SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kranman 960 – helt ny skotarmodell från Bullaren

10 inlägg 11925 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kranman 960 – helt ny skotarmodell från Bullaren  ARTIKEL

Torbjörn Johnsen  
#738145 Idag lanserar skogsmaskintillverkaren Kranman en helt ny skotarmodell, Kranman 960. Det är en miniskotare som är snäppet större än maskinerna i Bisonfamiljen. Kranman 960 får en maskinvikt strax under tre ton och en lastkapacitet runt 3,5 ton. Den hamnar därmed i samma härad som Vimeks 606:a och Kranmans egen Woodtiger. Woodtiger-skotaren försvinner nu med all sannolikhet som maskinmodell i och med 960:s lansering.

1638945281_kranman-960-gömd.jpg


Skogsforum fick en förhandstitt på en av de nya 960-skotarna och vi fick även en pratstund med en av Kranabägarna, Björn Blixt. Här kan ni se en video från besöket:



Kranman 960 med midjelås och större hytt
Den nya skotaren är en helt ändamålsbyggd maskin som enligt Kranman har mer gemensamt med deras skördare än med Bison-skotarna. Kranman 960 har designats från grunden och den har midja, hytt, motor och en hel del annat gemensamt med skördaren S620.

1638945259_kranman-960-hytt.jpg


1638945261_kranman-960-midja.jpg


Under huven sitter en fyrcylindrig Kubota-diesel på 25 hästkrafter. Skotaren har midjelås och en större hytt som är gummiupphängd och tiltbar för enklare service och underhåll. Mycket omsorg har enligt Björn Blixt lagts på hytten och förarmiljön. Dels så är den relativt rymlig för att vara en liten maskin och dels så har Kranman jobbat hårt för att få ner ljudvolymen invändigt. Gummiupphängningen tillsammans med ljudisolering från motor och hydraulik ger en skön förarkomfort.

1638945262_kranman-björn-motor.jpeg


Kranen är en egentillverkad KX 50 och den har fått en något annorlunda design jämfört med Bisonkranarna. Med kortare sticka och längre utskjut ska det ge bättre kranergonomi. I kranspetsen sitter en bromslänk mellan kran och rotator för att underlätta kranarbetet. Kranstyrningen sker med hydraulservo och drivningen med traditionell rulldrift. Den senare gör att skotaren enkelt kan transporteras med dollyvagn mellan olika jobb.

1638945262_kranman-960-kran.jpg


1638945261_kranman-960-rulldrift.jpg


Serietillverkning 2022
Prototypmaskinen för Kranman 960 har rullat och testats under ett år och det är nu dags att börja serietillverka den nya skotaren nästa år. Kranman räknar med att bygga runt 20 st 960-skotare under nästa år och första gången den visas för en bredare publik blir på Elmia i början av juni.

Enligt Björn kommer 960-skotaren att kosta från ca 750 000 kr och till strax över 800 000 kr beroende på utrustningsnivå. Den främsta skillnaden från grundutförandet är om man vill ha dieselvärmare och AC.

Tillväxtföretaget Kranman
Kranman har haft goda försäljningsframgångar med sina små Bison-skotare. Tillsammans med gallringsprocessorn P25, skördaren S620 och ett antal olika skogsvagnsmodeller så ger det högtryck i Kranmanfabriken. Verksamheten i Remne i bohusländska Bullaren växer stadigt och varje gång jag kommer dit är det nya byggnader under uppförande. Så också den här gången.

Tack vare ett osedvanligt stort eget komponentlager har Kranman klarat Coronakrisen bra och de kunde därför fortsätta växa även under fjolåret. Tittar man på det ekonomiska så har Kranman dubblat sin omsättning på fyra år. För två år sedan växte man förbi det bohusländska grannföretaget Alstor och tittar man på boksluten för 2020 så är Kranman nu störst av alla tillverkare av mindre skogsmaskiner i Sverige. I fjol hade Kranman en omsättning på 86,9 miljoner och idag har företaget fler än 40 personer anställda. Så här ser den ungefärliga fördelningen av årstillverkningen ut just nu enligt Björn Blixt:

Ca 50 st Bisonskotare varav 11 000 är den vanligaste
Ca 50 st P25 processorer
Ca 20 st Skördare
Plus ett oräkneligt antal skogsvagnar för ATV och mindre traktorer och fr o m 2022 nu även 20 skotare av Kranman 960-modell

Viss export men svårt att mätta hemmamarknaden
De flesta maskiner och vagnar som tillverkas av Kranman säljs i Sverige, via en rikstäckande återförsäljarkår. Efterfrågan på produkterna är stor och leveranstiderna för vissa modeller har tenderat att dra iväg. Därför har Kranman varit återhållsam med exportsatsningar. Trots det säljs ändå ca 20% av produktionen till andra länder än Sverige. Mest går till Finland och Norge men det finns en gryende efterfrågan även i Nordamerika. Fler och fler vagnar och skotare går exempelvis till Kanada trots att man inte har någon återförsäljare där.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranman 960 – helt ny skotarmodell från Bullaren

Torbjörn Johnsen  
#738247 Nu ligger den här artikeln inkl videon uppe igen. Jag var för snabb att publicera men nu är det OK👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranman 960 – helt ny skotarmodell från Bullaren

JerryH  
#738283 Onekligen intressant!
Verkar vara bra fart i kranen, och trevligt att den är stabil nog så den inte har några stödben.

Nu har man ju så klart kunnat styra om oljan på annat sätt än i skördaren, men fullastad är det 2ton mer än skördaren och den kan jag tycka är lite slö i uppförsbackar. Men där har man ju prioriterat flöde till aggregat och känns som här kan mer gå till drivningen.

Användarvisningsbild

Re: Kranman 960 – helt ny skotarmodell från Bullaren

Torbjörn Johnsen  
#738316 Det kan ju vara intressant att se Kranman 960:s tekniska specifikationer i jämförelse med alla andra gallringsskotare. Det som sticker ut i den här jämförelsen är att den har en 0,4 m2 lägre lastarea än Wood Tiger vilket, räknat på 4,2 meterslång massaved, ger en skillnad på en m3fub mindre virke på Kranman 960.

Uppgifterna i tabellen är hämtade från respektive tillverkares webbsidor.

Vad säger ni som kör WoodTiger? Är lastutrymmet jämförbart på 960?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranman 960 – helt ny skotarmodell från Bullaren

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738317
JerryH skrev:Nu har man ju så klart kunnat styra om oljan på annat sätt än i skördaren, men fullastad är det 2ton mer än skördaren och den kan jag tycka är lite slö i uppförsbackar. Men där har man ju prioriterat flöde till aggregat och känns som här kan mer gå till drivningen.


Jo, vikten med fullt lass kanske är på gränsen med de 25hk som är gränsen för att slippa dyra avgasregler? Fördelen med Kubota 1505 som normalt ger ca 40hk är väl att den har bättre vridmoment och går på lägre varv än t.ex 902 som sitter i P25D.

Användarvisningsbild

Re: Kranman 960 – helt ny skotarmodell från Bullaren

JerryH  
#738337
björken skrev:
JerryH skrev:Nu har man ju så klart kunnat styra om oljan på annat sätt än i skördaren, men fullastad är det 2ton mer än skördaren och den kan jag tycka är lite slö i uppförsbackar. Men där har man ju prioriterat flöde till aggregat och känns som här kan mer gå till drivningen.


Jo, vikten med fullt lass kanske är på gränsen med de 25hk som är gränsen för att slippa dyra avgasregler? Fördelen med Kubota 1505 som normalt ger ca 40hk är väl att den har bättre vridmoment och går på lägre varv än t.ex 902 som sitter i P25D.


Jo, gör ju rätt mycket på prislappen om man behöver gå över den där gränsen. Och nu har de ju kört den i ett år så de borde ju vara rätt nöjda med kraften i motorn som att de börjar sälja den :)
Samt att robsonrullen är rätt dimensionerad från start till skillnad på de först 620 :)

Avatar Fallback

Re: Kranman 960 – helt ny skotarmodell från Bullaren

Amatörhuggare 62  
#740037 Intressant.
Bra som vanligt Skogsforum 👍

Användarvisningsbild

Re: Kranman 960 – helt ny skotarmodell från Bullaren

JörgenO  
#749158 Kan en sån här maskin köras av en amatör som mig?
Nån gång skulle det vara roligt med nåt nytt och det verkar ju som man kan köpa både kran o dikesskopa till.
Jag sparar för att köpa nåt skoj till skogen närmaste 5 åren, vii ha både grävmaskin o hjullastare och ett tippflak till min Yanmar.
Jag har sett många filmer med den här och den verkar vara riktigt rolig att använda.

Användarvisningsbild

Re: Kranman 960 – helt ny skotarmodell från Bullaren

sundelius  
#749169 Otvivelaktigt
Kan jag så kan de flesta

Användarvisningsbild

Re: Kranman 960 – helt ny skotarmodell från Bullaren

Grålle52  
#749184 Grävmaskin är faktiskt riktigt roligt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).