Mellberg skrev:intjänat per timme ca 310 kr.
Tack, men det där vete tusan om jag håller med. man får i alla fall jämföra med att leja ut det, och dra av kostnaderna. Så kanske 31:-/timme är mer rimligt.
Mellberg skrev:intjänat per timme ca 310 kr.
Elis76 skrev:Jag kollade in Brattby Såg som var omnämnt i senaste numret av Skogsmagasinet.
Även om Brattby i artikeln påtalar att man inget har emot övergrovt sågtimmer, så syns det inte i prislistan. Priserna hos Brattby är lika mediokra som hos alla andra inköpare.
Sågen är dock liten med en produktion runt 60 000 m3sv enligt deras egen hemsida.
https://www.brattbysagverk.se/dokument-for-nedladdning/
svampbob skrev:Elis76 skrev:Jag kollade in Brattby Såg som var omnämnt i senaste numret av Skogsmagasinet.
Även om Brattby i artikeln påtalar att man inget har emot övergrovt sågtimmer, så syns det inte i prislistan. Priserna hos Brattby är lika mediokra som hos alla andra inköpare.
Sågen är dock liten med en produktion runt 60 000 m3sv enligt deras egen hemsida.
Jag har sålt ett par tusen kubik åt dom i vinter och det som avgjorde var att dom tog klentimmer. Med facit i hand så hade det varit en lite bättre affär att sälja åt SCA och skickat allt klentimmer som massa. Brattbys klentimmer gav bättre betalt än SCA massa men massapriset var ändå så mycket bättre för SCA så på totalen skiljde det ändå ca 3% till SCAs fördel. Man lär så länge man lever.
Skogsnördennorrland skrev:svampbob skrev:Elis76 skrev:Jag kollade in Brattby Såg som var omnämnt i senaste numret av Skogsmagasinet.
Jag har sålt ett par tusen kubik åt dom i vinter och det som avgjorde var att dom tog klentimmer. Med facit i hand så hade det varit en lite bättre affär att sälja åt SCA och skickat allt klentimmer som massa. Brattbys klentimmer gav bättre betalt än SCA massa men massapriset var ändå så mycket bättre för SCA så på totalen skiljde det ändå ca 3% till SCAs fördel. Man lär så länge man lever.
Hur hängde brattby (Qubik)med på timret Jämfört sca för dig ?
Mellberg skrev:Mangan skrev:Jaha, här är vad jag fick betalt i år. Skrev kontrakt innan den senaste höjningen nu i slutet av februari.
blog/Mangan/resultat-fran-en-vinter-i-skogen_b-8906.html
Betalt i M3fub, Barr 1800 = 290 kr, Barr 130G = 355 kr, Björk = 374 kr, Gran timmer = 737 kr, Tall timmer = 676 kr.
Totalvärde 62.306 = 544 kr/m3fub. Nedlagd tid ca 200 timmar, intjänat per timme ca 310 kr.
Bra jobbat
Camaro1969 skrev:Mellberg skrev:Mangan skrev:Jaha, här är vad jag fick betalt i år. Skrev kontrakt innan den senaste höjningen nu i slutet av februari.
blog/Mangan/resultat-fran-en-vinter-i-skogen_b-8906.html
Betalt i M3fub, Barr 1800 = 290 kr, Barr 130G = 355 kr, Björk = 374 kr, Gran timmer = 737 kr, Tall timmer = 676 kr.
Totalvärde 62.306 = 544 kr/m3fub. Nedlagd tid ca 200 timmar, intjänat per timme ca 310 kr.
Bra jobbat
ja som du räknar är jag inte förvånad att du även avgudar din förening norra....
Elis76 skrev:Höjer industrin produktionen utan att få avsättning för sina produkter blir det lageruppbyggnad vilket leder till prispress på skogsråvaran vilket drabbar skogsägarna.
Att exportera skogsråvara istället för förädlade produkter likställer jag med när det gick flottar ner efter Torne Älv med tjära som exporterades och en återgång till hur det var innan industrialiseringen tog fart på 1800-talet, och dit vill nog ingen återgå. Inte ens LKAB exporterar råmalm, man exporterar högförädlad pellets som är anpassad för kundernas masugnar.
I Finland äger de privata skogsägarna 60% av skogsmarken jämfört med 48% i Sverige. Det skulle kunna vara en förklaringsfaktor till skillnaden i priset på skogsråvaran länderna emellan.