lör 30 okt 2021, 09:43#733503
Vad jag erfarit så är det producenten som meddelar vidare i kedjan att varan nu gått i produktion. Producenten känner förstås till hur mycket de kan producera och leverera ut till de marknader där varan säljs. Leverantören meddelar i sin tur butiken när de beräknar att få in varan och hur många enheter som går till en viss marknad under en bestämd tidsperiod. Det är vid det laget som butikerna meddelar att varan nu finns att köpa.. 😀 vad butikerna dock gärna talar tyst om är den information som producenten och leverantören sitter på angående produktions och leveranstakt till de olika marknaderna. Butiken vill förstås få så många beställningar som möjligt när varan ” nu finns ” för leverans.. 😀 jag beställde för snart två år sedan ett kameraobjektiv med beräknad leveranstid på våren, det blev sen sommaren, sen hösten, sen vintern, sen våren, sen sommaren osv…🤔 när jag till slut ” ruttnade ” på det hela och krävde ett slutligt besked från butiken så visade det sig att fabriken endast klarade av att producera fem objektiv om dagen för hela världsmarknaden..😅 några få här hemma har dock haft tur och fått sitt objektiv efter att ha väntat i drygt två år medans jag själv avbeställde och bytte system efter att först ha dubbel och trippelkollat att varorna fanns i butik. Det förstnämnda objektivet har plockats bort hos flera butiker medans andra har det kvar som beställningsvara. Men så illa ska det väl inte gå när det gäller ett knippe metallbitar..🤔