SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Batterisågstest - Husqvarna 540i XP vs Stihl MSA 220 vs Echo

76 inlägg 27085 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Batterisågstest - Husqvarna 540i XP vs Stihl MSA 220 vs

box  
#737563 P.s. jag nyttjar inte Cramers skärutrustning. Nyttjar ett husqvarna 16"svärd och Stihls 1,3mm mikro kedja. Mycket bättre än det medföljande utrustning.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Batterisågstest - Husqvarna 540i XP vs Stihl MSA 220 vs

jannee  
#737565 Cramer är en Kinaprodukt,
Tyvärr säger det allt många gånger, å andra sidan gör de också produkter väl i kvalitet med tyska och svenska.
Box, Hur länge har du nyttjat sågen?
Är sågen en riktig kvalitetsprodukt?

Avatar Fallback

Re: Batterisågstest - Husqvarna 540i XP vs Stihl MSA 220 vs

box  
#737577 Cramers cs25 har jag nyttjad i drygt ett år nu. Jag köpte den efter att ha nyttjad en 80v powerworks såg i fem år. Powerworks sågen och dess 3 2ah batterier fungerar fortfarande perfekt efter 7 år nu. Enda årsaken till att jag köpte Cramers cs25 var att jag hade 82v ryggbatteriet och röjsågen. Jag har älskat min powerworks såg och kvaliteten har aldrig svikit. Du får 5års garanti på alt verktyg från greenworks/powerworks och 3 år på batterier.
Cramer började med Greenworks/powerworks verktyg och vidare utvecklade sen til nuvarande line-up. Greenworks/powerworks blev köpt av många firman med deras egna logos som til eksempel Stiga's 80v serie. Stihl ha köpt sig ind i Greenworks/powerworks batteri utvecklings avdelning. Så Stihl's batterier är tekniskt identisk med Cramer/powerworks/greenworks 40v serie (36v). Cramer är ett självständigt tysk firma med utvecklings avdelning i Malmö. Jag var en av dom första i Sverige till att köpa greenworks 80v i sin tid efter att ha set dom på Youtube. Jag tänkte det väl inte kunna gå hel fel, när dom hade självförtroende nog till att erbjuda en bra garanti. Ett val jag absolut inte har ångrat. Jag tycker att det är ett av mina bästa investeringar tillsvidare maskinellt. Jag köpte uteslutande Cramers 82cs25 för att den hade betydligt högre kedjehastighet än båda min powerworks och min greenworks såg.
En förbättring där helt klart är utvecklings avdelningen i Malmös förtjänst. När det gäller kvalitet är det absolut i topp. Plast kvalitén är som husqvarna men bättre än stihls, där iblant är lite för hårt och därför krackelerar lätt i frost eller efter mycket sol. Dom tåler hårt professionellt nyttjande. Jag tycker själv att jag nyttjar mina maskiner hårt och ingen av mine cramer /powerworks/greenworks maskiner har svikit mig. Dom överhettas inte och 2ah batteriet uppladdes på max 30min. Mitt 82v ryggbatteri är från powerworks men helt identisk med Cramers och kan därför nyttjas til båda. Ryggbatteriet på 12ah (860wh) från powerworks köpte jag från ebay.de til en tredjedel av priset på ett tilsvarende cramer här I Sverige. Cramers säljes tyvärr inte online på ebay, men batterierna gör. Alla dom skånska kommuner nyttjar nu cramer 82v maskiner, Malmö, Helsingborg etc. Alt service eller reklamation hanteras av Swedol eller bauhaus i Sverige om det skulle bli nödvändigt. Efter 7 år har jag inte än hatt någon problemer. Det funkar bara. Kvalitén är på inget sätt bättre på en husqvarna eller Stihl, faktisk skulle jag påstå att vissa delar är sämre på Stihl (plast och alu-stöpningar)
Ett firmas garanti politik säger ofta mycket om dets egen förtroende til sina produkters kvalité.

Avatar Fallback

Re: Batterisågstest - Husqvarna 540i XP vs Stihl MSA 220 vs

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737623 Så Stiga är en variant av Powerworks? Kanske man kan få tag i reservbatteri till gräsklipparen...
https://www.smartfamilymoney.com/use-gr ... alt-tools/

Avatar Fallback

Re: Batterisågstest - Husqvarna 540i XP vs Stihl MSA 220 vs

box  
#737628 Jag vet inte med 60v men stiga 80v serien är 100%identisk med Greenworks. Där finns riktigt bra erbjudanden på 80v batterier på ebay.de. men 82v serien har ett ändrat inskjutnings profil och passar därför inte till 80v.

Användarvisningsbild

Re: Batterisågstest - Husqvarna 540i XP vs Stihl MSA 220 vs

Badger  
#752601 Bra att ni testar grejjer. Blir dock lite fundersam över batteridelen. Husqvarnas 300 är 9,4Ah, Stihls 7,8Ah och Echos 4 Ah. Det är väl ganska självklart redan där vilken såg som kommer att såga längst tid. Varför jämförde ni inte med jämstora batteri?

Användarvisningsbild

Re: Batterisågstest - Husqvarna 540i XP vs Stihl MSA 220 vs

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#752605 Tja, Stihls batteri var ju det största klickbatteri som Stihl hade vid testtillfället. Nu har de visst ett nytt batteri på 9,4 Ah, som alltså ska vara lika kraftfullt som Husqvarna BLi 300.

Vad Echo beträffar, så får du ta med i beräkningen att de är på 50V, medan Stihl och Husqvarna är på 36 V.

Total batterikapacitet = antal volt (V) * antal amperetimmar (Ah).
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Batterisågstest - Husqvarna 540i XP vs Stihl MSA 220 vs

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#752613 Finns ju bra maskiner med ryggburet i de olika märkena med om man vill ha lite mer körning o mindre kludd..
Batterier är inte gratis heller vilket många tycker är ett viktigt inslag i betänkandet.

Användarvisningsbild

Re: Batterisågstest - Husqvarna 540i XP vs Stihl MSA 220 vs

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#752614 Ryggbatterier är direkt olämpligt för motorsågning i skogen, anser jag. Har testat Husqvarnas stora ryggbatteri + motorsåg i egen skog och snabbt konstaterat de stora avigsidorna med detta koncept. Nä, i skogen är det klickbatterier som gäller till batterimotorsågar å inget annat.

Annars hade säkert någon satsat på att ta fram en ryggburen kombidunk med robusta slangar till bensintank och kedjeoljetank ihop med en automatisk kedjeslipning... 😉
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Batterisågstest - Husqvarna 540i XP vs Stihl MSA 220 vs

tallen100  
#752615
Niking skrev:
Annars hade säkert någon satsat på att ta fram en ryggburen kombidunk med robusta slangar till bensintank och kedjeoljetank ihop med en automatisk kedjeslipning... 😉
/Niklas

Kombidunken har ju ett fint bärhandtag, kan dom inte sätta ett sånt på batterierna oxå och slippa ha dom på ryggen 😉

Användarvisningsbild

Re: Batterisågstest - Husqvarna 540i XP vs Stihl MSA 220 vs

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#752616
tallen100 skrev:
Niking skrev:
Annars hade säkert någon satsat på att ta fram en ryggburen kombidunk med robusta slangar till bensintank och kedjeoljetank ihop med en automatisk kedjeslipning... 😉
/Niklas

Kombidunken har ju ett fint bärhandtag, kan dom inte sätta ett sånt på batterierna oxå och slippa ha dom på ryggen 😉


Du kan ju alltid stoppa batterierna i en lämplig väska! 😎

Edit: Här är en variant för två batterier https://www.maskinklippet.se/tradgard/b ... WEQAvD_BwE
/Niklas
Senast redigerad av Niking ons 16 mar 2022, 21:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Batterisågstest - Husqvarna 540i XP vs Stihl MSA 220 vs

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#752633
Niking skrev:Ryggbatterier är direkt olämpligt för motorsågning i skogen, anser jag. Har testat Husqvarnas stora ryggbatteri + motorsåg i egen skog och snabbt konstaterat de stora avigsidorna med detta koncept. Nä, i skogen är det klickbatterier som gäller till batterimotorsågar å inget annat.

Annars hade säkert någon satsat på att ta fram en ryggburen kombidunk med robusta slangar till bensintank och kedjeoljetank ihop med en automatisk kedjeslipning... 😉
/Niklas

Det är där med automatisk slipning är ju provat i några omgångar. Ryggburen dunk, batterimaskiner likaså. Funkar inget vidare för de flesta men vissa gillar det.

Det finns de som har krav på grejer de köper.
Ofta är pris i förhållande till vad de får en viktig faktor. Visst är det kul med nya grejer, det tycker nog alla men priset för vad de är beredda att lägga på det skiljer en hel del.

Användarvisningsbild

Re: Batterisågstest - Husqvarna 540i XP vs Stihl MSA 220 vs

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#752643
Mange skrev:
Niking skrev:Ryggbatterier är direkt olämpligt för motorsågning i skogen, anser jag. Har testat Husqvarnas stora ryggbatteri + motorsåg i egen skog och snabbt konstaterat de stora avigsidorna med detta koncept. Nä, i skogen är det klickbatterier som gäller till batterimotorsågar å inget annat.

Annars hade säkert någon satsat på att ta fram en ryggburen kombidunk med robusta slangar till bensintank och kedjeoljetank ihop med en automatisk kedjeslipning... 😉
/Niklas

Det är där med automatisk slipning är ju provat i några omgångar. Ryggburen dunk, batterimaskiner likaså. Funkar inget vidare för de flesta men vissa gillar det.

Det finns de som har krav på grejer de köper.
Ofta är pris i förhållande till vad de får en viktig faktor. Visst är det kul med nya grejer, det tycker nog alla men priset för vad de är beredda att lägga på det skiljer en hel del.

Tja, batterimaskiner har utvecklats en hel del och lär fortsätta utvecklas. Ryggbatterier funkar bra i vissa applikationer som t.ex. gräsröjning och lövblåsning. Men inte till motorsågning och skogsröjning.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tor 17 mar 2022, 13:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Batterisågstest - Husqvarna 540i XP vs Stihl MSA 220 vs

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#752663 Det finns några jag pratat med som gör det. De gillar visserligen inte batterimaskiner och tycker inte om att använda dem men gör det när de blir tvugna och då enbart med ryggbatteri.
För mycket kludd o kostnader annars tyckte de.

Användarvisningsbild

Re: Batterisågstest - Husqvarna 540i XP vs Stihl MSA 220 vs

Badger  
#752668 Att bära runt den trälådan verkar EXTREMT osmidigt. Skämtare där! 🤣

Niking skrev:
tallen100 skrev:
Niking skrev:
Annars hade säkert någon satsat på att ta fram en ryggburen kombidunk med robusta slangar till bensintank och kedjeoljetank ihop med en automatisk kedjeslipning... 😉
/Niklas

Kombidunken har ju ett fint bärhandtag, kan dom inte sätta ett sånt på batterierna oxå och slippa ha dom på ryggen 😉


Du kan ju alltid stoppa batterierna i en lämplig väska! 😎

Edit: Här är en variant för två batterier https://www.maskinklippet.se/tradgard/b ... WEQAvD_BwE
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).