Avverkning (slutavverkning)

Ångrat en avverkning?

93 inlägg 41187 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ångrat en avverkning?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740600 Rätt bilar kan hålla värdet bättre och vara lika roligt som skog.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft

80-90  
bengt.a skrev:Rätt bilar kan hålla värdet bättre och vara lika roligt som skog.

Finns ingen bil som kan mäta sej med skog !!!

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
80-90 skrev:

Jo, Hemi, Charger och Challenger

Användarvisningsbild

Arvid0  
bengt.a skrev:
80-90 skrev:

Jo, Hemi, Charger och Challenger

En 68 charger = 5 hektar myrtall? 😉

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Sjögården skrev:Det kunde varit värre , var det inte sju år Jakob arbetade för att få sin Rakel och istället fick systern Lea..
Ibland blir man lurad och det är bara att bita ihop och gå vidare… 😉

Tack, nu känns det lite bättre 🤣

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#748681 Finns ingen bil som kan mäta sej med skog !!![/quote]
Jo, Hemi, Charger och Challenger[/quote]

En 68 charger = 5 hektar myrtall? 😉[/quote]

finns måååånga fler som haft betydligt bättre värdeökning än skog :)

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#760480 Röstlund har släppt en bok..
Undrar varför hen aldrig svarade här i tråden😂

Som vanligt känner man på sig syftet med vissa inlägg….

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#760482 Skulle se vad jag svarade, ett av de första svaren och det va såklart kritik till dn och skog..

Men det har tagits bort!

Ännu mer kul att då ha rätt, igen:)

isteskog  
#761020 Finns en artikel under kultursidorna i dagens Ljusnan där en Kristian Ekenberg recenserar (hyllar) Lisa Röstlunds bok: Skogslandet.
Flosklerna staplas på hög som vanligt.... 🙃
Någon som läst boken?

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#761023 Jag är halvvägs i ljudboksversionen.
Om ni läser den, försök att läsa med ett öppet sinne. Det ger er en chans att uppleva hur andra ser på skog och skogsbruk. Det ligger ett stort arbete bakom och det är många olika människor som får komma till tals. Så ge den en ärlig chans.

isteskog  
#761024 Flosklerna var det Kristian E skrev. Jag har inte läst boken än.

Användarvisningsbild

Badbollen  
#761108 Jag har läst några av bokrecensionerna och i vissa nämns det att kalhyggen släpper ut mer koldioxid jämfört med hyggesfritt. Det nämndes till och med av historikern och skogsägaren Gunnar Wetterberg. Hmm, vilka är Röstlunds källor för det påståendet?

Så här skriver Gunnar i sin bokrecension:
"Det är inte bara det kol som binds i träden ovan jord som frigörs vid avverkningen. Om alla träd avverkas släpper marken ut mycket av sitt kol. Det är ett starkt argument för plockhuggning istället för kalavverkning"
länk: https://app-v1.vi.se/artikel/s08ZqylY-a0j2LRwp-958bd

Författaren Helena Granströms bokrecension (hon har medverkat i flera program i SVT och har då uttalat sig kritiskt till det svenska skogsbruket):
länk: https://www.expressen.se/kultur/bocker/ ... -kalhygge/

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#761109 Forskarna är inte eniga. Att delar av humustäcket bryts ner och släpper iväg sitt kol är oomtvistat, men frågan är vad som händer med kolet längre ner, i mineraljorden. Dessutom etableras det snabbt markvegetation som binder kol i humusen igen - gräs, hallon, osv.
Sen är frågan vad man ska jämföra med. En orörd skog som brinner eller en som inte tillåts brinna? Eller en fröträdsställning? Eller vad?

isteskog  
#761155 Här är det en som tydligen läst boken: https://www.atl.nu/recension-av-lisa-ro ... 19d0c98f64

Användarvisningsbild

Badbollen  
#761510 Bra inlägg av Hollertz! Tack för delningen, Isteskog.

Jag har läst delar av Röstlunds bok nu. Det verkar som att grunden till varför det blev en skogsbok samt runt 60 skogsartiklar har sin början i att DN-redaktion fick in ett tips av tursitföretagaren Lars Malmström. Samma Malmström som därefter förekommit i SVT (länk). Intressant nog förekom samma Lars Malmström förra gången en DN-journalist gjorde en granskningsserie om det svenska skogsbruket, som sedermera också utmynnade i en skogsbrukskritisk bok - Maciej Zarembas bok "Skogen vi ärvde" från 2012. Lars Malmström sa samma sak även då. Känns som att det rundgång på DN:s maskineri gällande skogen...

Lars Lundqvist SLU skrev:...frågan är vad som händer med kolet längre ner, i mineraljorden.

Jag har kikat lite på IVA:s webbinarie "Hur påverkas skogens kolförråd och kolflöden av skogsbruk?" (länk) och har jag för mig att man pratade om att hyggesplöjning (som varit förbjudet sedan länge) leder till att en hel kol släpps ut. Då går man kanske igenom mineraljorden (ja, det kanske nämndes?).

Sedan var det något om olika mätmetoder - fluxmätningar anses osäkra, medan markprover anses tillförlitligare?

Kom någon fråga angående riksskogstaxeringens mätningar, varför de inte gräver djupare i den uppföljning som görs gällande markkolsförrådet (som ju ökar på lång sikt).

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).