mån 20 jun 2022, 19:25#761510
Bra inlägg av Hollertz! Tack för delningen, Isteskog.
Jag har läst delar av Röstlunds bok nu. Det verkar som att grunden till varför det blev en skogsbok samt runt 60 skogsartiklar har sin början i att DN-redaktion fick in ett tips av tursitföretagaren Lars Malmström. Samma Malmström som därefter förekommit i SVT (
länk). Intressant nog förekom samma Lars Malmström förra gången en DN-journalist gjorde en granskningsserie om det svenska skogsbruket, som sedermera också utmynnade i en skogsbrukskritisk bok - Maciej Zarembas bok "Skogen vi ärvde" från 2012. Lars Malmström sa samma sak även då. Känns som att det rundgång på DN:s maskineri gällande skogen...
Lars Lundqvist SLU skrev:...frågan är vad som händer med kolet längre ner, i mineraljorden.
Jag har kikat lite på IVA:s webbinarie "Hur påverkas skogens kolförråd och kolflöden av skogsbruk?" (
länk) och har jag för mig att man pratade om att hyggesplöjning (som varit förbjudet sedan länge) leder till att en hel kol släpps ut. Då går man kanske igenom mineraljorden (ja, det kanske nämndes?).
Sedan var det något om olika mätmetoder - fluxmätningar anses osäkra, medan markprover anses tillförlitligare?
Kom någon fråga angående riksskogstaxeringens mätningar, varför de inte gräver djupare i den uppföljning som görs gällande markkolsförrådet (som ju ökar på lång sikt).