SKOGSFORUM ARTIKEL 

Skogsnyheter

Södra ger mer för massaved i Estland än för timmer i Sverige

215 inlägg 75815 visningar 43 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Södra ger mer för massaved i Estland än för timmer i Sve

Sjögården  
#747259 Formellt sett, inget,vad jag kan förstå, men det som ställer till det är att efterlikviden baseras på inmätningsdatum vilket innebär att efterlikviden kan bli olika stor för avverkningen beroende på om man haft oturen att få inmätningen på ”fel” sida årsskiftet.
Styrelsen har vad jag förstått för ett par år sedan tagit en policy där efterlikviden inte bör variera för mycket.
Förra årets bokslut gav därför efterlikvid trots att resultatet knappt nådde upp till plusresultat.
Rätt eller fel, det kan vi ju diskutera men timmerpriset hade behövt höjas med ett par hundra kronor per fub efter semestern för att få ett någorlunda vettigt årsresultatet och en hanterbar resultatdisponering.
Allt enligt min åsikt som bara analyserar från min horisont.. 😉

Elmia
Användarvisningsbild

Ängagärdet  
WarPeter skrev:
Mellberg skrev:Vad gör ni då? Inte mycket, bara vanligt gnäll som vanligt... =))

Jag funderade en del på det idag. Vad kan man som enskild göra. Och det är ju lite det som är problematiken, som enskild skogsägare är det lätt att känna sig maktlös. Om man inte tycker att skogsägarnföreningarna gör sitt jobb finns få alternativ.
Därför lanserar jag denna sida inom ett par dagar på http://www.virkesupproret.se. Tanken är samla så många skogsägare som möjligt för att gemensamt kunna påverka. Att kunna säga att man representerar skogsägare med hundratusentals hektar måste ju göra det lite lättare i alla fall. Jag driver den idiellt och lämnar sedan över den gratis om en demokratiskt baserad grupp vill driva det vidare. Jag skapar en separat tråd när den är uppe.
1644099237_skog.png

Jag hoppas forumsägarna inte misstycker då det är ett idiellt initiativ.

Heja, heja!
Jag vill bli medlem!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Martin Växjö skrev:Kloka ord som ofta! Men vad hindrar södra från att betala ut säg 20 procent i efterlikvid? Tradition eller stadgar? För en som kunde varit mer insatt…

Inget, men principen just nu är att hälften av vinsten skall delas ut och hälften återinvesteras, sett över en längre tid. Innebär att medlemmarna får ut hälften att spendera själva, medan hälften är bundet i medlemmarnas gemensamma verksamhet.

Nu har ju till och med Södra gått bra i över ett år, så kanske det blir högre än de sedvanliga 10%? Men tror ändå inte det.

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#747307 För att visa att Södra är för mer än bolagens 10% bör Södras efterlikvid
vara betydligt högre i år.
Det måste löna sig att vara med I Södra!
Annars kan de kvetta.

träis  
#747313 Ja Röjkvist men om minst 50% av vinsten ska delas över tid ut så är det ju fördelningen mellan efterlikvid och insatser du kan fundera på angående lönsamheten att vara med i södra. Vad är rätt högre efterlikvid eller högre del på insatser och jämnare fördelning mellan åren kan ju vara olika beroende på vart du är som medlem. Vinsten under 2021för södra är extremt hög och vinstdelningen blir ju bra för medlemmarna oavsett fördelningen med 50% över tid.

träis  
träis skrev:Ja Röjkvist men om minst 50% av vinsten ska delas över tid ut så är det ju fördelningen mellan efterlikvid och insatser du kan fundera på . Vad är rätt högre efterlikvid eller högre del på insatser och jämnare fördelning mellan åren kan ju vara olika beroende på vart du är som medlem. Vinsten under 2021för södra är extremt hög och vinstdelningen blir ju bra för medlemmarna oavsett hur den fördelas med minst 50% över tid.

Användarvisningsbild

Sjögården  
Röjkvist skrev:För att visa att Södra är för mer än bolagens 10% bör Södras efterlikvid
Annars kan de kvetta.

Du kan vara säker på att det kommer att vara lönsamt att vara Södramedlem i år.
Åtminstone om man har hunnit samla ihop mycket insatskapital genom åren… 😉

Användarvisningsbild

Martin Växjö  
Sjögården skrev:
Röjkvist skrev:För att visa att Södra är för mer än bolagens 10% bör Södras efterlikvid
Annars kan de kvetta.

Du kan vara säker på att det kommer att vara lönsamt att vara Södramedlem i år.
Åtminstone om man har hunnit samla ihop mycket insatskapital genom åren… 😉

Jo men förra året har det väl varit god utdelning på investerat kapital nästan var man än haft det. Kanske många tjänat mer än södras medlemmar. Vi måste göra skillnad på kapitalet och virkeslikvider. Efterlikviden tillhör virkespriset och emissioner och utdelningar tillhör kapitalet. Det skulle vara bättre och rättvisare för de under året levererande medlemmarna om virkespriset vore högre och det kanske bara påverkar kapitalsutdelningen marginellt. För södra borde väl utdelningen på kapitalet vida överstiga efterlikviderna??

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#747343 Om man vänder på resonemanget. Med ett extremt högt resultat ett enskilt år, är det klokt att återinvestera så mycket pengar i bolaget?

För att dra en raljant parallell till Sida så har de beklagat sig de åren Sverige har haft oväntat högt bnp. Till sist vet man inte var man ska gör av sina investeringspengar och då är det inte säkert att de sista kronorna investeras så klokt.

För att återgå till Södra, finns det kloka investeringar i bolaget om det nu skulle återinvesteras ett par miljarder efter 2021?

#747350 Ja, om de inte vet var de skall göra av pengarna är det ett problem. Har svårt att se liknelsen med ett statlitg verk, dock.

Användarvisningsbild

Martin Växjö  
#747351 Med tanke på klimatomställningen så finns det säkert investeringar att göra. Har man några miljarder över kan man väl alltid bygga en vätgasanläggning och slå upp ett knippe vindkraftverk. Konstigt vad trådarna alltid hamnar utanför ämnet 😅

Användarvisningsbild

Rytter  
#747352 Lite roligt med alla södrafrälsta eller andra föreningsfrälsta som tycker att det är helt ok att de medvetet håller ner priser och betalar sämre än andra (trots att de bevisligen kan betala bra mycket mer) med motiveringen att " ja det gör inget, bra att de går med vinst eftersom vi får tillbaka lite via vinstdelning"

Med detta resonemang kan ni ju lika gärna ge bort virket gratis eftersom det blir ännu bättre resultat och vinstdelning för er att ta del av.

Själv föredrar jag bäst pris på virket och pengarna direkt istället för att vara beroende av ett resultat och en vinstdelning jag ej kan påverka. Med bättre betalt och pengarna direkt kan jag ju återinvestera detta på det sätt jag tror är bäst (börsen, nya fastighetsköp, eller investera i näringen).

#747355 När det gäller Södra verkar allt vara svart eller vitt? Antingen är man emot allt Södra gör, eller så är man "södrafrälst"?

Att äga del av industri är ett sätt att ta del av vinsterna från vidareförälding. Vill man inte äga skogsindustri, skall man givtvis inte vara med i någon skogsindustriägande förening (eller köpa något skogsbolag på börsen).

Om du köper skogsindustri på börsen så kan du inte heller påverka resultat eller vinstdelning.
Senast redigerad av Mangan sön 06 feb 2022, 20:05, redigerad totalt 1 gång.

550  
#747356 Vad var tanken med efterlikvid från början? Gör den någon nytta om det alltid ska vara samma? Det blir att medlemmarna lånar ut 10 % på virket till Södra under året.

Sedan att 50 % av vinsten delas ut är väl en sanning med modifikation. Stora emissioner på inbetalda insatser stannar kvar i Södra, och kan återinvesteras i industrin. Att man kan ge utdelning även i dåliga tider är dock bra för många medlemmar då man får lite inkomst utan att behöva sälja virke till låga priser. Därför kan man argumentera för att det är bra om man skulle dela ut mindre ett rekordår. Dock håller jag med busholle om att ett överflöd av pengar i bolagen förmodligen läggs på dåliga investeringar.
Så mycket pengar som har lagts på att effektivisera industrierna så kan man tycka att skogsägarna borde kunnat få en ökande andel av priset på färdiga varor. Är det inte snarare så att råvaran har blivit mindre och mindre värd de sista decennierna?

Problemet är inte att timmerpriserna har blivit onormalt höga, utan att alla sortiment "normalt" har varit för låga. Det borde ändå vara lättare att effektivisera en industri än att få skogen att växa fortare, plantera och röja billigare. Skördare är det som har gjort en del av huggningen betydligt billigare. Med vad det känns som konsekvensen att allt virke har kunnat sänkas. Även om man gallrar och hugger vindfällen manuellt får man samma låga pris för virket. Känns lite surt att jobba nästan gratis på sin fritid när man utomlands verkar kunna få betydligt mer. Även om man kan vara delägare i skogsbolag eller förening och på så sätt få del av vinsten.

#747357 Såhär har det sett ut historiskt i alla fall.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).