Inomgårdsmaskiner

Klippo blir Husqvarna Klippo och orange

24 inlägg 9848 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Klippo blir Husqvarna Klippo och orange

Fredrik Reuter  
#749451 Gräsklipparen Klippo har vi diskuterat ganska mycket på Skogsforum trots att det är en gräsklippare. Nu meddelar ägaren av varumärket Klippo, Husqvarna, att de väljer att döpa om varumärket. Klippo kommer framgent att heta Husqvarna med "Klippo" i porduktnamnet. Dessutom byter gräsklipparna färg. Från den klassiska röda till Husqvarna-orange.

Utöver detta lovar Husqvarna samma goda kvalitet och rigid uppbyggnad som varit signumet för Klippo i många år.

Hur känns det att "originalet" försvinner?



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Klippo blir Husqvarna Klippo och orange

tallen100  
#749452 Klippo ska heta klippo, och den ska vara röd.
Annars är det ingen klippo😤

Användarvisningsbild

Re: Klippo blir Husqvarna Klippo och orange

totte  
#749465 Det är bara fortsättningen på hur denna totalt skrupelfria koncern har mördat gamla kvalitetsvarumärken. Exempel är Partner, McCulloch, Homelite och på gång är Jonsered. Dessutom har man samtidigt gradvis tagit livet av den egna kvaliten. En ren åsikt förstås.

Avatar Fallback

Re: Klippo blir Husqvarna Klippo och orange

Elmhult  
#749470 Antagligen kommer kvalité att lida. Ingen bryr sig om en gräsklippare klarar sig 20 år eller två år. Klippo har blivit ett prestigemärke och precis som andra prestigemärken kommer inte kvalité i första hand.

Användarvisningsbild

Re: Klippo blir Husqvarna Klippo och orange

Vante  
#749477 Man hade ju mereyh amerikanska men de gillade inte det fick lämna det märket de är en svårare tid är ju ett tvättmedel packet på hyllan bland andra tillverkare lever på gamla meriter av namnet änu och för Klippo inte lätt hävda märket mot billiga Kina klippare längre och förbräningsmotor känns ute idag i robotkliparnad och batterielmotorer tiden som råder.
När jag ser på HVA till exempel svärd motorsåg känns det med webb konkurrens som åker priser för något med logga på skillnad 200%.
Senast redigerad av Vante mån 21 feb 2022, 16:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Klippo blir Husqvarna Klippo och orange

Seb macahan  
#749490 Vilken färg en gräsklippare har spelar ju mindre betydelse enligt mig, Men det som är så tråkigt är att det följer samma mönster som allting annat i den nya "moderna" affärsvärlden. Små starka bolag som har etablerat sig under många år med egna ideér och bra produkter köps upp av jätte koncerner eller investmentbolag. Det går den vägen med det mesta. Det spelar väl ingen roll kanske man kan tycka, men jo det är precis det de gör.
Med stora "drakar" som nästan får monopol så försvinner massa fördelar med att ha flera mindre aktörer som konkurrenter.
Det är lite skrämmande att det är senast i somras som jag tänkte att det var konstigt att Klippo fortfarande finns kvar som ett enskilt märke och inte hamnat i klorna på någon stor konkurrent. Givetvis kommer HQ sänka kvaliteten på "Klippo", alla som har ägt en vet att man i princip har gräsklippare hela livet om man bara sköter om den lite hjälpligt. Vilket man inte kan beskylla HQ gräsklippare för. Att sälja en gräsklippare per hushåll och liv är inte särskilt bra för bokslutsrapporten.
Nu får man väl vårda och vara lite extra rädd om sin röda Klippo då.

Användarvisningsbild

Re: Klippo blir Husqvarna Klippo och orange

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749494 Som tur är så har jag redan två Klippo som normalt sett kommer att räcka livet ut men det är synd att andra inte kommer att få möjlighet till att köpa en "evighetsmaskin" 😢

Avatar Fallback

Re: Klippo blir Husqvarna Klippo och orange

SudCaravelle  
#749501 Jag är glad att jag hann köpa en riktig Klippo förra sommaren. Det hade börjat bli svårt att få tag i Cometmodellen redan då.

Den skulle egentligen ersätta en Comet från 1999 som misshandlats grovt. Renklippning av igenväxta skogsvägkanter med mycket sten och stammar/stubbar upp till 4-5 cm. Har fått tvärstopp hur många gånger som helst, men den tuffar bara på. Alla reglagen och däcken är skrot. Aluminiumkåpan har sprickor. Färgen bortskavd.Skall kosta på den nya däck och fräscha till den, sedan får den vara reserv för min nya Klippo.

Det är väldigt höga priser på fina begagnade Klippo på Blocket. Inget konstigt med det för det går inte att köpa en bättre gräsklippare.

Användarvisningsbild

Re: Klippo blir Husqvarna Klippo och orange

Alex Strömberg  
#749532 Detta är ju inget nytt? Vi hade orangea klippo i butiken i höstas. Såldes lika fort som de röda.

Användarvisningsbild

Re: Klippo blir Husqvarna Klippo och orange

Alex Strömberg  
#749535
th skrev:Som tur är så har jag redan två Klippo som normalt sett kommer att räcka livet ut men det är synd att andra inte kommer att få möjlighet till att köpa en "evighetsmaskin" 😢

Är ju exakt samma maskin fast orange. I år kommer nog alla ha Honda motor också. Pga briggs kan inte leverera motorer.

Avatar Fallback

Re: Klippo blir Husqvarna Klippo och orange

tallen100  
#749539 Tvivlar starkt på att klippos kvalité kommer bestå när den varit orange ett tag... 😥

Avatar Fallback

Re: Klippo blir Husqvarna Klippo och orange

jannee  
#749543 Spolar du av den varje gång du nyttjat klipparen + byter olja varje år går klipparen länge oberoende märke.
Har själv en Tornado, över 40 år gammal som fortfarande går perfekt, bara bytt drivkedjorna några gånger + självklart knivarna och stift (förbrukningsmateriel).
En kompis har en Honda som han nu nyttjat regelbundet i 10 år, än har han inte bytt olja, dock inget jag skulle rekommendera.

Avatar Fallback

Re: Klippo blir Husqvarna Klippo och orange

SudCaravelle  
#749544
Alex Strömberg skrev:Är ju exakt samma maskin fast orange.


Det är inte färgen, det är principen 🤣

Användarvisningsbild

Re: Klippo blir Husqvarna Klippo och orange

Järnoxen  
#749562
jannee skrev:Spolar du av den varje gång du nyttjat klipparen + byter olja varje år går klipparen länge oberoende märke.
Har själv en Tornado, över 40 år gammal som fortfarande går perfekt, bara bytt drivkedjorna några gånger + självklart knivarna och stift (förbrukningsmateriel).
En kompis har en Honda som han nu nyttjat regelbundet i 10 år, än har han inte bytt olja, dock inget jag skulle rekommendera.

Det är dock inte alla gräsklippare som fortsätter att fungera i 30+ år med minimalt underhåll och en hel del stryk.

Användarvisningsbild

Re: Klippo blir Husqvarna Klippo och orange

Vante  
#749597 Min crechent savan 50 år gammal men den är inte en Klippo 😉

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).