tis 15 mar 2022, 19:30#752483
Torbjörn Johnsen skrev:Sveaskog går idag ut med ett pressmeddelande där de informerar om att Sveaskog är en partner till Airforest. Både vad gäller finansiering och att ställa upp med gallringsskog för testkörning.
Redan i ett tidigt skede gick Sveaskog in som samarbetspartner med nyckelkompetens, finansiering och upplåtande av mark till AirForestrys idé om att utveckla eldrivna gallringsdrönare för skogsbruket,
Klimatfrågan och kolbindning verkar ligga bakom Sveaskogs intresse för att bidra till ny teknik:
Stickvägar är de vägar som tas upp i skogen för att skogsmaskinerna ska kunna avverka och köra ut virket ur skogen och de utgör normalt sett 20 procent av skogens yta. Med drönarna kan alltså denna yta få fortsätta växa som en frisk ungskog och därmed även få fortsätta binda kol. Dessutom är drönaren eldriven vilket betyder minskad dieselanvändning.
Läs hela pressmeddelandet här.
Som alla andra så är jag skeptisk. Men ändå en kul idé.
*Argumentet om stickvägsarealen är både dumt och fel. Skogen är inte en åker, utan en stickväg utgör produktion ioch med trädens rötter och kronor både går över och under en stickväg. Det hade varit ett argument om man hade ett bestånd som hade en grundyta på 10 000 m³sk/ha.
*Drönaren måvara eldriven, dock lär den behövas laddas ute i fält, antingen med ett dieseldrivet elaggregat eller ett enomt batterilager. Fördelen försvinner ju helt när och om man börjar återuppväcka gamle El-forest.
*Bestånden där de kanske kan tänkas vara tillämpliga är ju unga och homogena, vilket sannolikt tyder på en skött skog. Vilket troligvis innebär att det redan finns befintlig utbyggt vägsystem att nyttja konventionellt. Så tillämpbar areal där den skulle vara konkurrenskraftig blir ju mindre från konceptets start. Volymen väg lär oavstt inte minska efter som vägar likvälbehövsi alla andra skogsbruksåtgärder. I bästa fall kan man låta en väg ligga i träda fram till andra gallringen.
*Hela iden med ett hängande aggregat men slangar och varjar och sånt i en gallringskog känns ju direkt som dålig idé. Hur många prototyper kan tänkas gå i backen och i kras innan (om det ens går) att göra det driftsäkert? Min spådom är att prototypen kommer gå sönder och då tröttnar finansiärerna.
*Argumentet med nyttan av att en drönare samtidigt läser genom olika sensoer skogsbeståndet skiljer ju sig inget emot att ha sensorer på en gallringsskördare som updaterar beståndsdata. Där är vi ju redan idag.
*Toppen på ett träd är ju onekligen det sämsta sättet att angripa ett träd, den kan vara yvigt och kvistig. I förstagallringen vill man ju dessutom helst bli av med träd med dålig kvalité, skador och dubbelstammar. Att angripa från toppen är ju som att ta en lövräfsa i räfsan istället för i skaftet. Helt bakvänt, från att i stället Hur angriper man en dubbelstam med denna? Kommer aggregatet men sin lilla massa klara av att hitta och undvika en grov sprötkvist och inte fastna medn knivarna och dra ner hela drönaren i närmsta träd?
*Vore det inte enklare och vettigare om man verkligen verkligen vill ha en drönare i någon sorts avverkning inte börja först kanske i röjningen, dels är träden mindre att hantera vilket nog är en fördel om man ska hålla på med en drönare, man slipper ha 15-meters slangar som hänger ner i en tät skog, man slipper kvistningen och en jävla massa rörliga delar. Då hade man iallafall börjat lära sig krypa innan man börjat gå. Den motormanuella röjningen är dessutom dyr. Men är ju också en dålig idé egentligen.
Men ioch för sig så landade mänskligheten på månen, och det för väldigt länge sedan men det å andra sidan var ju aldrig tänkt att tillämpas i komersiell verksamhet.