Grävmaskiner

Drivning Hydrema 807

73 inlägg 29436 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Drivning Hydrema 807

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#726034 Nä nån tryckmätare så finns inte men nån mätnippel borde finnas på vänstersidan där även de 4 magnetventilerna som styr vilken eller vilka som ska dragna för respektive växel o riktning.
Så växlingen är elektriskt styrd.
I manualen står de vad de är för tillverkare o modell men min manual ligger uti verkstan

Avatar Fallback

Re: Drivning Hydrema 807

Blondin 750  
#726035 Snabbgooglade och hittade någon modell med Clark-transmission och då borde det inte vara hopplöst att få hjälp, delarna finns säkert i många andra maskiner.

Avatar Fallback

Re: Drivning Hydrema 807

Larsi  
#726039 Är det Clarklådan 18000 så sitter det en sugsil i botten på lådan så ska rengöras samtidigt som man byter filtret
Det är en stor plugg att lossa i framkant av lådan mot svänghjulskåpan
Samma låda som i BM 4200 och Kockum 83-35
Kan skicka bild imorgon om intresse finns
Var bor du
Finns duktig firma på dom lådorna i Ljungby

Användarvisningsbild

Re: Drivning Hydrema 807

TeeDot  
#726053 Hydreman står sex mil härifrån i sydöstra Värmland. Innanför låst vägbom. Kommer åt den först på måndag. lådan har en skylt med tysk tillverkare. Kommer inte ihåg namnet nu. Finns ingen tryckmätare.
Litar inte på manualen för den säger att lådan ska innehålla 17 liter olja men den rymmer bara 11 liter innan nivån är uppe. Sågade isär gamla oljefiltret och det var rent, alltså inte spår av trasiga lameller. Tar gärna tips på nästa steg men tror inte det är en clarklåda. Ska leta efter mätnipplar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Drivning Hydrema 807

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#726076 Saxat ur manualen, lådan heter ZF 120WG och rymmer totalt 17l men vid oljebyte går de i 10 liter.
Skillnaden beror väl på att de går inte tömma den totalt i convertern o andra skrymslen.
Typskylten sitter nere på vänstersidan och oljetryckskontakten sitter på mitten av vänstersidan.
Oljetryckslampan brukar blinka till vid växling och lyda fast när strömmen är på utan motorn är igång

Avatar Fallback

Re: Drivning Hydrema 807

Blondin 750  
#726078 Det är alltså varningslampan som man får förlita sig på? Om lampan fungerar som den ska så är väl kopplingstrycket i sin ordning men jag skulle nog försöka mig på mer djuplodande mätning om det är möjligt.
Står det 13+2 bar på skylten?

Avatar Fallback

Re: Drivning Hydrema 807

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#726083 Man skulle väl kunna montera en mätnippel med ett T där för att få en bättre uppfattning om trycket.
Ja 13+2 bar står där och lampan är de enda som finns original.
Sen har jag inte googlat nåt på den lådan men nåt matnyttigt borde väl finnas

Avatar Fallback

Re: Drivning Hydrema 807

Blondin 750  
#726084 Bra info för vidare felsökning.
Är allt som är elektriskt kontrollerat och felfritt?

Användarvisningsbild

Re: Drivning Hydrema 807

TeeDot  
#726088 Bra info, ska kolla trycket, men min maskin har manuell växling. Inte elektrisk. Så det finns ingen lampa som blinkar. Ska kolla på ZF-låda 👍.

   TS
Avatar Fallback

Re: Drivning Hydrema 807

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#726089 Jag har bara sett elektrisk växelväljare på 800 serien

Avatar Fallback

Re: Drivning Hydrema 807

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#726093 I kontakten på bild ska stiften ha spänning enl bilden på de olika växlarna

Användarvisningsbild

Re: Drivning Hydrema 807

TeeDot  
#726095 Gnisten83 ahaa, nu förstår jag vad du menar med elektrisk låda. Du har alldeles rätt. Jag tar tillbaka. Precis så ser det ut. Såg för mig själv någon tryckknappsvariant som i gammal amerikanare. Tack för att du tar dig tid att fota panel och handbok. 👍
Elstiften är bra info, fast växlarna verkar gå i som de ska. Det driver bara inte.

   TS
Avatar Fallback

Re: Drivning Hydrema 807

Blondin 750  
#726099 https://f01.justanswer.com/HeavyEquipme ... ooting.pdf
Kan det här vara till hjälp? Om inte så raderar vi det.

Användarvisningsbild

Re: Drivning Hydrema 807

TeeDot  
#726101 Ok, en brytare för drivningen när man bromsar hårt. Helt klart en felkälla. Fast när transmissionen blir varm så börjar den driva lite så det verkar inte vara att den är avslagen på grund av en elbrytare. Sidan om convertern är intressant men den är suddig. Kan inte se vadet står riktigt. Kan du skicka om den igen är du snäll?

   TS
Avatar Fallback

Re: Drivning Hydrema 807

Blondin 750  
#726112 Klicka på länken, där finns både bilder och text.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).