Verkstan

Hur grovt med MIG svets

11 inlägg 7108 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur grovt med MIG svets

Ebbe14  
#734817 Hej! Jag har en ESAB MIG 150 A. Har funkat bra till tunnplåt o 4-5 mm järn. Har haft svetsen i nästan 20- år så den börjar bli utsliten o har börjat få byta mycket delar så tänkte investera i ny. Vill ha en MIG eftersom jag svetsar mest inomhus och lärt mig under åren lärt mig MIG tekniken. Jag har börjat se på en MIG som heter Migatronic 273, 3-fas. Jag har försökt läsa men hittar ingen bra info om hur grovt man kan svetsa med en MIG med svetsström runt 250A. Har nån bra erfarenhet om det går väl att svetsa i dimensioner 15-20 mm gods? Tacksam för erfarenheter kring detta/ Jonas



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Hur grovt med MIG svets

rokon  
#734824 Jag har en mig industrisvets av märket Oerlicon från början av 70-talet 250 Amp vid 60%
Jag har svetsat en stor del av ett hörn till en grävskopa till en gammal hymasgrävare skall tippa att tjockleken var ca 15- 20 mm i godset.
Jag slipade till en x-fog och svetsade i etapper från bägge sidor.
Men mitt slangpaket med handtag saknade vattenkylning, och handtaget (vad det nu kallas) blev fruktansvärt varmt.Till min svets var det möjligt att köpa och använda vattenkylning, men något sådant slangpaket har ej jag.
Så jag rekomenderar starkt att du anskaffar det om det du avser svetsa är så tjockt.
den skopan har hållit sedan dess, och reparationen blev snygg, Oerlicon svetsen har 3 olika drosselurtag där man monterar jordkabeln och vid mera kräm så nyttjar man drossel 3. Så man kan svetsa från tunnt till grovt.
Så nog går det jättebra om man har riktiga grejor, dessa gamla Oerlicon kan man få riktigt billigt, och de är bättre än Esab.
Min ser ungefär ut så här, med en del som har plats för tråden och matningen, och en annan för transformatorn och elektroniken, fast min Oerlicon heter ej Citymig. https://www.klaravik.se/auction/product/svets-oerlikon/
Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Hur grovt med MIG svets

Cat554  
#734831 I prinsippet er det ingen grense for godstykkelsen når du har såpass som 250 A. Du svetsar flere lag. Bygger på.
Men som rokon nemner blir det varme. Du bør la pistolen svalna från tid til annan.
Mer avgjørande er tråden du anvender. Om du har en rull rørtåd, som OK 1514 får du en starkare svets enn med massiv Mig-tråd. Avsettet er da som gode basiske pinnar. Det vil si like stark som ST355-stål.
OH

Användarvisningsbild

Re: Hur grovt med MIG svets

Heavy_D  
#734843 Om du skall svetsa mycket med höga strömstyrkor skulle jag rekommendera att skaffa en med vätskekylning. Kolla upp intermitensen och fundera på vad du behöver?

Användarvisningsbild

Re: Hur grovt med MIG svets

Heavy_D  
#734847 Som beskrivs tidigare går det på en del maskiner att flytta jordanslutninge. På dom svetsar jag använt ändrar du då något som kallas för induktans. Med hjälp av detta ändrar du på profilen på svetsfogen, och bör således egentligen inte vara refererat till strömstyrkan.

Avatar Fallback

Re: Hur grovt med MIG svets

Piraboin  
#734865 ska du börja svetsa mycket och grovt rekommendera metallfirmorna här i omgivningen Kemppi å bra service har dom också med mycket tillbehör


https://www.kemppi.com/sv/

Användarvisningsbild

Re: Hur grovt med MIG svets

rokon  
#734891 Som Heavy_D skrev Intermitensen, vad jag kunde finna på Migatronic svets 273 datablad så angavs den till 35% för 200A
Det gör att migatronics svets är oduglig när det gäller att utnyttja full strömstyrka på 250 A, det märks som så att ljusbågen börjar hacka.

Vid nyttjandet av svetsen med en strömstyra av 200A så ger det vid den angivna Intermitensen 35 % att du vid en svetscykel på 10 minuter kan svetsa i ~ 3 minuter varefter maskinen kräver ett uppehåll på 7 minuter för att kallna.

Det är Intermitensen som skiljer agnarna från vetet, dvs hobby och hemmasvetsar från yrkesmaskiner. Högre intermitensfaktor är bättre speciellt när man närmar sig nyttjandet av svetsmaskinens toppbelastning.

Detta som skiljer inne i svetsmaskinerna är bland annat grovleken på kopparskenor för strömmen, i min är dimensionen ca 12mm x 50mm.

Avatar Fallback

Re: Hur grovt med MIG svets

barbarossa  
#747942
Ebbe14 skrev:Hej! Jag har en ESAB MIG 150 A. Har funkat bra till tunnplåt o 4-5 mm järn. Har haft svetsen i nästan 20- år så den börjar bli utsliten o har börjat få byta mycket delar så tänkte investera i ny. Vill ha en MIG eftersom jag svetsar mest inomhus och lärt mig under åren lärt mig MIG tekniken. Jag har börjat se på en MIG som heter Migatronic 273, 3-fas. Jag har försökt läsa men hittar ingen bra info om hur grovt man kan svetsa med en MIG med svetsström runt 250A. Har nån bra erfarenhet om det går väl att svetsa i dimensioner 15-20 mm gods? Tacksam för erfarenheter kring detta/ Jonas
prisvärd svets men svetsar du mycket tjockt så vattenkyln.är ett måste

Användarvisningsbild

Re: Hur grovt med MIG svets

Seb macahan  
#747944 Jag har en Esab A9 med separat matarverk luft. Den svetsar ledigt upp till 40mm. Det är ingen ny svets men den svetsar allt. Ska göra mig av med den pga att jag ska skaffat en annan.
Ska man ha nya svetsar som klarar sådana uppgifter blir det o hala upp det tunga lädret.

Användarvisningsbild

Re: Hur grovt med MIG svets

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#748027
Helvi

Jag har en Kemppi mig/mag som jag är helt nöjd med.
Men jag kikade lite på den prisklassen du kikar på ca 11K och hittar då en Helvi 300A som ser vettig ut, obs 90kg!
https://duab.se/garage-verkstad/svetsar ... aximig-298
Tekniska data
Nätspänning 400 V
Effekt 60% 8,5 kVA
Tomgångsspänning 18-45 V
Svetsström 30-300 A
Intermittens
- 35% 290 A
- 60% 225 A
Antal effektlägen 14 st
Svetstråd
- stål 0,6-1,2 mm
- rostfritt stål 0,8-1 mm
- aluminium 0,8-1 mm
Trådrullens storlek 5-15 kg
Isolationsklass H
Skyddsklass IP22
Mått (lxbh) 880x500x740 mm
Förpackningsstorlek (lxbxh) 940x390x615 mm
Vikt 90 kg

Användarvisningsbild

Re: Hur grovt med MIG svets

Heavy_D  
#748032 Jag har ingen Helvi MIG däremot en av deras plasmaskärare (3-fas) Och där kan man väl säga att jag fick vad jag betalade för, inte kass, men inte särskilt nöjd heller.
Är ett tag sedan jag läste på om dom, men som Slurfi säger så brukar teknisk data se bra ut i förhållande till pris.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).