Lindahl skrev:Niking skrev:Svensk skogsservice gjorde ett långtidstest av 535i FR och var överlag nöjda med resultatet https://www.skogsaktuellt.se/artikel/22 ... ektet.html
/Niklas
Hur får dom ut 23 alternativt 35kW ur lastutrymmet på en bil? Om nu alla 330/500w laddare används samtidigt. De kanske inte har 70 laddare heller.
Lindahl skrev:Mange skrev:Bra artickel!
Förutom att det inte funkade så bra med batterier, laddning, ingen vibrationsminskning, höga kostnader och fundering på att investera i solceller för tio miljoner för att få det att funka bättre så tycker de det går rätt bra.
Det var mycket läsning mellan raderna där. El har inte hög kostnad (bortsett från dagens elpris). Det har en hög startkostnad. 70x3500kr för Bli300 sen har du köpt Aspen för 245000kr. Hur långt räcker typ 10600L Aspen? Motor och kolvvibrationer är ju borta, likaså avgaser. 45 laddare skrevs inget om? Vart kom kravet på 10 miljoner i solcell från? Det är väl snarare frivilligt.
Mange skrev:Bra artickel! Jag tycker denna artickel beskriver väldigt väl vad jag ser och hör de pratas om.
Förutom att det inte funkade så bra med batterier, laddning, ingen vibrationsminskning, höga kostnader och fundering på att investera i solceller för tio miljoner för att få det att funka bättre så tycker de det går rätt bra. Jobbet blir gjort, killarna är duktiga!
45 laddare o 70 batterier i bilen. Vad drivs de av? Bilen? Generator? Kostnader? Hållbarhet?
De önskar elmaskin som motsvarar 45-50cc för att prestera lika med de som röjer med dem och kan röja hårdare trädslag och tuffare röjningar (enl.articke).
Är det verkligen nån som tycker detta är rimligt?
Hur många röjare har möjlighet att investera miljoner i redskapen utöver de kostnader de har ?
Vad blir över på timpengen?
Kanske bättre vi i stället ökar användning av sydkraften som inte kör el eller har kort, utbildningar o dessutom låg lön o lägre timpeng?
Mange skrev:Ska elmaskiner ersätta bränslemaskiner måste de prestera lika eller bättre till samma eller mindre kostnad.
Visst kan man med marknasföring, tester etc få en del intresserade att prova och till o med trivas med kostnader och prestation. Men det är inte riktigt samma sak och fast det är kul räcker det inte ända fram.
När tekniska innovationer slår marknaden är det rätt fort tydligt om det funkar bättre eller inte.
Funkar det bättre så säljs mycket, väldigt fort ich det glamla glöms bort fortare än det fina julklapps papret brinner i tunnan.
Man kan argumentera för förändring och önska.
Men så länge det finns bättre alternativ är det de som säljs.
Elmaskiner har sin plats. Kanske inte föf mig och inte för alla. Att drömnm och önska är ju ett härligt nöje, men när det handlar om nåt större som en marknads framtid, jobb, yrkesliv så får det vara lite mer realistiskt.
Att företag satsar miljarder på en ide som kanske står o faller på elpris/tillgång på el eller kärnkraftens vara eller inte vara låter märkligt i mina ögon. Funkar det inte är pengarna förbrukade, borta!
Det blir ju en del tankar som ploppar upp.
Varför funkar det med 1,5-32KW motor i vissa lägen men inte andra? Kan man verkligen få ut 2kw utan att det drar 2kw? Det hade ju varit trevligt o löst energi problemet.
Ďå kan vi köra alla maskiner och produkter med batteri om det är i just detta enerrgivinsten är.
anersimyra skrev:Mange skrev:Ska elmaskiner ersätta bränslemaskiner måste de prestera lika eller bättre till samma eller mindre kostnad.
Visst kan man med marknasföring, tester etc få en del intresserade att prova och till o med trivas med kostnader och prestation. Men det är inte riktigt samma sak och fast det är kul räcker det inte ända fram.
När tekniska innovationer slår marknaden är det rätt fort tydligt om det funkar bättre eller inte.
Funkar det bättre så säljs mycket, väldigt fort ich det glamla glöms bort fortare än det fina julklapps papret brinner i tunnan.
Man kan argumentera för förändring och önska.
Men så länge det finns bättre alternativ är det de som säljs.
Elmaskiner har sin plats. Kanske inte föf mig och inte för alla. Att drömnm och önska är ju ett härligt nöje, men när det handlar om nåt större som en marknads framtid, jobb, yrkesliv så får det vara lite mer realistiskt.
Att företag satsar miljarder på en ide som kanske står o faller på elpris/tillgång på el eller kärnkraftens vara eller inte vara låter märkligt i mina ögon. Funkar det inte är pengarna förbrukade, borta!
Det blir ju en del tankar som ploppar upp.
Varför funkar det med 1,5-32KW motor i vissa lägen men inte andra? Kan man verkligen få ut 2kw utan att det drar 2kw? Det hade ju varit trevligt o löst energi problemet.
Ďå kan vi köra alla maskiner och produkter med batteri om det är i just detta enerrgivinsten är.
Ser du en risk för att batterimaskinsprodukter som ju funnits i snart ett halvt sekel kommer kollapsa på grund av avsaknad av framtida kärnkraft..😮
anersimyra skrev:Mange skrev:Ska elmaskiner ersätta bränslemaskiner måste de prestera lika eller bättre till samma eller mindre kostnad.
Visst kan man med marknasföring, tester etc få en del intresserade att prova och till o med trivas med kostnader och prestation. Men det är inte riktigt samma sak och fast det är kul räcker det inte ända fram.
När tekniska innovationer slår marknaden är det rätt fort tydligt om det funkar bättre eller inte.
Funkar det bättre så säljs mycket, väldigt fort ich det glamla glöms bort fortare än det fina julklapps papret brinner i tunnan.
Man kan argumentera för förändring och önska.
Men så länge det finns bättre alternativ är det de som säljs.
Elmaskiner har sin plats. Kanske inte föf mig och inte för alla. Att drömnm och önska är ju ett härligt nöje, men när det handlar om nåt större som en marknads framtid, jobb, yrkesliv så får det vara lite mer realistiskt.
Att företag satsar miljarder på en ide som kanske står o faller på elpris/tillgång på el eller kärnkraftens vara eller inte vara låter märkligt i mina ögon. Funkar det inte är pengarna förbrukade, borta!
Det blir ju en del tankar som ploppar upp.
Varför funkar det med 1,5-32KW motor i vissa lägen men inte andra? Kan man verkligen få ut 2kw utan att det drar 2kw? Det hade ju varit trevligt o löst energi problemet.
Ďå kan vi köra alla maskiner och produkter med batteri om det är i just detta enerrgivinsten är.
Ser du en risk för att batterimaskinsprodukter som ju funnits i snart ett halvt sekel kommer kollapsa på grund av avsaknad av framtida kärnkraft..😮
Mange skrev:50års utveckling och oerhörda summor...
Knappast kostnadseffektivt.
Lindahl skrev:Mange skrev:50års utveckling och oerhörda summor...
Knappast kostnadseffektivt.
En 50 år gammal motorsåg ryker ganska blått. Dagens ryker inte alls. Den kostnaden måste vara försvarbar. Även ur folkhälsoperspektiv.