Sture Andersson skrev:Tänkte höra med er om ni varit med om samma i år att från att tro att jag bara hade nått enstaka träd jag missat kvar sen fjol
att helt plötsligt hitta nu på våren 30 -40 stycken på lite olika ställe .Prata med min inspektor på Södra och han sa att jag inte var ensam om detta ,när vintern släppte taget och träden skulle vakna till märkte dom att dom var döda och baren ramla av ,
låter konstigt men ,men det verkar som det var presis så .För i ett område hade jag ett par vindfällen,och såg då att det stod en torr jag missat ,och jag är helt hundra på att det inget mer var där ,men nu på våren stod det helt plötsligt 8 st där .
Sjögården skrev:Tror det har stor betydelse hur nederbörden fallit.Här har det kommit 10 mm sedan påsk så läget är allvarligt för både jord och skog.
Börjar likna 2018 års utveckling.
Ostkusten är nog en riskfaktor framledes.. 😉
Tåndemåla skrev:Sjögården skrev:Tror det har stor betydelse hur nederbörden fallit.Här har det kommit 10 mm sedan påsk så läget är allvarligt för både jord och skog.
Börjar likna 2018 års utveckling.
Ostkusten är nog en riskfaktor framledes.. 😉
Ja helt rolig är inte utvecklingen. Den stora skillnaden är att det inte alls är den värmen ännu och att området är mycket mindre.
Här uppe på småländska höglandet är det bättre än på många or med gott om vatten i diken och bäcker och kylan håller igen utvecklingen av barkborrarna. Men nord östra Småland och syd östra Östergötland ligger mer pyrt till.