mån 30 nov 2009, 23:22#73385
Høsøien: Det er mulig det er litt problem med veldig krokete tre, men det problemet har vi heldigvis ikke mye av har sør(slike tre vil jo lage problem uansett hva slags bord du bruker). Men det som er det aller viktigtste er hvordan man laster på( å laste med klype på frontlaster funker dårlig, da det er vanskelig å treffe senter på bordet når en tar flere tre om gangen). At en legger alle tre med roten samme veien og at tyngdepunktet havner så nær mitten på bordet/steget som mulig(og ikke har for lange tre maks 4-5m). Gjør en dette riktig behøver en ikke røre en stokk for hånd for bordet er tomt. Større sagbruk bruker jo også stegmater mating, så burde vel tyde på att dette fungerer best.
Fant også ut at det funker best å ha stegmater`n litt "brattere" enn anbefalt, for da ruller stokkene bedre, slik at den mater fram ett og ett tre og ikke 2 eller fler samtidig. Men det blir spennende og høre hvordan et slikt hydraulisk bord fungerer, vet ikke om noen som har det rundt her jeg bor, bare sett det på video, men da ser jo alt bra ut, så det er bedre og høre direkte fra en "bruker" uansett hva slags utstyr det gjelder.
Ellers er jeg enig med deg i at Dalen er altfor dyr som ny. Det med tranportbandet hørtes rart ut. Jeg har en av de første 2004 mod. og samme band enda og fremdeles i fin form. Det med kjede er nok en driftsikker ide, problemet med dette er vel støyen det blir med metall mot metall.
Det eneste jeg vil pirke på med Dalen er at kløvyekrafta kunne vært litt mer enn 8t, da den får problemer av og til når en bruker 10 klyv kniven. Men det har etter hvert blitt til at jeg bruker 6 kniven, for jeg synes det blir for mye flis med 10 kniven(blir så mye ved i renna på en gang at flis og bøs ikke detter ut).
Volvo 5,5t hørtes jo kjekt ut, var det Norsk maskin,og hva med belter(stål/gummi), skuffer/h.feste?
Og det der med frakt kjenner jeg igjen, en finner nesten aldrig det en vil ha i nærheten av der en bor, og slik frakt blir fort en del del tusen.
Når det gjelder og flytte dette emnet eller lage ny tråd, får andre finne ut hvordan vi skal løse det.
Valmet 665s/skogshytt, valtra-valmet 6400, XCG 230LC, Hanix H55DR/Naarva stegmaster, Kesla 102HD/kran 304T, Dalen 2054 vedmaskin+kisa stegmater, Igland wp2000, TR110 vedkutter, Jonsered 2054,-dolmar ps5000. Hva 42, Suzuki king quad 280cc