fre 12 nov 2021, 20:02#734824
Jag har en mig industrisvets av märket Oerlicon från början av 70-talet 250 Amp vid 60%
Jag har svetsat en stor del av ett hörn till en grävskopa till en gammal hymasgrävare skall tippa att tjockleken var ca 15- 20 mm i godset.
Jag slipade till en x-fog och svetsade i etapper från bägge sidor.
Men mitt slangpaket med handtag saknade vattenkylning, och handtaget (vad det nu kallas) blev fruktansvärt varmt.Till min svets var det möjligt att köpa och använda vattenkylning, men något sådant slangpaket har ej jag.
Så jag rekomenderar starkt att du anskaffar det om det du avser svetsa är så tjockt.
den skopan har hållit sedan dess, och reparationen blev snygg, Oerlicon svetsen har 3 olika drosselurtag där man monterar jordkabeln och vid mera kräm så nyttjar man drossel 3. Så man kan svetsa från tunnt till grovt.
Så nog går det jättebra om man har riktiga grejor, dessa gamla Oerlicon kan man få riktigt billigt, och de är bättre än Esab.
Min ser ungefär ut så här, med en del som har plats för tråden och matningen, och en annan för transformatorn och elektroniken, fast min Oerlicon heter ej Citymig.
https://www.klaravik.se/auction/product/svets-oerlikon/Lycka till!
Zetor 4340, Ferguson TEA 20 och MB Trac 680