Skotare

Rottne Rapid -85-95 area

20 inlägg 5299 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rottne Rapid -85-95 area

Banuso  
#724373
magloman skrev:Är dina stakar också 1,2m höga så har du 3,1 m2 area på tvärsnittet skulle jag tro.

Banuso skrev:Enligt broshyrer:
Rapid, massa 4,15. timmer 3,65.

Rapid G, de samma ( styrbar vagn hade ju lite mindre yta men de tas inte upp.

Solid F12, massa 5,5 timmer 4,5.

Smv Rapid, massa 5,8 timmer 4,85 ( som redan nämnts)

Har själv en Rapid 90:a å rent praktiskt så lassar den ca: 8 m fub 3 m kubb. 10 fub fallande granmassa å 12 fub timmer.


Har nu mätt stakarna, 142 cm + ringen längst ner = 144 cm från banke till staktopp!

Verkar stämma bra med lastarean i broshyren från 97/06.

Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Rottne Rapid -85-95 area

Banuso  
#724375 [quote="AKKAMAAN"]Har du länk till och årtal då dina broschyrer är tryckta?[/
Tog kort på dom nu bara.

Vill du ha utförligare,kan jag scanna alla sidor å skicka till dej?

Är de du som har Solhem sidan me broshyrer?
Har många som inte e med där!

Ska ha från 77 å framåt från Elmia, tyvärr verkar de äldsta försvunnit. Men från 87 ligger i påsar lite varstans. Tog alltid broshyrer på de stora maskinerna å hade som kvällslektyr hemma långt efter mässan.

Avatar Fallback

Re: Rottne Rapid -85-95 area

AKKAMAAN  
#724380
Banuso skrev:Tog kort på dom nu bara.

Tryckta 1997

Vill du ha utförligare,kan jag scanna alla sidor å skicka till dej?

För detta syfte så är dessa broschyer OK. Om du vill scanna in som bilder kompletta broschyrer så kan jag lätt sätta ihop dem till PDF-filer
Är de du som har Solhem sidan me broshyrer?
Nej men jag är flitig användare av Solhems brschyrer när det gäller fakta siffrormm
Har många som inte e med där!

Jag har också några som inte finns med på Solhem.
Jimmi Svensson, Kockum850, har ju laddat upp massor till Elmias sökbara databas, mu nu har sajten kraschat och man lär arbeta på att få den användbar igen

Ska ha från 77 å framåt från Elmia, tyvärr verkar de äldsta försvunnit. Men från 87 ligger i påsar lite varstans. Tog alltid broshyrer på de stora maskinerna å hade som kvällslektyr hemma långt efter mässan.

Cool, hade också en massa broscher som jag samlade på mig under åren 1975 till 2000. Men de blev jag tvungen lämna hemma vid flytten år 2000. Som sagt, om du inte har nåt bättre för dig så kan du så klart börja scanna (fota räcker, du verkar ha bra upplösning på mobilen) broschyrer. Om jag saknar nåt i framtiden så hör jag av mig.
Tack för all uppoffring och hjälp.
//Per A

Användarvisningsbild

Re: Rottne Rapid -85-95 area

magloman  
#724400 Enligt dessa siffror har du ca 3,3 m2 yta på tvärsnittet då. Vart står det i broschyren?

Banuso skrev:
magloman skrev:Är dina stakar också 1,2m höga så har du 3,1 m2 area på tvärsnittet skulle jag tro.

Banuso skrev:Enligt broshyrer:
Rapid, massa 4,15. timmer 3,65.

Rapid G, de samma ( styrbar vagn hade ju lite mindre yta men de tas inte upp.

Solid F12, massa 5,5 timmer 4,5.

Smv Rapid, massa 5,8 timmer 4,85 ( som redan nämnts)

Har själv en Rapid 90:a å rent praktiskt så lassar den ca: 8 m fub 3 m kubb. 10 fub fallande granmassa å 12 fub timmer.


Har nu mätt stakarna, 142 cm + ringen längst ner = 144 cm från banke till staktopp!

Verkar stämma bra med lastarean i broshyren från 97/06.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne Rapid -85-95 area

AKKAMAAN  
#724455 Om Rottne Rapid från 1993 är "identisk" med Rottne Rapid från 1997 vad gäller mått och dimensioner så är det något som inte stämmer. På Rottne Rapid från 1993 har jag mätt upp lastarean för massaved, dvs till överkant stakförlängare, till 3.75m2. I broschyr från 1997 så anges lastarean för massaved till 4.14 m2
1629646696_lastarea_rottne3.jpg
1629646662_lastarea_rottne2.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).