fre 13 maj 2022, 08:36#757987
Förresten har jag haft lite fnurr på tråden med Jonsereden, den stannade...
Med choke gick den igång, och ville gå med choke, alarmerande...
Utan choke stannade den efter en kort stund igen.
Den lilla bränslemängd som förgasaren kan hålla tog slut troligtvis.
Impuls-slangen som sitter "externt" på de här hade hoppat.
Jag gissar att choke:n skapade undertryck i förgasaren som sög fram lite bränsle och att sågen ändå gick litegrann på choke utan impuls-slangen pumpade bränsle med bränslepumpmembranet i förgasaren...
Köpte slang och lite delar till andra sågar på Linds Maskinservice i Linköping, han hade lite tid att snacka lite, trots säsong...
Kul kille, han gillade gamla Jonsered:are och kunde verkligen meka 💪
Jag är ju lite sugen på en Jonsered 2171 (som ju är väldigt lik Husqvarna 372, båda runt 70cm2)
2171:ans cylinder passar nog rakt på 2163, bara man byter med kolv komplett.
Vevstaken är samma tydligen, samma slaglängd?
Förgasaren var också samma 6B eller vad den hette, Walbro.
En konvertering av 2163 med 2171-cylinder och kolv skulle ju nästan bli en 2171 va?
En 2171 med lilla svärdsfästet, lite konstigt kanske...
Har man 70cm2 har man ju inte .325, utan 3/8-kedja, och vill kanske ha 20-24" svärd, och långa 3/8-svärd lär ju vara vanligast med stora Husqvarna-fästet D009...
2171:ans kolv och cylinder fanns att beställa, 3800kr+moms är hans pris ut till kund (är väl med marginal för handlaren)
Samtidigt som det är lite dyrt med kolv och cylinder så är det ju helt hopplöst att hitta en 2171 begagnat.
Det är väl inget man hittar på annons, det ligger ju mest ute konsument-sågar köpta på Jula på annonser...