Avverkning (slutavverkning)

Virkespriser 2022

263 inlägg 93246 visningar 31 följer Svara, dela mm...   

Re: Virkespriser 2022

kopparhultarn  
#752421 Det var väl bra priser "Skogsnördennorrland" tycker jag. Det får man nog kämpa hårt för att få till även i Västergötland. Var det en jätteavv. ,blev det klenare sågbart eller bryts det vid 18cm? Många parametrar i detta men helt klart ska priserna upp om skogen ska ha kvar någon konkurenskraft
som försörjningskälla och inte bara stå för fritidssysselsättning som inte går ihop ekonomiskt.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft

valtra mega  
#752429 Mellberg
Varför har du inget transportavdrag om alla får betalt efter prislista

Användarvisningsbild

Mellberg  
#752432 Visst har jag transportavdrag, för timret var det 3 kr för massaveden 12 eller 18 kr. Minns inte om det gick till Domsjö eller Husum.

Vi får hoppas på en redig efterlikvid/vinstdelning även nästa år. 👍

valtra mega  
#752434 Varför ljög du i förra inlägget räcker inte sanningen till för att försvara norra
Efterlikviden kan räknas till virkespriset men gamla insatser har inte med virkespriset att göra var man satsat pengarna för virket för bra avkastning är en helt annan affär
Senast redigerad av valtra mega tis 15 mar 2022, 14:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Skogsnördennorrland  
kopparhultarn skrev:Det var väl bra priser "Skogsnördennorrland" tycker jag. Det får man nog kämpa hårt för att få till även i Västergötland. Var det en jätteavv. ,blev det klenare sågbart eller bryts det vid 18cm? Många parametrar i detta men helt klart ska priserna upp om skogen ska ha kvar någon konkurenskraft
som försörjningskälla och inte bara stå för fritidssysselsättning som inte går ihop ekonomiskt.

Nä ingen jätteavverkning , ca 1300-1400 fub.
Bara ett timmersortiment,från 14 cm. Den skog som är aktuell är relativt grov för att vara här, så blir nog mest nån massvedbit uppe i toppen .

Men priserna måste upp och finns saker som talar för det framöver 😊

Användarvisningsbild

Elis76  
#752436 Norra, SCA och Holmen har alla transportavdrag för massaved med 30 öre/m3fub och kilometer.
För Norra är fraktavdraget för massaveden maximerat till 70 kr/m3fub, däremot har de inget fraktavdrag för sågtimmer.

Ingen skall dock tro att virke transporteras gratis. På något sätt får skogsägarna betala transporten vare sig man vill eller ej.

Användarvisningsbild

Skogsnördennorrland  
Elis76 skrev:Norra, SCA och Holmen har alla transportavdrag för massaved med 30 öre/m3fub och kilometer.
För Norra är fraktavdraget för massaveden maximerat till 70 kr/m3fub, däremot har de inget fraktavdrag för sågtimmer.

Ingen skall dock tro att virke transporteras gratis. På något sätt får skogsägarna betala transporten vare sig man vill eller ej.

Självklart transporteras inte virke gratis!
Det ska ju tas ur virkespriset , som allt annat

valtra mega  
#752440 Vi har inga transportavdrag finska priserna ni hittar på nätet är netto inga avdrag för huggning,utkörning eller transport

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#752442 Tror inte att de som odlar bananer betalar för frakten. Det gör väl jag i affären.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#752448 Frakten hem från affären, ja.

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#752514 Nej, alla kostnader för bananerna.

#752528 Du betalar för att ta hem bananerna på pats i affär. Affären betalar för att få dit dom.

tallen100  
#752529 Antar att i slutändan så är det banankunderna som betalar hela frakten via prispåslag på bananerna, men affären får förstås betala den först. 😉

#752736 Jaha, här är vad jag fick betalt i år. Skrev kontrakt innan den senaste höjningen nu i slutet av februari.

blog/Mangan/resultat-fran-en-vinter-i-skogen_b-8906.html

Användarvisningsbild

Mellberg  
Mangan skrev:Jaha, här är vad jag fick betalt i år. Skrev kontrakt innan den senaste höjningen nu i slutet av februari.

blog/Mangan/resultat-fran-en-vinter-i-skogen_b-8906.html

Betalt i M3fub, Barr 1800 = 290 kr, Barr 130G = 355 kr, Björk = 374 kr, Gran timmer = 737 kr, Tall timmer = 676 kr.

Totalvärde 62.306 = 544 kr/m3fub. Nedlagd tid ca 200 timmar, intjänat per timme ca 310 kr.

Bra jobbat :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).