Motorsåg och handhållet

Husqvarna 55, gnista men startar inte

36 inlägg 6661 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 55, gnista men startar inte

Tias BM  
#716117 Hej!
Har en gammal Husqvarna 55 från 1998! Hur är dessa sågar? Har bra gnista men startar inte! Är detta en såg som är värt att kolla på? Vad har dom för kubik och hk? 🤔



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55, gnista men startar inte

Williamm  
#716121 Den är värd att fixa med! 55cc och hk så det räcker och blir över...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55, gnista men startar inte

Tias BM  
#716127 Något som brukar vara fel på den sågen som ska kolla på?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55, gnista men startar inte

Joakim S  
#716131 Har du prövat bensin i luftfiltret?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55, gnista men startar inte

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716152 Lite bränsle i filtret är en bra start.
Inte hälla i tändstiftshål eller hals.
Lite i filtret den kan tända på räcker.

Det händer ibland de klibbar ihop o förgasare så ventilerna i pumpmembranet inte öppnar.
Ibland är membranet sträckt, bränsleledning kass eller nåt annat som hindrar den att få mat normalt.
Vad har den för serienummer?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55, gnista men startar inte

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716155 Luft, bränsle, kompression och rätt gnista vid rätt tilfälle så går den.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55, gnista men startar inte

jsn  
#716157 Har en 51a från -90 som är omgjord till 55a, skillnaden mellan de två är att 55an har lägre kolv och därmed har lite mer cc och hk (53cc och 3.3hk istället för 51cc och 3.1hk).
Jag skulle säga att det är en lugn och stark såg för trädfällning och vedkubbning, något tung och klumpig jämfört med min 545a (från 2018) därmed inte lika smidig och rapp för kvistning men jag var mycket nöjd med 51an oavsett moment när jag bara hade den sågen.
51/55an är lättstartad. Något jag inte riktigt gillar är att den som många gamla sågar sölar lite olja när den står så jag har den inte stående jämt i bilen längre...
Min 51/55a är numera reservsåg ifall jag sätter fast 545an eller om jag behöver längre svärd då jag har 20" på den.

Jag vet inte om min såg är speciellt representativ men jag har bytt tändmodulen och kablarna då sågen började tokrusa efter start och sedan vägrade starta innan den blev kall. Hade inte detta hänt precis när vedsäsongen började hade jag nog inte köpt 545an.
Fel nummer två var att locket på luftfiltret hoppade av så jag fick spån i hela maskineriet, gissar att det var det som gjorde att den skar senare och istället fick kolv och cylinder från en 55a.
Det finns i övrigt ganska mycket skrivet om 51or och 55or i forumet.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55, gnista men startar inte

Tias BM  
#716223
Mange skrev:Lite bränsle i filtret är en bra start.
Inte hälla i tändstiftshål eller hals.
Lite i filtret den kan tända på räcker.

Det händer ibland de klibbar ihop o förgasare så ventilerna i pumpmembranet inte öppnar.
Ibland är membranet sträckt, bränsleledning kass eller nåt annat som hindrar den att få mat normalt.
Vad har den för serienummer?


Ska testa att snapsa den!
Kan kolla om jag ser nr också!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55, gnista men startar inte

Tias BM  
#717363 Till Mange!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55, gnista men startar inte

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717366 Lagd i listan o länkat hit!
👍

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55, gnista men startar inte

axwell  
#717369 Ja den är på 53,1 cc, 2,5 kW/3,4 hp, 5,1 kg torr.
Mycket bra vridmoment i förhållande till effekten, en riktig slitvarg, bland dom bästa sågarna för rätt ändamål.

Inte den rappaste vid kvistning, istället stark vid kapning.

Har för mig att den har för kapning av grövre med 18"-svärd är från -98.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55, gnista men startar inte

Tias BM  
#717400 Tackar!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55, gnista men startar inte

Tias BM  
#717401 Hur mycket komp ska det vara i denna såg?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55, gnista men startar inte

Tias BM  
#737680 Har blockat bort cylinder! Alu hade fastnat från kolven i cylindern och kolvringen var inget kvar av! Har honat bort alut i cylinder och den verkar ha klarat sig! Kan man göra så och använda cylindern med ny kolv?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55, gnista men startar inte

Williamm  
#737711
Tias BM skrev:Har blockat bort cylinder! Alu hade fastnat från kolven i cylindern och kolvringen var inget kvar av! Har honat bort alut i cylinder och den verkar ha klarat sig! Kan man göra så och använda cylindern med ny kolv?

Ja.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).