Avverkning (slutavverkning)

Ångrat en avverkning?

93 inlägg 39154 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ångrat en avverkning?

Lisa Röstlund  
#733178 Hej!
Jag heter Lisa Röstlund och jobbar normalt som reporter på Dagens Nyheter men skriver just nu en bok om den svenska skogsnäringen.
Jag har pratat med flera som beskriver hur virkesköpare från bolag kontaktar oerfarna skogsägare om att avverkning bedöms brådska av olika anledningar, och exempel på där skogsägare efteråt känner att beslutet gått för fort och gett lite pengar.
Har du erfarenhet av det här, eller känner du någon som varit med om det? Pratar gärna i så fall, öppet eller anonymt. Jag finns på: 072-2415480 eller lisa.rostlund@dn.se..



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Ångrat en avverkning?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#733181 Hoppas du får några bra svar.
Nu är det väl så att de flesta medlemmar här på SFO är kunniga och med i matchen.
Är man det så så undviks de värsta felen.
Jag tror däremot att s.k. utbor som har ärvt skog och kanske inte är så insatta kan bli lurade av inköpare.

Användarvisningsbild

Re: Ångrat en avverkning?

Lisa Röstlund  
#733184 Ja jag tänker detsamma - antar också att medlemmar på forumet här är kunniga. Men kanske någon känner till andra som råkat ut för märkliga råd?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ångrat en avverkning?

Vardon  
#733185
Röjkvist skrev:Hoppas du får några bra svar.
Nu är det väl så att de flesta medlemmar här på SFO är kunniga och med i matchen.
Är man det så så undviks de värsta felen.
Jag tror däremot att s.k. utbor som har ärvt skog och kanske inte är så insatta kan bli lurade av inköpare.


Ungefär lika brukar folk säga om sig själva som blivit lurade i rena bedrägerier med... Sen står de ändå där med skägget i brevlådan.

I mitt fall så kan jag säga att konsekvensen blev att det inköpande bolaget, inköparen och den entreprenören inte kommer in på vår skog något mer. Det säger jag även till mina grannar.

Då är jag ändå en typ som senaste avverkningen sa till entreprenören att jag är rädd om det här och det här, att jag vill ni är försiktiga och jag vill även att påverkar det eran lönsamhet så skicka en faktura till mig.

Frågan är vem som kommer tjäna mest pengar i det långa loppet... Säkert den första men den andra kan bättre sätta sina egna priser. Så gör han som gallrar åt oss. Bolagen kan komma med sina prislistor men de får betala efter hans för att folk frågar efter honom.

Avatar Fallback

Re: Ångrat en avverkning?

isteskog  
#733186 Frågan är vilken agenda Lisa R har med sin bok? DN:s beskrivning av Svenskt skogsbruk ser jag som ganska ensidigt och efter lästa reportage av Lisa R har jag farhågor om bokens innehåll.
Det är klart att det sker övertramp ibland av skogsbolagen, men då blir de uthängda bland oss skogsägare som är aktiva iaf! Dåligt rykte tror jag inte bolagen är intresserade av i dagens snabba flöde av information på olika sociala medier.
Jag skulle då inte lämna ut uppgifter om såna "dåliga" affärer till en journalist som jag inte vet vad denne gör med materialet..... 🤔

Avatar Fallback

Re: Ångrat en avverkning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#733191 @Lisa Röstlund är ute och fiskar efter snyfthistorier. Hur måga gånger kommer ordet "baggböleri" användas i hennes bok, tror ni? 😉

Allt för att vi stackars enkla och halvdumma skogsägare skall framstå som lurade av de stora elaka skogsbolagen.

Avatar Fallback

Re: Ångrat en avverkning?

Bosse1  
#733193 Jag kan dela med mig ett SCOOP!.Varför tvångsköper staten in privatskog för våra surt förvärvade skattepengar ?
Staten har ju enorma arealer redan.
Där kan grävande ge resultat om viljan finns ,ryggdunk.

Avatar Fallback

Re: Ångrat en avverkning?

markus1978  
#733194 Skogsbolagen tvingar ingen, hör bara markägare som är rädd för myndigheter och andra föreningar.

Avatar Fallback

Re: Ångrat en avverkning?

jannee  
#733195 Ibland har man väl fått ett "bra" pris ibland lite sämre, det är dock efterfrågan kontra tillgång som avgör.
Märktes tydligt efter Gudrunstormen, där de privata sågverken verkligen missbjöd, tror att det då verkligen var en kartell mellan sågverken - alla betalade lika dåligt..
"Lite" irriterande är ändock när grannen fått bättre betalt än en ann, å andra sidan ler man i mjugg när det varit tvärtom.
Är man bara "lite" vaken och hör sig runt innan man bestämmer sig brukar man inte gå på alltför stora nitar.
Alltför godtrogen får man inte vara, men så är det väl i alla affärer, inte minst när det gäller bilaffärer.
Själv ångrar jag nog att jag ibland inte avverkat tidigare.
Tesen, den som spar han har stämmer inte alltid när det gäller skog.

Användarvisningsbild

Re: Ångrat en avverkning?

JohannesG  
#733198 Trevligt att du söker kontakt med skogsägare och tar initiativet att gå till ett forum där vi finnas.

Kommer säkert få skit nu, men kära forummedlemmar, när en ny person kommer in på forumet med en ärlig frågeställning tycker jag det känns konstigt att vissa direkt tar för givet att det är någon form av svartmålning av den ene eller den andre. Jag har ingen aning om vilket, men det känns lite förhastat att direkt komma med diverse anklagelser. Fråga istället rakt på sak vad som är tanken. Det tjänar inget till att börja debattera kring sina redan förutfattade meningar oavsett om dessa är rätt eller fel.

Om vi vill att skogsägarens bild ska komma ut är det bäst att vi bemöter den som söker vår röst med respekt och svarar sakligt.

Jag har inget konkret att bidra med, men kan ana att det finns fall där skogsinspektorn mer eller mindre övertalat att avverkningen måste ske nu, inte tvingande, men låter övertygande. Ofta som redan nämnts hos dom som inte själva är så insatta i sin egen skog. Och där tror jag inte det är så många som ångrar heller, eftersom de tror inspektorn vet bäst. Dock tror jag detta blivit bättre nu för tiden, mest hört äldre berättelser om det.

Men det finns idag ett annat läge där skogsägare känner sig tvingade att avverka, inte för bolagets skull, men för att hindra bildandet av nyckelbiotop eller naturreservat. I många fall skulle skogen kunnat stå kvar om inte det funnits risk för att någon vill beslagta marken. Skyddandet av skog får i praktiken motsatt effekt. Vi hade sett en större mångfald i Sverige om vi inte hade detta ständiga prat om att skydda skog och i praktiken beslagta privat egendom. Alla former av förbud mot brukande av marken är till nackdel för såväl den biologiska mångfalden som för bonden själv.

Användarvisningsbild

Re: Ångrat en avverkning?

Williamm  
#733201
JohannesG skrev:Trevligt att du söker kontakt med skogsägare och tar initiativet att gå till ett forum där vi finnas.

Kommer säkert få skit nu, men kära forummedlemmar, när en ny person kommer in på forumet med en ärlig frågeställning tycker jag det känns konstigt att vissa direkt tar för givet att det är någon form av svartmålning av den ene eller den andre. Jag har ingen aning om vilket, men det känns lite förhastat att direkt komma med diverse anklagelser. Fråga istället rakt på sak vad som är tanken. Det tjänar inget till att börja debattera kring sina redan förutfattade meningar oavsett om dessa är rätt eller fel.

Om vi vill att skogsägarens bild ska komma ut är det bäst att vi bemöter den som söker vår röst med respekt och svarar sakligt.

Jag har inget konkret att bidra med, men kan ana att det finns fall där skogsinspektorn mer eller mindre övertalat att avverkningen måste ske nu, inte tvingande, men låter övertygande. Ofta som redan nämnts hos dom som inte själva är så insatta i sin egen skog. Och där tror jag inte det är så många som ångrar heller, eftersom de tror inspektorn vet bäst. Dock tror jag detta blivit bättre nu för tiden, mest hört äldre berättelser om det.

Men det finns idag ett annat läge där skogsägare känner sig tvingade att avverka, inte för bolagets skull, men för att hindra bildandet av nyckelbiotop eller naturreservat. I många fall skulle skogen kunnat stå kvar om inte det funnits risk för att någon vill beslagta marken. Skyddandet av skog får i praktiken motsatt effekt. Vi hade sett en större mångfald i Sverige om vi inte hade detta ständiga prat om att skydda skog och i praktiken beslagta privat egendom. Alla former av förbud mot brukande av marken är till nackdel för såväl den biologiska mångfalden som för bonden själv.

Jag håller helt med. Inte döma på förhand.

Avatar Fallback

Re: Ångrat en avverkning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#733202 Jo, det är väl de gamla historierna som folk har "hört" som nu skall användas för att skapa en bild av elaka skogsindustrin, som lurar alla dumma skogsägare som egentligen vill ha kvar sin skog, men övertalats med en flaska sprit.

Nej, om jag läser första inlägget här i tråden så ser jag ingen ärlig frågeställning, utan bara @Lisa Röstlund som vill ha bekräftelse till en redan uttalad (och skriven?) story.

Vi kan väl återkomma om ett år, och se vad hon skrev?

Användarvisningsbild

Re: Ångrat en avverkning?

Tallberg  
#733203 Skogsstyyrelsens hantering när nyckelbiotoper upptäcks någon månad efter att de gjort en skogsbruksplan som konsulter åt fastighetsägaren. För att sedan påtala till skogsägaren att ingen köper detta virke förutom SS som kan göra olika naturskyddsavtal. När man efter mycket förseningar sedan kommer till skott om ett avtal, området är markerat av SS så meddelar de att pengar saknas och att affären eventuellt kan bli aktuell nästkommande år. Men att man inte bör avverka.
Pågått sedan 2013...

Användarvisningsbild

Re: Ångrat en avverkning?

Badbollen  
#733214 Lisa verkar gå i DN-kollegan Maciej Zarembas fotspår, med en reportageserie om skogen vilken slutligen utmynnar i en skogsbrukskritisk bok. Zarembas bok heter "Skogen vi ärvde". Vad ska boken kallas denna gång?

Som flera tidigare har nämnt, är det systemfelet med skogar med "höga" naturvärden som bör granskas. Inte den lilla klick med oseriösa virkesköpare, som ju alltid funnits. Nu har oseriösa köpare särskilt hopat sig till segmentet hyggesfria avverkningar, där det finns gott om skogsägare med mindre kunskap.
Men suck; tänk vad många avverkningar som genomförts av rädsla för att mista brukanderätten över sin skog. Skydda skogen med flera bör ha många avverkningar på sitt samvete vid detta laget. Morot istället för piska. Vad är det de inte förstår...

Bra inlägg från igår på detta tema:
https://www.op.se/2021-10-26/det-finns- ... harebutton

Användarvisningsbild

Re: Ångrat en avverkning?

MrStraightpull  
#733228 Maskirovka? 🤔

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).