Grävmaskiner

Drivning Hydrema 807

73 inlägg 29804 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Drivning Hydrema 807

TeeDot  
#725412 Jag har en Hydrema 807 som knappt driver framåt eller bakåt längre, men när den blir varmkörd i konvertern driver den igen. Har bytt olja två gånger i transmissionen men utan resultat.

Finns det någon enkel lösning som byte av pump eller filter eller är det bara att byta konvertern? Antar att man då måste klyva hela traktorn och lyfta ur motorn. Finns det ens delar att köpa? Eller är det bara att skrota eller gnugga tills den blir varm? Någon som har erfarenhet av detta problem? 🤔



   TS
Avatar Fallback

Re: Drivning Hydrema 807

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#725435 Bytte du filter med vid oljebytet?
Enligt en ägare kan ett täppt filter göra maskinen väldigt trött

Användarvisningsbild

Re: Drivning Hydrema 807

TeeDot  
#725666 Tack för svar. Uppskattas. 👍 Jag och en servicetekniker bytte bränslefilter och gjorde rent oljefilter i motorn. Filtret till transmissionen tittade vi på med ficklampa (det sitter väldigt trångt till) och det såg nytt ut. Troligen bytt senaste åren. Men det kanske finns något sugfilter som vi inte hittade. Frågan är i så fall var det sitter? Någon som vet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Drivning Hydrema 807

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#725680 Ha inte bytt på min egen och min är trött när de är typ 5 gr o kallare innan oljan är får lite temperatur.
Har du reservdelskatalogen?
Annars finns den som downloads på maskinisten

Användarvisningsbild

Re: Drivning Hydrema 807

TeeDot  
#725725 Bra tips 👍 Hämtade hem reservdelskatalogen. Förutom filtret, som sitter fördj-la trång till, verkar det finnas en oljekylare i form av ett rör under maskinen. Värt att kolla kanske. 🤔
Bara så märkligt att den drar först efter 10-15 minuters användning av transmissionen. Tycker det borde vara tvärtom eftersom varm olja går lättare och borde slira mer när den blir varm. Orolig att hydrauloljan som felaktigt hällts i löst upp lameller på slirkopplingen. Tack för tips. Jag mekar vidare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Drivning Hydrema 807

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#725733 Har de varit fel sorts olja i den?
Håller med dej att om pumpen är dålig borde de bli sämre med varm olja.
Även om filtret ser bra ut så byt de iaf innan du river nåt annat, sitter visserligen trångt men är ändå billigt.
Röret där framme är som sagt oljekylaren, ver inte om de kan täppa i den, har inte haft loss de på oljesidan utan bara på vattensidan när jag hade borta kylaren för byte av vattenpump

Användarvisningsbild

Re: Drivning Hydrema 807

TeeDot  
#725741 Det var röd hydrualikolja (ATF olja) i den och enligt Hydrema går det med den oljan också, men min servicetekniker sa att det går bara för maskiner efter -97 års modell, så vi följde instruktionsboken med 10-30w olja som vi sköljde igenom lådan med två gånger. Men det blev inte bättre. Servicebilen trodde då att lamellerna lösts upp. Men jag hoppas på filter eller täppt kylare. Annars är det nog bara att skrota maskinen…

   TS
Avatar Fallback

Re: Drivning Hydrema 807

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#725752 Men om lamellerna lösts upp kan jag inte tänka mej att den dragit som varm heller

Användarvisningsbild

Re: Drivning Hydrema 807

TeeDot  
#725758 Du har en poäng där! Tänkte utvidgade lameller som tack vare värmen greppar bättre, men är de loss så stämmer inte det. Låter positivt. Och när konvertern är varm slår växlarna i som de ska och i nedförsbacke så motorbromsa den så splainsen på drivaxeln är kvar och växellådan funkar som den ska, men något är fel i konvertern är fel och eftersom det blir bättre med värme tänker jag att det är oljan som ställer till det. är jag rätt tror du eller missar jag något? 🤔

   TS
Avatar Fallback

Re: Drivning Hydrema 807

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#725780
TeeDot skrev:Du har en poäng där! Tänkte utvidgade lameller som tack vare värmen greppar bättre, men är de loss så stämmer inte det. Låter positivt. Och när konvertern är varm slår växlarna i som de ska och i nedförsbacke så motorbromsa den så splainsen på drivaxeln är kvar och växellådan funkar som den ska, men något är fel i konvertern är fel och eftersom det blir bättre med värme tänker jag att det är oljan som ställer till det. är jag rätt tror du eller missar jag något? 🤔

Tror nog så med men jag är bara hemmaskruvsre och har haft fel förr 😉
Driver de inte alls kall eller går de tungt ?

Användarvisningsbild

Re: Drivning Hydrema 807

TeeDot  
#725988 Den driver inte alls när den är kall. Bytte filter på transmissionen idag. Det hjälpte inte. Efter åtta minuters körning med växel i drog den sakta två decimeter på slät mark. Jag lägger ner. Får sälja den som renoveringsobjekt eller reservdelsmaskin. Synd för den är påkostad med tre nyrenoverade hydrualkolvar och bra motor. Någon som är intresserad av att köpa?

   TS
Avatar Fallback

Re: Drivning Hydrema 807

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#725991 Tråkigt

Användarvisningsbild

Re: Drivning Hydrema 807

TeeDot  
#726002 Tack ginsten83 för dina inlägg. Uppskattar din hjälpsamhet 👍 men så blir det…

   TS
Avatar Fallback

Re: Drivning Hydrema 807

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#726004 Hjälper gärna till med sånt jag har liteaning om 👍
Antar att fram eller back blir samma sak.
Har du kunnat mäta några tryck i lådan?
De är ett gäng med magnetventiler som styr växellådan men om nåt sånt spökar vet jag inte resultatet

Avatar Fallback

Re: Drivning Hydrema 807

Blondin 750  
#726026 Finns det någon tryckmätare på instrumentpanelen?
Vad är det för tillverkare av delarna i transmissionen? Det måste ju vara möjligt att provtrycka.
Finns det möjligtvis bilder?
Är det mekanisk eller elektrisk styrning av växlingen?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).