Skotare

Vad används tryckluften till i ÖSA 250?

10 inlägg 3435 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad används tryckluften till i ÖSA 250?

Wolford  
#726831 Jag har försökt lista ut via bruksanvisningen vad min 250 tillverkad -88 använder tryckluften till men går bet.
Försökte följa slangar och anslutningar men hittar bara slangarna till/från lufttanken och en slang till stolen, det kan väl inte vara bara stolen som drivs via luften eller?



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Vad används tryckluften till i ÖSA 250?

skogsjan695xl  
#726978 Det kan mycket väl vara så att den bara är till stolen. Äldre ösa hade tryckluftbromsar så det kan nog va så att vissa komponenter användes längre. Som ex kompressorn.

Användarvisningsbild

Re: Vad används tryckluften till i ÖSA 250?

kalhuggo  
#726990 Vill minnas att hög och lågväxel gick med tryckluft på någon årsmodell och 6-8 hjulsdriften likaså.

Avatar Fallback

Re: Vad används tryckluften till i ÖSA 250?

AKKAMAAN  
#727059 Tryckluft användes aldrig för hö/lå och allhjulsdriften i 250's originalutförande, åtminstone inte fram till 1989.
Scaniakopplingen vilken var en tryckluftsmanövrerad diffspärrskoppling som Scania använde på sina lastbilar användes av ÖSA för i/ur-koppling av vagnsdriften, men man valde att köra den med 6 bars hydraultryck istället för tryckluft. Men många läckageproblem uppstod och många valde att installera tryckluft och köra Scaniakopplingen som den var tänkt med tryckluft. Vad gäller hög/låg känner jag inte till om den byggdes om till tryckluft eller inte.
Förarstolerna med tryckluft kom ju med en inbyggd liten 24V driven kompressor.
Kompressor på 250 fanns alltid med som valbar "Extra Utrustning" om man ville ha för service, däckpumpning etc

Användarvisningsbild

Re: Vad används tryckluften till i ÖSA 250?

Wolford  
#727140 Tackar för svaren!
Det verkar som att stolen får luft från kompressorn, det är en tunn luftslang som går under hytten, upp genom golvet och till stolen. Det verkade dock som lite överkurs med en så rejäl kompressor bara för stolen 🤣
Serviceuttaget finns ju också så det är klart då man står där i skogen och skulle behöva pumpa däck så lär den vara värd pengarna 😀

Trevlig maskin som efter lite översyn nu ska få börja jobba lite 🌲 🚜

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad används tryckluften till i ÖSA 250?

AKKAMAAN  
#727211
Wolford skrev:Tackar för svaren!

Trevlig maskin som efter lite översyn nu ska få börja jobba lite 🌲 🚜

Vilket tillverkningsnummer har maskinen?

Användarvisningsbild

Re: Vad används tryckluften till i ÖSA 250?

kalhuggo  
#727212 Ja AKKAMAN har helt rätt, det var scaniakopplingen jag tänkte på, vet att jag körde en 250 med denna lösning. Men en rejäl kompressor är väl aldrig fel, dessutom racklar dom nästan aldrig 👍

Avatar Fallback

Re: Vad används tryckluften till i ÖSA 250?

Tralsmo  
#727250 Ja har haft 2 250.
En 1983 å en av dom sista, 1991.
Nu är det ju evigheter sen men vill minnas att på den från 91 som var en fmg så strulade vagnsdriften nån gång ibland å den var tyckluftsdriven.
Va ja minns så var det inga större problem att få ordning på det men det hadde me tryckluften å göra alla fall.

Det var inget fel på kompressor alla fall, det minns ja.

Användarvisningsbild

Re: Vad används tryckluften till i ÖSA 250?

Wolford  
#727403
AKKAMAAN skrev:
Wolford skrev:Tackar för svaren!

Trevlig maskin som efter lite översyn nu ska få börja jobba lite 🌲 🚜

Vilket tillverkningsnummer har maskinen?

Det är nr 5079

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad används tryckluften till i ÖSA 250?

AKKAMAAN  
#727421
Wolford skrev: Det är nr 5079

OK tack, bara för att skingra all dimma om maskinen var ombyggd till tryckluft för Scaniakopplingen eller om den kom ut med detta i originalutförande...
Här är hydraulschema från och med tillverkningsnummer 5023 som visar att Scania-kopplingen var en del av hydraulsystemet
https://drive.google.com/file/d/1lsjmkr6dxT1Lls0Yx-C9v_q7xN3tldvC/view?usp=sharing
Och här från och med tillverkningsnummer 5098 som fortfarande visar att Scania-kopplingen var en del av hydraulsystemet
https://drive.google.com/file/d/1-IyYMgdPbwxVFTcFyKKtsCU3lbyEohEF/view?usp=sharing

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).