Skotare

Ang. vält 810 i "film-tråden"

27 inlägg 11641 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ang. vält 810 i "film-tråden"

DaPe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7341 Jag antar att man inte ska diskutera saker i "film-tråden", så jag tänkte att jag startar en ny tråd.

Hur i h-te lyckas man välta man en 810 på plana backen?

/DaPe



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild
Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7349 Timberjack skotarna är mycket instabila, jag har själv bärgat en 1210 som tippat på en asfaltsplan!

Avatar Fallback
DaPe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7352 Hmm, okej. Men var det inte bara vagn-delen som vält då? Jag kan ju förstå att vagndelen välter om man släpper midjelåsen och håller en full grip på rak arm, när man har en vagnmonterad kran. Men med en traktormonterad kran borde det ju inte gå att välta på plana vägen.

Aja, jag har knappt aldrig kört en skotare så jag ska inte säga så mycket.

/DaPe

   TS
Avatar Fallback
Jaskar  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7363 Jag är heller ingen expert på skotare, men midjelåset på den skördare jag kör släpper när det blir för mycket belastning, för att inte hela maskinen ska välta antar jag (Första gången jag var med om det blev jag väldigt överraskad kan jag säga... :wink: )
Så antagligen har han kört ut kranen långt, midjelåset släppte och han hann inte trycka ner kranen i backen innan maskinen låg där. Surt.

Användarvisningsbild

Re: Ang. vält 810 i "film-tråden"

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7489
DaPe skrev:Jag antar att man inte ska diskutera saker i "film-tråden", så jag tänkte att jag startar en ny tråd.

Hur i h-te lyckas man välta man en 810 på plana backen?

/DaPe



Är inte så omöjligt som man kan tro,förstår precis hur detdär gått till. Står man lite tokigt t.ex när man lastar av och skickar ut en stor grip så har den en benägenhet att följa med,förhoppningsvis hinnar man ju få ner knippan i backen innan det har gått för långt.
Det har tydligen inte denna chaufför hunnit med. :D
Kan ju tillägga att det inte finns nåt midjelås på en 810a åxå...

Avatar Fallback

Re: Ang. vält 810 i "film-tråden"

DaPe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7499
Engstrand skrev:
Är inte så omöjligt som man kan tro,förstår precis hur detdär gått till. Står man lite tokigt t.ex när man lastar av och skickar ut en stor grip så har den en benägenhet att följa med,förhoppningsvis hinnar man ju få ner knippan i backen innan det har gått för långt.
Det har tydligen inte denna chaufför hunnit med. :D
Kan ju tillägga att det inte finns nåt midjelås på en 810a åxå...


Tack för svaret!

Men när de har fått tillbaka maskinen på hjulen igen, ser det ju ut som om maskinen står hyffsat vågrätt iaf. Är det alltså så illa att 810 är så lätt att den välter med full grip på rak arm?

/DaPe

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ang. vält 810 i "film-tråden"

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7603 Tack för svaret!

Men när de har fått tillbaka maskinen på hjulen igen, ser det ju ut som om maskinen står hyffsat vågrätt iaf. Är det alltså så illa att 810 är så lätt att den välter med full grip på rak arm?

/DaPe[/quote]

Näe det gör den väl inte,de beror väl på hur våldsam man är i krankörningen iofs. E ju skillnad att bara hålla en knippa still och att slänga ut en i full fart.

Avatar Fallback

Re: Ang. vält 810 i "film-tråden"

JD 1410D  
#14062 Ville bara säga angående filmen. Det är skol elever som har vält med den

Användarvisningsbild

810

Skogsluffarn  
#14206 810 har visst midjelås... iaf från -94 och framåt.
Kan tillägas att om man är en normal skotar chaufför och kör normal körning så 810 en mycket stabil maskin. Det med att den är vältsjuk är bara trams. Den blir instabil först när du har full grip, full längd på kran, tom kasse och försöker köra samtidigt.

Den är som vilken vanlig skotare som helst...

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14209 04.an jag körde hade iaf inget midjelås??? där tror jag du har fel faktist... däremot de nya vi har på skolan har midjelås och det e ju ganska gutt att ha det med långkranen som sitter på dem

Användarvisningsbild

Re: 810

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14216 Tror åxå att du har fel,jag har kört en nyare än -94 som INTE hade midjelås. Däremot har det nog funnits som tillval på de modellerna. Men ej som standard.

Skogsluffarn skrev:810 har visst midjelås... iaf från -94 och framåt.
Kan tillägas att om man är en normal skotar chaufför och kör normal körning så 810 en mycket stabil maskin. Det med att den är vältsjuk är bara trams. Den blir instabil först när du har full grip, full längd på kran, tom kasse och försöker köra samtidigt.

Den är som vilken vanlig skotare som helst...

Avatar Fallback
smaland  
#14272 På 810:an så sitter kranen på traktordelen. Vid "normala" vältningar så brukar bara vagnen tippa och traktordelen stå kvar. Nackdelen som med 810:an är att när det lutar mycket så kan man inte hålla ut kranen så som man kan när kranen är monterad på traktorn.
Du kan få vilken maskin som helst att välta om du kör som en idiot. :wink:

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14281 jag skulle inte vilja säga att timberjack maskinerna är mycket instabila som det sägs tidigare i tråden... alla maskiner kan vara instabila om man bär sig klantigt åt.... jag tycker nästan det är en fördel och veta att traktordelen inte välter í och med att man kan sväga över kranen åt det håller de lutar... det e ju endå den delen som är dyrast och välta....vet att tyngdpunkten blir högre på vagnen så vältrisken blir större..

jag har även varit med när en skicklig förare vände tillbaka vagnen själv..

Användarvisningsbild
kockums850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14287 Alla har vi varit nybörjare någon gång.
Den filmen är ett praktexempel hur det kan gå innan man lär sig hur maskinen uppför sig.

Har själv bla. kört Bruunett 678, Timberjack 810B, 1410 och varit uppe på två hjul oräknerliga gånger (men ej vält ännu ;-) peppar peppar). Beroende på olika faktorer ex. Hög last, Kranens placering, Lutning, Stubbar, Avlastning-Full grip långt ut, Midjelås m.m.m
Men visst kan se det väldigt konstigt ut ibland.......

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14298 visst kan man balansera ibland på två hjul...men det tillhör ju lite

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).