lör 04 dec 2021, 15:11#737577
Cramers cs25 har jag nyttjad i drygt ett år nu. Jag köpte den efter att ha nyttjad en 80v powerworks såg i fem år. Powerworks sågen och dess 3 2ah batterier fungerar fortfarande perfekt efter 7 år nu. Enda årsaken till att jag köpte Cramers cs25 var att jag hade 82v ryggbatteriet och röjsågen. Jag har älskat min powerworks såg och kvaliteten har aldrig svikit. Du får 5års garanti på alt verktyg från greenworks/powerworks och 3 år på batterier.
Cramer började med Greenworks/powerworks verktyg och vidare utvecklade sen til nuvarande line-up. Greenworks/powerworks blev köpt av många firman med deras egna logos som til eksempel Stiga's 80v serie. Stihl ha köpt sig ind i Greenworks/powerworks batteri utvecklings avdelning. Så Stihl's batterier är tekniskt identisk med Cramer/powerworks/greenworks 40v serie (36v). Cramer är ett självständigt tysk firma med utvecklings avdelning i Malmö. Jag var en av dom första i Sverige till att köpa greenworks 80v i sin tid efter att ha set dom på Youtube. Jag tänkte det väl inte kunna gå hel fel, när dom hade självförtroende nog till att erbjuda en bra garanti. Ett val jag absolut inte har ångrat. Jag tycker att det är ett av mina bästa investeringar tillsvidare maskinellt. Jag köpte uteslutande Cramers 82cs25 för att den hade betydligt högre kedjehastighet än båda min powerworks och min greenworks såg.
En förbättring där helt klart är utvecklings avdelningen i Malmös förtjänst. När det gäller kvalitet är det absolut i topp. Plast kvalitén är som husqvarna men bättre än stihls, där iblant är lite för hårt och därför krackelerar lätt i frost eller efter mycket sol. Dom tåler hårt professionellt nyttjande. Jag tycker själv att jag nyttjar mina maskiner hårt och ingen av mine cramer /powerworks/greenworks maskiner har svikit mig. Dom överhettas inte och 2ah batteriet uppladdes på max 30min. Mitt 82v ryggbatteri är från powerworks men helt identisk med Cramers och kan därför nyttjas til båda. Ryggbatteriet på 12ah (860wh) från powerworks köpte jag från ebay.de til en tredjedel av priset på ett tilsvarende cramer här I Sverige. Cramers säljes tyvärr inte online på ebay, men batterierna gör. Alla dom skånska kommuner nyttjar nu cramer 82v maskiner, Malmö, Helsingborg etc. Alt service eller reklamation hanteras av Swedol eller bauhaus i Sverige om det skulle bli nödvändigt. Efter 7 år har jag inte än hatt någon problemer. Det funkar bara. Kvalitén är på inget sätt bättre på en husqvarna eller Stihl, faktisk skulle jag påstå att vissa delar är sämre på Stihl (plast och alu-stöpningar)
Ett firmas garanti politik säger ofta mycket om dets egen förtroende til sina produkters kvalité.