ons 27 okt 2021, 15:02#733198
Trevligt att du söker kontakt med skogsägare och tar initiativet att gå till ett forum där vi finnas.
Kommer säkert få skit nu, men kära forummedlemmar, när en ny person kommer in på forumet med en ärlig frågeställning tycker jag det känns konstigt att vissa direkt tar för givet att det är någon form av svartmålning av den ene eller den andre. Jag har ingen aning om vilket, men det känns lite förhastat att direkt komma med diverse anklagelser. Fråga istället rakt på sak vad som är tanken. Det tjänar inget till att börja debattera kring sina redan förutfattade meningar oavsett om dessa är rätt eller fel.
Om vi vill att skogsägarens bild ska komma ut är det bäst att vi bemöter den som söker vår röst med respekt och svarar sakligt.
Jag har inget konkret att bidra med, men kan ana att det finns fall där skogsinspektorn mer eller mindre övertalat att avverkningen måste ske nu, inte tvingande, men låter övertygande. Ofta som redan nämnts hos dom som inte själva är så insatta i sin egen skog. Och där tror jag inte det är så många som ångrar heller, eftersom de tror inspektorn vet bäst. Dock tror jag detta blivit bättre nu för tiden, mest hört äldre berättelser om det.
Men det finns idag ett annat läge där skogsägare känner sig tvingade att avverka, inte för bolagets skull, men för att hindra bildandet av nyckelbiotop eller naturreservat. I många fall skulle skogen kunnat stå kvar om inte det funnits risk för att någon vill beslagta marken. Skyddandet av skog får i praktiken motsatt effekt. Vi hade sett en större mångfald i Sverige om vi inte hade detta ständiga prat om att skydda skog och i praktiken beslagta privat egendom. Alla former av förbud mot brukande av marken är till nackdel för såväl den biologiska mångfalden som för bonden själv.
Valmet 8050, hjulburen Patu 40LF & Vreten 65-40 kran. Alternativt Vimek G30 gallringsprocessor.
MB trac 900 turbo, Mowi 12t, 3060 kran, Weimer drift & broms. Husqvarna 560XPG & 550XPG Mark II