Öppna kategorin

Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

476 inlägg 39930 visningar 40 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

jannee  
#740581 Vi får väl gå "några" steg bakåt om vi totalt ska förlita oss på el.
Frågan är om vi äro beredda på den utvecklingen då det hitintills allt bara gått framåt.
Utan en massa subventioner och lagkrav har egentligen eldrivna verktyg/fordon ingen större chans att konkurrera ut fossildrivet dito.
Där eldrivet är bättre löser det sig av sig själv, leva på konstgjord andning kan fungera en tid men är i längden inte hållbart.
Ett typex. är startveven på en bil, där lyckades en eldriven startmotor på egen hand konkurrera ut veven, och det är så det ska gå till om det ska bli bra eller bättre.
Tillverka el med solceller och just i Sverige är nog ett av de dyraste sätten och mest opålitliga man kan finna på.
Allt låter så bra när man visar fram statistiken men någon el kommer aldrig ur kontakten när den behövs som mest/bäst.
En batteridriven häcksax/gräsröjare,skruvdragare och liknade som ALDRIG är i kontinuerligt bruk har självklart sitt berättigande och kan konkurrera ut fossildrivet dito men annars?
Visserligen all utveckling går framåt så låt oss säga om 20 till 30 år när vi lyckats få igång 4:e generation kärnkraft och batteriutvecklingen verkligen kommit i gång så kanske..........



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740591
Lindahl skrev:
Niking skrev:Svensk skogsservice gjorde ett långtidstest av 535i FR och var överlag nöjda med resultatet https://www.skogsaktuellt.se/artikel/22 ... ektet.html
/Niklas


Hur får dom ut 23 alternativt 35kW ur lastutrymmet på en bil? Om nu alla 330/500w laddare används samtidigt. De kanske inte har 70 laddare heller.


Förmodligen laddar de batterierna hemma. De hade ju en hel drös batterier med sig ut som rimligtvis ska räcka under hela arbetsdagen. Men jag vet ju inte mer än vad som står i artikeln.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740592 Ska elmaskiner ersätta bränslemaskiner måste de prestera lika eller bättre till samma eller mindre kostnad.
Visst kan man med marknasföring, tester etc få en del intresserade att prova och till o med trivas med kostnader och prestation. Men det är inte riktigt samma sak och fast det är kul räcker det inte ända fram.
När tekniska innovationer slår marknaden är det rätt fort tydligt om det funkar bättre eller inte.
Funkar det bättre så säljs mycket, väldigt fort ich det glamla glöms bort fortare än det fina julklapps papret brinner i tunnan.

Man kan argumentera för förändring och önska.
Men så länge det finns bättre alternativ är det de som säljs.

Elmaskiner har sin plats. Kanske inte föf mig och inte för alla. Att drömnm och önska är ju ett härligt nöje, men när det handlar om nåt större som en marknads framtid, jobb, yrkesliv så får det vara lite mer realistiskt.

Att företag satsar miljarder på en ide som kanske står o faller på elpris/tillgång på el eller kärnkraftens vara eller inte vara låter märkligt i mina ögon. Funkar det inte är pengarna förbrukade, borta!

Det blir ju en del tankar som ploppar upp.
Varför funkar det med 1,5-32KW motor i vissa lägen men inte andra? Kan man verkligen få ut 2kw utan att det drar 2kw? Det hade ju varit trevligt o löst energi problemet.
Ďå kan vi köra alla maskiner och produkter med batteri om det är i just detta enerrgivinsten är.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

anersimyra  
#740594
Lindahl skrev:
Mange skrev:Bra artickel!
Förutom att det inte funkade så bra med batterier, laddning, ingen vibrationsminskning, höga kostnader och fundering på att investera i solceller för tio miljoner för att få det att funka bättre så tycker de det går rätt bra.


Det var mycket läsning mellan raderna där. El har inte hög kostnad (bortsett från dagens elpris). Det har en hög startkostnad. 70x3500kr för Bli300 sen har du köpt Aspen för 245000kr. Hur långt räcker typ 10600L Aspen? Motor och kolvvibrationer är ju borta, likaså avgaser. 45 laddare skrevs inget om? Vart kom kravet på 10 miljoner i solcell från? Det är väl snarare frivilligt.

Ett femmanna röjlag torde förbruka runt 5-600 liter per månad. Strandklingan som jag själv monterade gav konstigt nog betydligt elakare vibrationer än den klinga som levereras med sågen. Solcellsparken byggs förstås för den dagliga driften av huvudkontoret och har ju inget som helst med batterisågarna att göra.. 😀

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740595
Mange skrev:Bra artickel! Jag tycker denna artickel beskriver väldigt väl vad jag ser och hör de pratas om.
Förutom att det inte funkade så bra med batterier, laddning, ingen vibrationsminskning, höga kostnader och fundering på att investera i solceller för tio miljoner för att få det att funka bättre så tycker de det går rätt bra. Jobbet blir gjort, killarna är duktiga!
45 laddare o 70 batterier i bilen. Vad drivs de av? Bilen? Generator? Kostnader? Hållbarhet?
De önskar elmaskin som motsvarar 45-50cc för att prestera lika med de som röjer med dem och kan röja hårdare trädslag och tuffare röjningar (enl.articke).
Är det verkligen nån som tycker detta är rimligt?
Hur många röjare har möjlighet att investera miljoner i redskapen utöver de kostnader de har ?
Vad blir över på timpengen?
Kanske bättre vi i stället ökar användning av sydkraften som inte kör el eller har kort, utbildningar o dessutom låg lön o lägre timpeng?

Tvärtom så verkar VD nöjd med projektet, enligt artikeln. Sedan var det ju ett pilotprojekt och då får man ju finna sig i att allt inte går på räls.

Ja, de vill se batteriröjsåg, som då kan ersätta de bensindrivna röjsågarna i 45-kubiksklassen. Anledningen är ju förmodligen att de vill ge sina anställda röjare den goda arbetsmiljö som batteriröjsågarna de facto erbjuder.

Angående solcellerna, så är det nog inte helt fel, då deras röjsäsong är ju på sommarhalvåret.

Utslaget per röjare blir det inga hutlösa pengar, tycker jag. De antal laddare och batterier nämns i artikeln, ska ju räcka till ett helt arbetslag.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

anersimyra  
#740597
Mange skrev:Ska elmaskiner ersätta bränslemaskiner måste de prestera lika eller bättre till samma eller mindre kostnad.
Visst kan man med marknasföring, tester etc få en del intresserade att prova och till o med trivas med kostnader och prestation. Men det är inte riktigt samma sak och fast det är kul räcker det inte ända fram.
När tekniska innovationer slår marknaden är det rätt fort tydligt om det funkar bättre eller inte.
Funkar det bättre så säljs mycket, väldigt fort ich det glamla glöms bort fortare än det fina julklapps papret brinner i tunnan.

Man kan argumentera för förändring och önska.
Men så länge det finns bättre alternativ är det de som säljs.

Elmaskiner har sin plats. Kanske inte föf mig och inte för alla. Att drömnm och önska är ju ett härligt nöje, men när det handlar om nåt större som en marknads framtid, jobb, yrkesliv så får det vara lite mer realistiskt.

Att företag satsar miljarder på en ide som kanske står o faller på elpris/tillgång på el eller kärnkraftens vara eller inte vara låter märkligt i mina ögon. Funkar det inte är pengarna förbrukade, borta!

Det blir ju en del tankar som ploppar upp.
Varför funkar det med 1,5-32KW motor i vissa lägen men inte andra? Kan man verkligen få ut 2kw utan att det drar 2kw? Det hade ju varit trevligt o löst energi problemet.
Ďå kan vi köra alla maskiner och produkter med batteri om det är i just detta enerrgivinsten är.

Ser du en risk för att batterimaskinsprodukter som ju funnits i snart ett halvt sekel kommer kollapsa på grund av avsaknad av framtida kärnkraft..😮

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740598
anersimyra skrev:
Mange skrev:Ska elmaskiner ersätta bränslemaskiner måste de prestera lika eller bättre till samma eller mindre kostnad.
Visst kan man med marknasföring, tester etc få en del intresserade att prova och till o med trivas med kostnader och prestation. Men det är inte riktigt samma sak och fast det är kul räcker det inte ända fram.
När tekniska innovationer slår marknaden är det rätt fort tydligt om det funkar bättre eller inte.
Funkar det bättre så säljs mycket, väldigt fort ich det glamla glöms bort fortare än det fina julklapps papret brinner i tunnan.

Man kan argumentera för förändring och önska.
Men så länge det finns bättre alternativ är det de som säljs.

Elmaskiner har sin plats. Kanske inte föf mig och inte för alla. Att drömnm och önska är ju ett härligt nöje, men när det handlar om nåt större som en marknads framtid, jobb, yrkesliv så får det vara lite mer realistiskt.

Att företag satsar miljarder på en ide som kanske står o faller på elpris/tillgång på el eller kärnkraftens vara eller inte vara låter märkligt i mina ögon. Funkar det inte är pengarna förbrukade, borta!

Det blir ju en del tankar som ploppar upp.
Varför funkar det med 1,5-32KW motor i vissa lägen men inte andra? Kan man verkligen få ut 2kw utan att det drar 2kw? Det hade ju varit trevligt o löst energi problemet.
Ďå kan vi köra alla maskiner och produkter med batteri om det är i just detta enerrgivinsten är.

Ser du en risk för att batterimaskinsprodukter som ju funnits i snart ett halvt sekel kommer kollapsa på grund av avsaknad av framtida kärnkraft..😮


Den risken är väl inte värre än risken för att oljan tar slut, eller snarare bli alltför dyr för att använda i ineffektiva tvåtaktare med endast 10-15% verkningsgrad.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740602 Å andra sidan så ligger den prismässiga smärtgränsen för att bränna fossilbränsle i en motorsåg betydligt högre än för att köra runt i en bil. Kan tänka mig en framtid där vi kör elbil till skogen men jobbar med högeffektiva förbränningsmaskiner som tankas med fossilfritt bränsle. T.ex etanol, metanol eller någon form av syntetbensin. Såvida inte batterimaskinerna avsevärt kan för förbättras.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740604 För min del är det tvärt om. Jag kör fossilbil, men använder i princip bara batterimaskiner i skog och trädgård.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740605 Batterierna kommer bli bättre med, parallell med handhållna borrmaskiner så var de sladdmaskiner till allt när jag började jobba som elektriker-83.
Nu har inte sladdmaskinen inte varit ute ur bilen på flera år.
Den första sladdlösa maskinen jag hade räckte bara till några enstaka hål när man var uppe på ett tak, nu kan jag lätt borra i en timme i reglarna till vp slangarna

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740617
anersimyra skrev:
Mange skrev:Ska elmaskiner ersätta bränslemaskiner måste de prestera lika eller bättre till samma eller mindre kostnad.
Visst kan man med marknasföring, tester etc få en del intresserade att prova och till o med trivas med kostnader och prestation. Men det är inte riktigt samma sak och fast det är kul räcker det inte ända fram.
När tekniska innovationer slår marknaden är det rätt fort tydligt om det funkar bättre eller inte.
Funkar det bättre så säljs mycket, väldigt fort ich det glamla glöms bort fortare än det fina julklapps papret brinner i tunnan.

Man kan argumentera för förändring och önska.
Men så länge det finns bättre alternativ är det de som säljs.

Elmaskiner har sin plats. Kanske inte föf mig och inte för alla. Att drömnm och önska är ju ett härligt nöje, men när det handlar om nåt större som en marknads framtid, jobb, yrkesliv så får det vara lite mer realistiskt.

Att företag satsar miljarder på en ide som kanske står o faller på elpris/tillgång på el eller kärnkraftens vara eller inte vara låter märkligt i mina ögon. Funkar det inte är pengarna förbrukade, borta!

Det blir ju en del tankar som ploppar upp.
Varför funkar det med 1,5-32KW motor i vissa lägen men inte andra? Kan man verkligen få ut 2kw utan att det drar 2kw? Det hade ju varit trevligt o löst energi problemet.
Ďå kan vi köra alla maskiner och produkter med batteri om det är i just detta enerrgivinsten är.

Ser du en risk för att batterimaskinsprodukter som ju funnits i snart ett halvt sekel kommer kollapsa på grund av avsaknad av framtida kärnkraft..😮

Nej. Men jag ser detta som ett större problem än om maskinens drivmedel Risk i att väldiga summor sats i nåt som kanske inte fungerar som önskar/tänkt vilket större företag än Husqvarna/Stihl gått under av.
Det är en rolig men dyr tanke de satsar på...
Med osäker tid framöver.

50års utveckling och oerhörda summor...
Knappast kostnadseffektivt.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

Lindahl  
#740623
Mange skrev:50års utveckling och oerhörda summor...
Knappast kostnadseffektivt.

En 50 år gammal motorsåg ryker ganska blått. Dagens ryker inte alls. Den kostnaden måste vara försvarbar. Även ur folkhälsoperspektiv.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740626 Jag tror personligen att batteridrift är framtiden och bensindrift tillhör det förgångna.

Allt fler upptäcker fördelarna med batteridrift och då finns det knappast någon återvändo till bensinare.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740634 Ja, det finns mycket man kan göra, utveckla och testa. Inte bara med bensin. Finns massa klura på.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

totte  
#740642
Lindahl skrev:
Mange skrev:50års utveckling och oerhörda summor...
Knappast kostnadseffektivt.

En 50 år gammal motorsåg ryker ganska blått. Dagens ryker inte alls. Den kostnaden måste vara försvarbar. Även ur folkhälsoperspektiv.


En 50 år gammal motorsåg ryker inte mer än en ny om den är rengjord och körs med alkylat med modern 2T-olja. Så det finns ingen vinst där. Vinsten är just att vi inte längre behöver blanda 4 - 5% ren SAE 30 olja. Det var vad man körde på för 50 år sen och det rök rätt bra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).