskifte  
#760644 Nere och snart utkört från skogen. Ett av träden var borrarna redan utflugna från.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).