BörjeH skrev:Tycker de belopp ni får verkar bra. Jag får 4 kr/ha i Hagfors-trakten. De skyller på att det är varg i området så det blir ingen älg skjuten...
Men jag vet att det stora skogsbolaget har lite andra priser. Funderar lite på hur jag skall bli av med dessa jägare. Varför skall jag skänka bort jakt?
jannee skrev:Södra Sverige med stora fastigheter, där det finns gott om vilt, även fågel + stort intresse från danskar/tyskar gör att priserna blir bra (ur markägarsynpunkt)
Däremot kan det vara svårt för mindre fastighetsägare att få ut bra pris, det krävs nästa att du arrenderar ut jakten till närboendes annars blir det lätt irritation och osämja i bygden.
Bebor du inte fastigheten ställer det sig dock lite annorlunda.
I inre Småland kan du vara själaglad om du får 80 kr/ha och många jägare är idag mer eller mindre bara intresserade av bockjakten + älgjakten.
Jaga gris är endast ett fåtal som vill anstränga sig med, däremot lo när det blir någon lovlig.
Det är just av den orsaken vi har det enorma betestryck som vi nu har.
Har blivit ett stort TVÅNG att bespruta tall men även gran om du vill få någon skog.
För mig själv kostar sprutmedlet mer än vad jag får in i jaktarrende + att jag måste ödsla massor av energi på just besprutningen.
busholle skrev:Skogssällskapet lade ut några fastigheter i Mellansverige på offentlig budgivning. Har för mig att de ökade arrendeintäkten med åtminstone 3ggr.
Skriv i så fall ihop ett kontraktsförslag med allt som du vill ha med som grund för budgivning.