Traktorer och processorer

Vad kör ni med?

2087 inlägg 1148721 visningar 301 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738049 Så gör jag också ibland men man vet aldrig hur långt upp i stammen rötan går så det är svårt att veta var första stocken skall kapas. Sedan har jag märkt att jag ibland glömmer att kapa bort stumpen och då kasseras hela stocken. Visst är det bökigt med frontlastare i skogen - kanske man borde ha en skild låda för de korta bitarna ?

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

MrOlsson  
#738066 Hur ska man kunna veta hur långt rötan går utan att kapa tänkte du?

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738091 Just precis. Jag brukar kvista trädet hela vägen och sedan börjar jag mäta av det i stockar. Då måste man veta om man kan ta fyra 43:or eller tre 52:or. Och så kan det finnas en krök som kräver att man vet hur lång den första stocken blir. Det gäller de större träden för de mindre kör jag genom min lilla traktorprocessor så då gissar jag var jag skall kapa. Den klarar upp till 25-30 cm träd men inte just större.

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

T Landström  
#738096 Jag har slutat lumpa rotstockarna... Är det röta blir det en 3 meters...sedan fortsätter jag kvista och märka på kapställena till minsta diameter för timmer...

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738100 Man kan gissa om rötan går långt upp i stammen. Är det en svart prick så kan det räcka med en 30 cm vedkubb men är det brunröta så kan den gå mycket långt upp och då tar jag en 3 meters bit. Jag har en Logosol så jag sågar eget virke från de mindre angripna bitarna med svarta prick men brunröta flisar jag för det mesta.

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

fri  
#738120
MrOlsson skrev:Hur ska man kunna veta hur långt rötan går utan att kapa tänkte du?


Instick är ett bra sätt, jag gör det ofta i äldre granbestånd med befarad röta.

Att såga ett V funkar ju oxå bra och då är det lätt att se var man ska kapa lumpbiten när man fått virket ur skogen

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Risarvaren  
#739494 Köpte under hösten en Fiat 45-66 DT för min lilla gårds behov.
Sedan lång tid så finns det en MF135 MP på gården men den är tungkörd utan servo och dessutom så saknade jag 4x4

Det kan bli bra det här.

Jag har en huggarvagn som är för stor men den får duga för lättare körning längs åkerkanter medmera tills jag fått fatt i rätt vagn till traktorn.

En driven 5-tonnare från Weimer eller Kranman står på listan till Tomten...

...plus lite skyddande plåt undertill...

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

NorTrac800  
#740103 Fordson Dexta duger fortsatt etter alle disse årene 💪

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740107
fidde12 skrev:Lilla blå ute med bukplåt o dubbade däck😁

NorTrac800 skrev:Fordson Dexta duger fortsatt etter alle disse årene 💪


Fina bilder på fina traktorer, mata gärna på med såna här bilder.

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

Stampep  
#740109 MF135mp med kran och frontlyft.
Behövs en del förbättringar/ombyggnad men smidig maskin som inte tar alltför stor plats. Väger in runt 4,5ton med snöbladet i lyften och tom vagn så förstör inte så mycket om man råkar åka över en gräsmatta.
Även smidigt med kranen på traktorn och stödben när man vill lyfta annat än stockar.
$matches[2]


Har även en 2203 som nog ska avyttras, används lite för lite.
1640114466_20211002_150400.jpg

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

barbarossa  
#740619
Illman skrev:New Holland 6640,kopa 3000 lastare fäst i traktor ramen samt kire 8,5 tons vagn.

Provkörde en 6640 idag men tyckte den var enorm jämfört med min 4610. Hur är den i skogen? 🚜

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

Raptus  
#740678 Garret 821 1972ish modell. Igland 8000 vinsj.
Gammel kraftpakke som skal få kjøre ut masse m3 til gårdssaga, overtar denne 1.januar når vi tar over hjemgården, http://www.kongsmogård.no

1640540034_screenshot_20211226-183227_gallery.jpg


1640540013_screenshot_20211226-183309_gallery.jpg

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740684 Tuff maskin. Och ingen elektronik ...

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Stubb Erik  
#740709 Terri 34 3 kombi lever min dröm 500 ha

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

jsn  
#742252
1641486744_20220106_150853.jpg
$matches[2]

Premiär för mitt "nya" skogsekipage idag! En MF 165S, Rottne Junior vajerspel, ett hemmabygge till kärra och några rejält slitna men uppsvetsade piggkedjor av okänt märke.

Kostnad 16 000kr för traktorn (har iofs lagt ner ett antal tusenlappar på att renovera den men egentligen inget som var nödvändigt för skogsändamålet), ca 3000 för nya däck och slangar samt montering på kärran och så några ok48or i kedjorna, resten av ekipaget har jag fått, möjligen har jag bara fått låna kranen på obestämd framtid av svärfar..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).