Motorsåg och handhållet

Stihl Hexa

17 inlägg 6238 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stihl Hexa

salar  
#728437 Stihl kommer med en ny kedja HEXA som tydligen skall filas med 6-kantsfil.
Kan detta vara något för Fredrik att kolla upp?
Jämföra med andra typer av kedjor med mera...



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl Hexa

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728439 Ja da synes eg og var ein bra ide, spørs kva han synes sjølv då.

Avatar Fallback

Re: Stihl Hexa

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728444 6mkants fil det har man använt i snart 10 år så vad är nytt i från sthil.

Avatar Fallback

Re: Stihl Hexa

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728447 Ja men vil tru at 99 av 100 brukar vanlig rundfil.

Blir det mykje bedre enn rundfilt då? 3/8 eller .325? Full chisel kjeder anntar eg?

Avatar Fallback

Re: Stihl Hexa

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728453
can skrev:Ja men vil tru at 99 av 100 brukar vanlig rundfil.

Blir det mykje bedre enn rundfilt då? 3/8 eller .325? Full chisel kjeder anntar eg?

En kedja som är filad med 6 kantfil tål mera stryk i egget än vad en som är filad med rundfil gör.

Användarvisningsbild

Re: Stihl Hexa

HannuRöj  
#728454 Video:

Användarvisningsbild

Re: Stihl Hexa

Klyv Bixby  
#730115 Lite mer info om Hexa kedjan.


Avatar Fallback

Re: Stihl Hexa

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#730141
1633255349_img_20210929_185610.jpg
Vad är det som är så upphetsande på den kedjan egentligen det är ingen nymodighet .
Här en vanlig sketen husqvarna tand filad med 6 kants fil och med 60 grader.

Användarvisningsbild

Re: Stihl Hexa

Klyv Bixby  
#730160 Kollade du videon jag länkade??

Avatar Fallback

Re: Stihl Hexa

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#730189 Jo och det är ingen Square ground om nån tror det fördelen med att fila på det sättet är att egget håller längre mot vanlig rundfilning.

Användarvisningsbild

Re: Stihl Hexa

Klyv Bixby  
#730198
knaggen skrev:Jo och det är ingen Square ground om nån tror det fördelen med att fila på det sättet är att egget håller längre mot vanlig rundfilning.


Nä det är ingen square, å det är inte rundfilat heller.
En fördel som jag ser är iaf att det verkar enkelt å repeterbart gång på gång på gång utan mallar eftersom en del av vad mallarna gör redan sitter i filen.

Användarvisningsbild

Re: Stihl Hexa

Klyv Bixby  
#733484 Nu verkar Hexa vara släppt men ha låång leveranstid🤨

https://www.maskinklippet.se/skog/motor ... rapid-hexa

Användarvisningsbild

Re: Stihl Hexa

anersimyra  
#733492
Klyv Bixby skrev:Nu verkar Hexa vara släppt men ha låång leveranstid🤨

https://www.maskinklippet.se/skog/motor ... rapid-hexa

Jag har efter att ha beställt ett antal ” beräkningsleveransvaror ” erfarit att den beräknade leveranstiden inte sällan ligger många månader från beräknad leveransmånad..😵‍💫

Användarvisningsbild

Re: Stihl Hexa

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#733497 Betyder detta att Stihl släpper en produkt de inte kan leverera eller är det maskinlippet som inte får dem än?

Användarvisningsbild

Re: Stihl Hexa

anersimyra  
#733503 Vad jag erfarit så är det producenten som meddelar vidare i kedjan att varan nu gått i produktion. Producenten känner förstås till hur mycket de kan producera och leverera ut till de marknader där varan säljs. Leverantören meddelar i sin tur butiken när de beräknar att få in varan och hur många enheter som går till en viss marknad under en bestämd tidsperiod. Det är vid det laget som butikerna meddelar att varan nu finns att köpa.. 😀 vad butikerna dock gärna talar tyst om är den information som producenten och leverantören sitter på angående produktions och leveranstakt till de olika marknaderna. Butiken vill förstås få så många beställningar som möjligt när varan ” nu finns ” för leverans.. 😀 jag beställde för snart två år sedan ett kameraobjektiv med beräknad leveranstid på våren, det blev sen sommaren, sen hösten, sen vintern, sen våren, sen sommaren osv…🤔 när jag till slut ” ruttnade ” på det hela och krävde ett slutligt besked från butiken så visade det sig att fabriken endast klarade av att producera fem objektiv om dagen för hela världsmarknaden..😅 några få här hemma har dock haft tur och fått sitt objektiv efter att ha väntat i drygt två år medans jag själv avbeställde och bytte system efter att först ha dubbel och trippelkollat att varorna fanns i butik. Det förstnämnda objektivet har plockats bort hos flera butiker medans andra har det kvar som beställningsvara. Men så illa ska det väl inte gå när det gäller ett knippe metallbitar..🤔

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).