Gallring

Gallring med drönare, kan detta ge bättre lönsamhet?

168 inlägg 41139 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallring med drönare, kan detta ge bättre lönsamhet?

JörgenO  
#734654 Jag vet inte varför men jag kan tyvärr inte följa Fredriks länk ovan.

Det är en liten artikel i Dagens Industri idag.
Det som jag blev intresserad av är att där står att de redan har betalande kunder, att de är 13 anställda och det tagit in 30mkr i finansiering och att de planerar för ytterligare (o betydligt större) finansiering nästa år, vilket för mig antyder att de är rätt nära nån sorts komersiell lansering

https://www.di.se/digital/hemligt-skogs ... an-luften/

Malwa

Robur Clivus  
#734655 Mycket bra Fredrik!
Kapacitet jämfört med dagens gallringssystem borde väl egentligen inte vara ett särskilt intressant mått om de når autonomistadiet. Då man plockar bort både lönekostnad och dieselförbrukning så kommer det ju till mångt och mycket handla om kapitalkostnaden för systemet som ger kostnad/kubik?

TS
Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
JörgenO skrev:Jag vet inte varför men jag kan tyvärr inte följa Fredriks länk ovan.

Det är en liten artikel i Dagens Industri idag.
Det som jag blev intresserad av är att där står att de redan har betalande kunder, att de är 13 anställda och det tagit in 30mkr i finansiering och att de planerar för ytterligare (o betydligt större) finansiering nästa år, vilket för mig antyder att de är rätt nära nån sorts komersiell lansering

https://www.di.se/digital/hemligt-skogs ... an-luften/

"betalande kunder bland Europas största skogsägare" kan ju betyda att de har en något projekt ihop med Sveaskog?

jannee  
#734660 På vilket sätt bedömer man bäst vilka träd som ska bort i en gallring, okulärt från backen (skördaren), vad jag kommit underfund är att man just från backen vid MANUELL gallring gallrar som bäst, kanske inte tidsmässigt men ändå.
Du slipper kanske dieselförbrukning men energi kommer det ändå att gå åt och även om du nyttjar batteridrift så är inte dessa gratis, ej heller laddningen.
Nu är det visserligen stora utvecklingskostnader innan drönaren tas i produktion, dock borde den bli avsevärt billigare än en gallringsskördare, kan ju ej heller bli så väldans mycket som kan gå sönder, dessutom sparar du in den "höga" lönekostnaden - MEN tror du på den utvecklingen????
Är det bara i en 1:a gallring den ska nyttjas eller även i en 2:a gallring/sista gallring.
Måste du ändå in med en skördare vid sista gallring är mycket förlorat med den eventuella vinst du gjort med drönaren.
Nya obrutna vägar = kantträd som senare blir utsatta för väder och vind = vindfälle.
En smart skogsägare gör vägarna redan vid 1;a gallringen, för att senare aldrig behöva röra kantträden, så har jag i alla fall gjort där jag gallrat manuellt.

r93  
Elmhult skrev:Förutom att jag förutspår en hel radda nedsättande och avvisande kommentarer...

Ibland så får jag vara ”uppfinnare” på jobbet för olika lösningar & när jag visar min prototyp för beställaren så är jag alltid noga med att dom ska leta fel problem, strunta i det som ser bra ut, koncentrera er på att leta fel, hur ska man annars komma framåt?

Urvalet av träden ser jag som ett väldigt stort problem. Hårdvarumässigt så är det säkert möjligt, dock så måste det vara väldigt klen gallring.

Mjukvarumässigt är jag fortfarande skeptisk, vi har ju inte ens autonoma jordbruksmaskiner än.

Användarvisningsbild

Sjögården  
#734679 Om det blir nästa tekniksprång blir jag förvånad.
Hade väntat mig självgående markberedare ,typ robotklippare med GPS styrning, drönare med såddspridare för tallfrö m.m men klena stammar i förstagallring är nog överkurs att lyfta ur skogen i många år framåt.
Men den som lever får se.. 😉

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#734681 Vad gäller stamvalet så blir det att vänja sig vid ett annorlunda tänkande. Tittar man efter små glesa undertryckta kronor så blir det inte fel. Toppbrott blir lätta att hitta.

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#734695 Hur lyfter man ut den avkapade stammen ur beståndet? Stammen lär ju falla okontrollerat efter kapet, vilken kan leda till skador på kvarvarande stammar och andra problem tex med att stammen fastnar eller dylikt. Eller så går det oförväntat bra trots att aggregatet sitter fast längst ner på stammen.

Eller lyfter man stammen rakt upp, utan fall så att säga. Då måste vajern som håller aggregatet också hålla fast stammen i toppen på nått sätt. Eller en "grip" på drönaren... hjälp mig tänka.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#734697 Två vajrar. Eller flera. En som snarar trädet och (minst) en som håller aggregatet.
En annan fundering är att det blir väldigt många vändor till avlägget om drönaren ska fara iväg med varje kvistad stam. Kanske ska de läggas vid basvägar i skogen?

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#734718 Just det. Lär öka krav på bra vägnät i skogen om "skotningsavståndet" avgör pris på gallring ännu mer.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#734727 Upp till 1 km enkel väg mellan gallringen och avlägget ska den klara. Med tanke på att det är fågelvägen kan det innebära upp till 2 km "skotarväg"?

Elmhult  
Skogsola skrev:Två vajrar. Eller flera. En som snarar trädet och (minst) en som håller aggregatet.
En annan fundering är att det blir väldigt många vändor till avlägget om drönaren ska fara iväg med varje kvistad stam. Kanske ska de läggas vid basvägar i skogen?

Aggregatet upp för stammen lite snabbt och tar den i flykten. Det räcker ju komma över centrum av vikten för att få kontroll. Gallring var det väl, spelar ju knappast någon roll om det faller eller inte. Så mycket skador lär det inte kunna orsaka. Iallafall inte om man jämför med förlusten av virke vid konventionell gallring då stora ytor försvinner som stickvägar, skav från maskiner och spår i markerna. Om det fortskrider som de påstår så lär vi väl snart få se hur de bär sig åt.
En drönare är snabb. Min lilla mavic går ju få upp i hastigheter över 50kmh på nolltid. Säg en sån stor drönare sticker iväg med en stam med bara en tredjedel av den hastigheten så är den ju på avlägg på säkert mindre än en minut. Och tillbaka lär det väl kunna gå ännu snabbare. Fågelvägen är kort.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#734729 Minns Hagners idé om att man skulle använda luftskepp. Kräver mindre energi i vilket fall.

Chainsaw Charlie  
#734736 Kombinationen kanske skulle funka? I stället för avlägg så finns ett luftskepp med en lastbärare som klarar ett par hundra kubik. När den är full puttrar luftskeppet direkt iväg till massabruket så minskar vi antalet timmerbilar i samma veva.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Fredrik Reuter skrev:Upp till 1 km enkel väg mellan gallringen och avlägget ska den klara. Med tanke på att det är fågelvägen kan det innebära upp till 2 km "skotarväg"?

Är en helikopter verkligen energieffektivare än ett markgående fordon med så långa vägar? Om nu drönaren bara tar en enda stam åt gången så kan ju ett markgående fordon säkert tar hundra stammar åt gången och behöver dessutom inte slösa energi på att hålla sig ovanför marken.

Vad säger tillverkaren om detta? Eller vinner man så mycket på att kvistningen och kapningen är så mycket energieffektivare än en liten eldriven skördare (när sådana kommer ut på marknaden).

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).