mån 14 jun 2021, 08:26#716157
Har en 51a från -90 som är omgjord till 55a, skillnaden mellan de två är att 55an har lägre kolv och därmed har lite mer cc och hk (53cc och 3.3hk istället för 51cc och 3.1hk).
Jag skulle säga att det är en lugn och stark såg för trädfällning och vedkubbning, något tung och klumpig jämfört med min 545a (från 2018) därmed inte lika smidig och rapp för kvistning men jag var mycket nöjd med 51an oavsett moment när jag bara hade den sågen.
51/55an är lättstartad. Något jag inte riktigt gillar är att den som många gamla sågar sölar lite olja när den står så jag har den inte stående jämt i bilen längre...
Min 51/55a är numera reservsåg ifall jag sätter fast 545an eller om jag behöver längre svärd då jag har 20" på den.
Jag vet inte om min såg är speciellt representativ men jag har bytt tändmodulen och kablarna då sågen började tokrusa efter start och sedan vägrade starta innan den blev kall. Hade inte detta hänt precis när vedsäsongen började hade jag nog inte köpt 545an.
Fel nummer två var att locket på luftfiltret hoppade av så jag fick spån i hela maskineriet, gissar att det var det som gjorde att den skar senare och istället fick kolv och cylinder från en 55a.
Det finns i övrigt ganska mycket skrivet om 51or och 55or i forumet.