Skogsforum fick en förhandstitt på en av de nya 960-skotarna och vi fick även en pratstund med en av Kranabägarna, Björn Blixt. Här kan ni se en video från besöket:
Kranman 960 med midjelås och större hytt
Den nya skotaren är en helt ändamålsbyggd maskin som enligt Kranman har mer gemensamt med deras skördare än med Bison-skotarna. Kranman 960 har designats från grunden och den har midja, hytt, motor och en hel del annat gemensamt med skördaren S620.
Under huven sitter en fyrcylindrig Kubota-diesel på 25 hästkrafter. Skotaren har midjelås och en större hytt som är gummiupphängd och tiltbar för enklare service och underhåll. Mycket omsorg har enligt Björn Blixt lagts på hytten och förarmiljön. Dels så är den relativt rymlig för att vara en liten maskin och dels så har Kranman jobbat hårt för att få ner ljudvolymen invändigt. Gummiupphängningen tillsammans med ljudisolering från motor och hydraulik ger en skön förarkomfort.
Kranen är en egentillverkad KX 50 och den har fått en något annorlunda design jämfört med Bisonkranarna. Med kortare sticka och längre utskjut ska det ge bättre kranergonomi. I kranspetsen sitter en bromslänk mellan kran och rotator för att underlätta kranarbetet. Kranstyrningen sker med hydraulservo och drivningen med traditionell rulldrift. Den senare gör att skotaren enkelt kan transporteras med dollyvagn mellan olika jobb.
Serietillverkning 2022
Prototypmaskinen för Kranman 960 har rullat och testats under ett år och det är nu dags att börja serietillverka den nya skotaren nästa år. Kranman räknar med att bygga runt 20 st 960-skotare under nästa år och första gången den visas för en bredare publik blir på Elmia i början av juni.
Enligt Björn kommer 960-skotaren att kosta från ca 750 000 kr och till strax över 800 000 kr beroende på utrustningsnivå. Den främsta skillnaden från grundutförandet är om man vill ha dieselvärmare och AC.
Tillväxtföretaget Kranman
Kranman har haft goda försäljningsframgångar med sina små Bison-skotare. Tillsammans med gallringsprocessorn P25, skördaren S620 och ett antal olika skogsvagnsmodeller så ger det högtryck i Kranmanfabriken. Verksamheten i Remne i bohusländska Bullaren växer stadigt och varje gång jag kommer dit är det nya byggnader under uppförande. Så också den här gången.
Tack vare ett osedvanligt stort eget komponentlager har Kranman klarat Coronakrisen bra och de kunde därför fortsätta växa även under fjolåret. Tittar man på det ekonomiska så har Kranman dubblat sin omsättning på fyra år. För två år sedan växte man förbi det bohusländska grannföretaget Alstor och tittar man på boksluten för 2020 så är Kranman nu störst av alla tillverkare av mindre skogsmaskiner i Sverige. I fjol hade Kranman en omsättning på 86,9 miljoner och idag har företaget fler än 40 personer anställda. Så här ser den ungefärliga fördelningen av årstillverkningen ut just nu enligt Björn Blixt:
Ca 50 st Bisonskotare varav 11 000 är den vanligaste
Ca 50 st P25 processorer
Ca 20 st Skördare
Plus ett oräkneligt antal skogsvagnar för ATV och mindre traktorer och fr o m 2022 nu även 20 skotare av Kranman 960-modell
Viss export men svårt att mätta hemmamarknaden
De flesta maskiner och vagnar som tillverkas av Kranman säljs i Sverige, via en rikstäckande återförsäljarkår. Efterfrågan på produkterna är stor och leveranstiderna för vissa modeller har tenderat att dra iväg. Därför har Kranman varit återhållsam med exportsatsningar. Trots det säljs ändå ca 20% av produktionen till andra länder än Sverige. Mest går till Finland och Norge men det finns en gryende efterfrågan även i Nordamerika. Fler och fler vagnar och skotare går exempelvis till Kanada trots att man inte har någon återförsäljare där.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto