Grävmaskiner

Minigraver med stegmater i skogen

342 inlägg 188450 visningar 10 följer Svara, dela mm...   

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Høsøien  
#73192 Hei

Tajfun 380 koster ca 75 000,- tror jeg. 400 koster ca 94 000,-. I tillegg kommer evnt sving på transportør, radiostyring, kløyvekniver mm.

Hanix selger nå ny 5,5 tonn for 279 000,-, Cat skulle ha 530 000,- for sin. JA Hanix er billig. Men det finnes så mye brukt nå rundt 150 000,- fra alle merker så det blir litt leting før evnt kjøp. Stor forskjell på hva som følger med på de ulike bruktmaskinene.

Användarvisningsbild

stegmaster  
Høsøien skrev:Hei

Tajfun 380 koster ca 75 000,- tror jeg. 400 koster ca 94 000,-. I tillegg kommer evnt sving på transportør, radiostyring, kløyvekniver mm.

Hanix selger nå ny 5,5 tonn for 279 000,-, Cat skulle ha 530 000,- for sin. JA Hanix er billig. Men det finnes så mye brukt nå rundt 150 000,- fra alle merker så det blir litt leting før evnt kjøp. Stor forskjell på hva som følger med på de ulike bruktmaskinene.

WOW. har det kommet radiostyring til vedmaskiner også ? :surp:
Hva styres med denne? :geek:
Kan du sitte i traktorhytta og kjøre maskinen????

Høsøien  
#73296 :lol:

Nei, ikke så avansert. Styringen går på stokkebordets kjeder frem og tilbake og stokkebord og vedmaskin sin innmating. Gjør at om ikke sorteringsmekanismen på stokkebordet gjør jobben så du må ditt å hjelpe til litt kan du kjøre nevnte funksjoner mens du står ved stokkebordet, slipper og gå frem og tilbake (inn og ut gjennom døra) for å få stokkene på "rett kjøl".

Du kan sikkert få laget en fjernstyring/radiostyring om du vil. Pezzolato har helautomatikk så moralen er vell at du får det du betaler for. :???:

Stikker til skogs NÅ.

Användarvisningsbild

stegmaster  
Høsøien skrev::lol:

Nei, ikke så avansert. Styringen går på stokkebordets kjeder frem og tilbake og stokkebord og vedmaskin sin innmating. Gjør at om ikke sorteringsmekanismen på stokkebordet gjør jobben så du må ditt å hjelpe til litt kan du kjøre nevnte funksjoner mens du står ved stokkebordet, slipper og gå frem og tilbake (inn og ut gjennom døra) for å få stokkene på "rett kjøl".

Du kan sikkert få laget en fjernstyring/radiostyring om du vil. Pezzolato har helautomatikk så moralen er vell at du får det du betaler for. :???:

Stikker til skogs NÅ.

Jaså, ja da forstår jeg. :wink:
Har kisa stegmater och skikkelige hydrauliske ruller som tar seg av innmatinga, så der behøves ingen radiostyring. 8)
Synes at Dalen vedmaskinen er så enkel og betjene at noe automatikk ikke er nødvendig.
Har ellers fått ordnet det jeg har savnet mest nemlig tak over vedanlegget, så nå sages og kløyves det i allslags vær(til og med fyllingen av sekkene foregår under tak, og som garasje for Deutz`n når det ikke sages). :grin:
DSC00506 (1408 x 1056).jpg

Rolfo  
#73329 Takk for info. Tror det vil holdelenge med en Dalen for meg. Hvordan vurderer du (Steg) Dalen i forhold til Tajfun 380?

Og grattis med taket. Skjønner at det ikke snør så mye down there :)

Og Høsøien, lykke til. Vent på dnt riktige løsningen, den dukker nok opp..

Rolfo

TS
Användarvisningsbild

stegmaster  
Rolfo skrev:Takk for info. Tror det vil holdelenge med en Dalen for meg. Hvordan vurderer du (Steg) Dalen i forhold til Tajfun 380?

Og grattis med taket. Skjønner at det ikke snør så mye down there :)

Rolfo

NÅ, bilde er fra i sommer, så det er litt snø som ligger på bakken nå(ca2cm). :wink:
Dalen 2054 stiller nok i en annen divisjon en Tajfun 380(men det gjør jo også prisen), vet ikke om noen som har tajfun, men jeg synes de ser bra ut og spesielt den nye 400 joy. 380 har jo mek betjening, så den blir mer og sammenligne med Hakki pilke 1x37/japa 370(både når det gjelder betj. og maks kubbedim.). Synes nok at tajfun kunne hatt ,404 kjede og større maks dim., når maskinen har en kløvekraft på 15t. Hadde jo Hakki Pilke 1x37 før, og kan si at det er stor forskjell på maks 37cm kontra 44cm, selv om dette ikke høres så mye ut, så merkes det godt når mye stor furuslip skal igjennom. Men ut fra det som er skrevet her på forumet og i Norge, virker det som mange er godt fornøyd med Tajfun, så det er sikkert et bra valg.
Har du noe på gang, Rolfo? :geek:

Høsøien  
#73347 Fin vedplass du har fått deg Steg. Skal i gang med byggingen til sommeren. Må få ned litt mer furu først så jeg får saget litt materialer.

Det går minst 3 Kisa maskiner her oppe (dem jeg har snakket med, mulig det er flere) og alle sier at de ikke er helt fornøyd med stegmateren. Bjørka vi har oppi her er jo alt annet en rett så sorteringsautomatikken har en utfordring. Radiostyringa tror jeg egentlig bare er en 2 kanaler fra vinsjene som blir tilpasset vedmaskina. Dalen 2054 blir for dyr synes jeg, samt at jeg kjenner en her oppe som har en og han har byttet transportbåndet 4 ganger, sprekker når den brukes og det er -10 eller litt mer. Tror egentlig Duun sitt kjede er best i kulde, men de slitter med sagmotoren (har jeg hørt).

Står en fin Volvo 5,5 tonn i Tromsø som ble lagt ut på Finn i dag. Alt jeg vil ha er oppi nord :x

Användarvisningsbild

Bax  
#73354 Snälla rara, låt vedmaskindiskussionen hamna i en egen tråd. Jag läser allt ni skriver om Stegmastern med spänning, det vore synd om man skulle behöva scrolla förbi en massa annan text.

Användarvisningsbild

stegmaster  
#73385 Høsøien: Det er mulig det er litt problem med veldig krokete tre, men det problemet har vi heldigvis ikke mye av har sør(slike tre vil jo lage problem uansett hva slags bord du bruker). Men det som er det aller viktigtste er hvordan man laster på( å laste med klype på frontlaster funker dårlig, da det er vanskelig å treffe senter på bordet når en tar flere tre om gangen). At en legger alle tre med roten samme veien og at tyngdepunktet havner så nær mitten på bordet/steget som mulig(og ikke har for lange tre maks 4-5m). Gjør en dette riktig behøver en ikke røre en stokk for hånd for bordet er tomt. Større sagbruk bruker jo også stegmater mating, så burde vel tyde på att dette fungerer best. :???:
Fant også ut at det funker best å ha stegmater`n litt "brattere" enn anbefalt, for da ruller stokkene bedre, slik at den mater fram ett og ett tre og ikke 2 eller fler samtidig. Men det blir spennende og høre hvordan et slikt hydraulisk bord fungerer, vet ikke om noen som har det rundt her jeg bor, bare sett det på video, men da ser jo alt bra ut, så det er bedre og høre direkte fra en "bruker" uansett hva slags utstyr det gjelder.
Ellers er jeg enig med deg i at Dalen er altfor dyr som ny. Det med tranportbandet hørtes rart ut. Jeg har en av de første 2004 mod. og samme band enda og fremdeles i fin form. Det med kjede er nok en driftsikker ide, problemet med dette er vel støyen det blir med metall mot metall.
Det eneste jeg vil pirke på med Dalen er at kløvyekrafta kunne vært litt mer enn 8t, da den får problemer av og til når en bruker 10 klyv kniven. Men det har etter hvert blitt til at jeg bruker 6 kniven, for jeg synes det blir for mye flis med 10 kniven(blir så mye ved i renna på en gang at flis og bøs ikke detter ut).
Volvo 5,5t hørtes jo kjekt ut, var det Norsk maskin,og hva med belter(stål/gummi), skuffer/h.feste? :grin:
Og det der med frakt kjenner jeg igjen, en finner nesten aldrig det en vil ha i nærheten av der en bor, og slik frakt blir fort en del del tusen. :sad:
Når det gjelder og flytte dette emnet eller lage ny tråd, får andre finne ut hvordan vi skal løse det. 8)

Høsøien  
#73600 LOL

Tro vi skulle fått endret navet på tråden til "Norske tanker og ideer". Begynner å bli et vidt spenn i denne nå.

Har holdt på med hugging denne uken, fungert ganske bra frem til jeg røyk en slangekobbling på krana i går. Dette er den 6. kobblingen som ryker så i dag blir det tlf til produsent. Alle er 3/8 slanger å verkstedene (3 ulike da de ryker på ugunstige tidspunkt, helg/kveld) har alle sagt at kobblingene er for hardt presset. De jeg har byttet holder. Irriterende.

Mandag kom naboen en tur forbi der jeg holdt på. Spurte han om kvessinga på kvistknivene da han har vært en god del borti hogstmaskiner og han sa at jeg skulle prøve å "sløve" ned knivene mye mer. Har filt ned en del men slitter fortsatt med at de skjærer inn i treet. Filer litt og litt nå, så forhåpentlig treffer jeg blink til slutt. Ganske kaldt her denne uken og det er helt kanon å kviste. Sier bare "pang" så raser kvistene av. Trodde ikke temperaturen skulle ha så mye å si så lenge det er minusgrader men det ser ut som det er stor forskjell på minus 5 og minus 15. Har forøvrig satt kuldegrensa mi på rundt minus 15 da jeg frykter at stålet blir for "sprøtt" om det blir stort kaldere.

Når dt gjelder stokkelengde på veden så har jeg kappet rotstokken på 3 meter og da blir toppen mellom 2 og 5 avhenging om bjørka har kløvd seg eller ikke.

Skal se om jeg for lånt meg en oppvarmet garasje og reparere krana nå.

Rolfo  
Høsøien skrev:LOL

Tro vi skulle fått endret navet på tråden til "Norske tanker og ideer". Begynner å bli et vidt spenn i denne nå.

Har holdt på med hugging denne uken, fungert ganske bra frem til jeg røyk en slangekobbling på krana i går. Dette er den 6. kobblingen som ryker så i dag blir det tlf til produsent. Alle er 3/8 slanger å verkstedene (3 ulike da de ryker på ugunstige tidspunkt, helg/kveld) har alle sagt at kobblingene er for hardt presset. De jeg har byttet holder. Irriterende.

Mandag kom naboen en tur forbi der jeg holdt på. Spurte han om kvessinga på kvistknivene da han har vært en god del borti hogstmaskiner og han sa at jeg skulle prøve å "sløve" ned knivene mye mer. Har filt ned en del men slitter fortsatt med at de skjærer inn i treet. Filer litt og litt nå, så forhåpentlig treffer jeg blink til slutt. Ganske kaldt her denne uken og det er helt kanon å kviste. Sier bare "pang" så raser kvistene av. Trodde ikke temperaturen skulle ha så mye å si så lenge det er minusgrader men det ser ut som det er stor forskjell på minus 5 og minus 15. Har forøvrig satt kuldegrensa mi på rundt minus 15 da jeg frykter at stålet blir for "sprøtt" om det blir stort kaldere.

Når dt gjelder stokkelengde på veden så har jeg kappet rotstokken på 3 meter og da blir toppen mellom 2 og 5 avhenging om bjørka har kløvd seg eller ikke.

Skal se om jeg for lånt meg en oppvarmet garasje og reparere krana nå.

Hei igjen, det er fint at du er ute i skogen, og hører knasingen i frossen snø. Minus 15 er ganske kaldt, selv uten vind. Jeg har jo lest en god del av Falkberget, og ingen kan vel skildre kulden bedre enn han..

Synd med den slangen. Det er riktig at hvis de er presset for hardt, svekkes armeringen og gir bruddanvisningen.

Og knivene, gradvis filing vil nok gi svar til slutt. Pass på at ikke treet henger helt fritt i toppenden men støtter seg litt i bakken, blir mindre bøy på det.

Rolfo

TS

Høsøien  
#73795 Fikk reparert slangen å hadde en halv dag i skogen i går. Da fungerte alt fint. Sliper litt på knivene innimellom å tror jeg begynner å nærme meg en riktig profil på kniveggen.

Står en fin Volvo graver i Tromsø nå. http://www.finn.no/finn/b2b/constructio ... e=20057842

Blir forhåpentlig ingen problemer frem til jul nå, så da skulle jeg ha kunne kommet langt med sesongens hogst til lørdag 19.

Användarvisningsbild

stegmaster  
#73831 Er du i skogen hver dag Høsøien? :surp:
Er det ved /sagtømmer eller begge deler du hogger?
Har du vedmaskin idag som du skal bytte i Tajfun`n, eller er det vedkløyver du har brukt til nå?
Hvordan sliper du kvistknivene på stegmaster`n, sløver du de bare ned eller filer du fra innsida av kniven og beholder skarpheten? :geek:

Høsøien  
#73908 Er i skogen de dagene jeg ikke reparerer eller at været ikke tillater det pga kulde og sener snømengder. Ikke i helgene da annet arbeid og fri står høyt i kurs. :smile: Hugger stort sett bare bjørk nå, har tatt ut noe furu så langt men har planer om noen til.

Har en Palax TSV-E i dag som jeg har tenkt og selge privat når det blir ny maskin på meg.

Jeg bruker rundfil på innsiden av knivene slik jeg forsto din tidligere komentar til Rolfo. Tar veldig lite hver gang for å "lete" meg frem til riktig skarphet/knivegg.

Høsøien  
#74733 Hei igjen.

Da tror jeg at det snart er klart for juleferie her i gården, reiser til svigers på fredags ettermiddagen og blir borte til 3. juledag.

Skal ha traktoren på service i morgen og kansje også onsdag. Litt småplukk som må fikses på den men det skal bli godt å få gjort det. Så blir det en gjennomgang av sentralen til krana etterpå da jeg synes den går ALT for sakte. Går ikke og kjøre bom og stikke samtidlig, knapt nok stikke og utskyt samtidlig.

Har noen av dere brukserfaring med kranmontert vinsj? Vurderer en slik eller noe annet da mye av furua jeg hugger står slik til at det ikke lar seg gjøre å kjøre helt bort. Kjedelig å holde på å bytte mellom vinsj og vogn nesten hver dag.

Annons:
FTG skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).