Motorsåg och handhållet

En tråd om Jonsered 2163!

33 inlägg 4468 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: En tråd om Jonsered 2163!

Williamm  
#713678 Men jag skulle inte säga att en 346ne är en 353. Men samma familj är dem solklart.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: En tråd om Jonsered 2163!

ollenorell  
#757985 Jag har rakfräst en liten aluminiumbit och borrat så jag kan plugga avgasporten på Jonsered 2163:an.
Kunde nu tvätta under ljuddämparen utan att få in smutsen i avgasporten, viktigt att inte smutsa ner i vevhuset...

Ska prova om aluminiumbiten håller tätt med avgaspackningen, har köpt grejer så jag kan provtrycka vevhuset!
Troligtvis får jag klippa en liten gummiduk att lägga mellan så det tätar.
Sågen är ju från 2000 så det kan nog vara dags för byte av packboxar på vevaxel pga ålder...
Man vill ju göra vad man kan för att förebygga och förhindra att den skall dra tjyvluft och skära i onödan...
Cylinder + kolv är nämligen i jättebra skick som det är nu, så det är kul!

   TS
Avatar Fallback

Re: En tråd om Jonsered 2163!

ollenorell  
#757987 Förresten har jag haft lite fnurr på tråden med Jonsereden, den stannade...
Med choke gick den igång, och ville gå med choke, alarmerande...
Utan choke stannade den efter en kort stund igen.
Den lilla bränslemängd som förgasaren kan hålla tog slut troligtvis.

Impuls-slangen som sitter "externt" på de här hade hoppat.
Jag gissar att choke:n skapade undertryck i förgasaren som sög fram lite bränsle och att sågen ändå gick litegrann på choke utan impuls-slangen pumpade bränsle med bränslepumpmembranet i förgasaren...

Köpte slang och lite delar till andra sågar på Linds Maskinservice i Linköping, han hade lite tid att snacka lite, trots säsong...
Kul kille, han gillade gamla Jonsered:are och kunde verkligen meka 💪

Jag är ju lite sugen på en Jonsered 2171 (som ju är väldigt lik Husqvarna 372, båda runt 70cm2)
2171:ans cylinder passar nog rakt på 2163, bara man byter med kolv komplett.
Vevstaken är samma tydligen, samma slaglängd?
Förgasaren var också samma 6B eller vad den hette, Walbro.

En konvertering av 2163 med 2171-cylinder och kolv skulle ju nästan bli en 2171 va?
En 2171 med lilla svärdsfästet, lite konstigt kanske...
Har man 70cm2 har man ju inte .325, utan 3/8-kedja, och vill kanske ha 20-24" svärd, och långa 3/8-svärd lär ju vara vanligast med stora Husqvarna-fästet D009...
2171:ans kolv och cylinder fanns att beställa, 3800kr+moms är hans pris ut till kund (är väl med marginal för handlaren)

Samtidigt som det är lite dyrt med kolv och cylinder så är det ju helt hopplöst att hitta en 2171 begagnat.
Det är väl inget man hittar på annons, det ligger ju mest ute konsument-sågar köpta på Jula på annonser...

   TS
Användarvisningsbild

Re: En tråd om Jonsered 2163!

Joakim S  
#757997
ollenorell skrev:Förresten har jag haft lite fnurr på tråden med Jonsereden, den stannade...
Med choke gick den igång, och ville gå med choke, alarmerande...
Utan choke stannade den efter en kort stund igen.
Den lilla bränslemängd som förgasaren kan hålla tog slut troligtvis.

Impuls-slangen som sitter "externt" på de här hade hoppat.
Jag gissar att choke:n skapade undertryck i förgasaren som sög fram lite bränsle och att sågen ändå gick litegrann på choke utan impuls-slangen pumpade bränsle med bränslepumpmembranet i förgasaren...

Köpte slang och lite delar till andra sågar på Linds Maskinservice i Linköping, han hade lite tid att snacka lite, trots säsong...
Kul kille, han gillade gamla Jonsered:are och kunde verkligen meka 💪

Jag är ju lite sugen på en Jonsered 2171 (som ju är väldigt lik Husqvarna 372, båda runt 70cm2)
2171:ans cylinder passar nog rakt på 2163, bara man byter med kolv komplett.
Vevstaken är samma tydligen, samma slaglängd?
Förgasaren var också samma 6B eller vad den hette, Walbro.

En konvertering av 2163 med 2171-cylinder och kolv skulle ju nästan bli en 2171 va?
En 2171 med lilla svärdsfästet, lite konstigt kanske...
Har man 70cm2 har man ju inte .325, utan 3/8-kedja, och vill kanske ha 20-24" svärd, och långa 3/8-svärd lär ju vara vanligast med stora Husqvarna-fästet D009...
2171:ans kolv och cylinder fanns att beställa, 3800kr+moms är hans pris ut till kund (är väl med marginal för handlaren)

Samtidigt som det är lite dyrt med kolv och cylinder så är det ju helt hopplöst att hitta en 2171 begagnat.
Det är väl inget man hittar på annons, det ligger ju mest ute konsument-sågar köpta på Jula på annonser...

Jag har satt på 372 cylinder big bore på min 2063. Passar utan problem. Tror Tsmura har svärd du letar efter. Kolla Ebay. Cylinder och kolv OEM finns också på Ebay. Tillkommer väl moms även i Sverige

https://www.ebay.com/itm/354045078629?m ... media=COPY

Avatar Fallback

Re: En tråd om Jonsered 2163!

ollenorell  
#758968 Nu har jag fräst en platta för att täcka även insuget.
Jag vet inte med vilka tryck/undertryck man skall prova med, men jag kan konstatera att 2163:an åtminstone inte är totalt otät i vevhuset. Övertryck går ner ganska sakta, och likaså undertryck.

   TS
Avatar Fallback

Re: En tråd om Jonsered 2163!

ollenorell  
#758969
Joakim S skrev:Jag har satt på 372 cylinder big bore på min 2063. Passar utan problem. Tror Tsmura har svärd du letar efter. Kolla Ebay. Cylinder och kolv OEM finns också på Ebay. Tillkommer väl moms även i Sverige

https://www.ebay.com/itm/354045078629?m ... media=COPY

Detta är mycket intressant!! 😀

   TS
Avatar Fallback

Re: En tråd om Jonsered 2163!

ollenorell  
#758972 Varför jag skruvar med 2163:an och mäter och har mig är:
Köpte den begagnad i vad jag tror är bra skick, inte en skråma på kolven eller kolvringen om man tittar i avgasporten, och det är bra kompression.
Den gick bra några heldagars fällning, sedan stod den en månad utan användning.
Efter det är allting bara lustigt.

Den startar på choke som vanligt, sedan kan den gå utan choke 10-20 sekunder, då dör den.
Jag gissar att bränslet tar slut, för choke:ar man två ryck på snöret går den ånyo 10-20 sek.

Varvar man kan den gå lite längre, fast knackigt, det slutar ändå alltid med att den dör tillslut.

Min teori är att förgasarens pumpmembran har svårt att pumpa bränsle av någon anledning.
Jag har bytt impulsslangen, ingen skillnad.
Ovan provtryckte jag vevhuset lite hastigt en snabbis, (för att utesluta totalt läckage)...

Kvar att göra är väl bränsleslangen till förgasaren, samt bränslefiltret i tanken som ju teoretiskt kan vara täppt.

Men det kommer ju fram soppa vid choke, det blir väl mer undertryck/sug i förgasaren vid choke...
Fast det är konstigt att det skulle räcka för att suga in bränsle, alltså göra bränslepumpens jobb?

   TS
Användarvisningsbild

Re: En tråd om Jonsered 2163!

Williamm  
#758975 Låter som dåliga membran tycker jag.

Avatar Fallback

Re: En tråd om Jonsered 2163!

ollenorell  
#758987 Man kanske skulle köpa en renoveringssats ändå...
Provtryckte bränsleslangen, den är tät, bytte den ändå så den är fräsch. Bränslefiltret ser nytt ut, släpper på fint...

Tror nog som William nu, det är bara förgasaren kvar, har uteslutit det mesta...
Tankventilering möjligtvis... Men jag har inte märkt några undertryck när jag tankat och släppt tanklocket.

   TS
Användarvisningsbild

Re: En tråd om Jonsered 2163!

totte  
#759012 Åtminstone mätmembranet ser inte bra ut, skall inte vara så buckligt. Det blir det när det börjar styvna till en aning. Kolla också på pumpmembransidan att det är ordentligt rent där klaffarna skall stänga.

Tror inte på tankluftningen, brukar ta lite längre tid än 20 s för den att stoppa sågen. Lätt att kolla, bara att köra med lite löst tanklock. Går den då så är luftningen tät.

Avatar Fallback

Re: En tråd om Jonsered 2163!

ollenorell  
#759066 Just det!
Högmunstycket 19, eller 9+10+11 (lågfart) sprutar tillslut slut på bränslemängden, det röda området under dem i skissen.
Då trycks membranet 16 ihop (mitt svarta knögliga membran) som med en gångled öppnar 7, ventil för tillförsel av nytt bränsle.

Det här systemet motsvarar väl flottören på icke membranförgasare typ motorcyklar mm...

Membran 3 (pumpmembran), jag hade inte tänkt på det, men det pumpar ju bränsle ja...

Har pratat med han som sålde sågen och han hade bytt alla membran sade han.
Är det kanske etanolen i 95okt som förstört dem...

Jag har köpt 20L alkylatbensin, kommer gå över till det, men har inte vågat byta ännu...
Måste kolla så det inte sitter för mycket förbrännings-sot som kan lossna.
Måste kanske lyfta cylindern innan bränslebyte...

   TS
Avatar Fallback

Re: En tråd om Jonsered 2163!

ollenorell  
#759067 Här står det Walbro HD 6B
Skall försöka hitta en renoveringssats!

Förresten var den där nålen på undre bilden lite slemmig. Sådant där slem som bildas av modern bensin....
Alltså nålen som släpper in bränsle till mätkammaren.
Men det kanske inte är det som är felet, det är kanske styva membran ändå...

   TS
Avatar Fallback

Re: En tråd om Jonsered 2163!

ollenorell  
#759069 Det här kan vara rätt!
HD-6B är listad.
Frågan är bara om man får med den där nålen om släpper in bränsle i mätkammaren, vipparmen och fjädern till detta.
Vissa satser inkluderar detta vet jag, vore bra att byta allt känner jag!

https://www.skogsverktyg.se/f-rgasare-t ... asare.html

   TS
Användarvisningsbild

Re: En tråd om Jonsered 2163!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#759075 Membransats innehåller membran och packningar. Det brukar vara samma i dem så det passar förgasarmodellens olika varianter.
Reperationssats har även bränslenål, hävarm och fjäder. Ibland welshplugg och sil med.
Lite olika från olika tillverkare.

Etanol i sig är inte aggresivt och inget större problem. Det är annat, värre grejer i handelsbensinen som ställer till det.

Användarvisningsbild

Re: En tråd om Jonsered 2163!

totte  
#759096 Ja, som Mange säger, sök bland reparationssatser om du vill ha alltihop, inte membransatser.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).