WarPeter skrev:Mellberg skrev:Vad gör ni då? Inte mycket, bara vanligt gnäll som vanligt...
Jag funderade en del på det idag. Vad kan man som enskild göra. Och det är ju lite det som är problematiken, som enskild skogsägare är det lätt att känna sig maktlös. Om man inte tycker att skogsägarnföreningarna gör sitt jobb finns få alternativ.
Därför lanserar jag denna sida inom ett par dagar på http://www.virkesupproret.se. Tanken är samla så många skogsägare som möjligt för att gemensamt kunna påverka. Att kunna säga att man representerar skogsägare med hundratusentals hektar måste ju göra det lite lättare i alla fall. Jag driver den idiellt och lämnar sedan över den gratis om en demokratiskt baserad grupp vill driva det vidare. Jag skapar en separat tråd när den är uppe.
Jag hoppas forumsägarna inte misstycker då det är ett idiellt initiativ.
Martin Växjö skrev:Kloka ord som ofta! Men vad hindrar södra från att betala ut säg 20 procent i efterlikvid? Tradition eller stadgar? För en som kunde varit mer insatt…
träis skrev:Ja Röjkvist men om minst 50% av vinsten ska delas över tid ut så är det ju fördelningen mellan efterlikvid och insatser du kan fundera på . Vad är rätt högre efterlikvid eller högre del på insatser och jämnare fördelning mellan åren kan ju vara olika beroende på vart du är som medlem. Vinsten under 2021för södra är extremt hög och vinstdelningen blir ju bra för medlemmarna oavsett hur den fördelas med minst 50% över tid.
Röjkvist skrev:För att visa att Södra är för mer än bolagens 10% bör Södras efterlikvid
vara betydligt högre i år.
Det måste löna sig att vara med I Södra!
Annars kan de kvetta.
Sjögården skrev:Röjkvist skrev:För att visa att Södra är för mer än bolagens 10% bör Södras efterlikvid
vara betydligt högre i år.
Det måste löna sig att vara med I Södra!
Annars kan de kvetta.
Du kan vara säker på att det kommer att vara lönsamt att vara Södramedlem i år.
Åtminstone om man har hunnit samla ihop mycket insatskapital genom åren… 😉