fre 13 aug 2021, 07:15#723288
Han Med Yxan skrev:Vad trevlig med en veteran! 🙂 Tackar ödmjukast för ditt svar. Ska kolla upp nämnd litteratur och invänta ytterligare info 👍
Om jag minns rätt var det 2016 man bytte namn.. Ids du svara ytterligare en gång undrar jag vad du säger nu 5år senare? Var utbildningen bra? Var det svårt att få jobb efteråt?
Jag tog ut examensbeviset sommaren -16 och då var det en filosofie kandidatexamen med inriktning mot skogens användning och skötsel. Tror att skogskandidat började användas vid examen 2017, är dock inte helt säker.
Utbildningen är bra, men passar inte för alla. Det krävs ett visst eget driv och självdisciplin att läsa på distans. Och precis som jag antar att det fungerar på andra lärosäten också så utvecklas innehåll och kurser med tiden, så de som läser programmet idag får en ännu "vassare" utbildning jämfört med nivån för fem år sedan.
Generellt tror jag att jobbmöjligheterna goda. Men det beror alltid på vad du vill jobba med inom skogssektorn och om du är flyttbar. För egen del har jag inte strävat efter något fast arbete i skogssektorn då basen i min skogliga aktivitet är eget skogsbruk och FA-skattsedel med en del skogsbruksplanläggning, utbildning och liknande på frilans basis. Detta kombinerar jag med arbete i en annan del av den gröna sektorn, vilket passar mig bra.
Tittar jag generellt på mina tidigare kurskamrater så är de flesta verksamma i skogsnäringen på olika sätt idag.
Om du inte har något stort kontaktnät i branschen är det ett bra tips att försöka göra en del kursmoment och praktiken på ett företag du är intresserad av att jobba hos. Då lär du dig företaget och visar upp din kompetens. Det underlättar alltid vid jobbsökande efter utbildning.
Hoppas att detta besvarar ytterligare några av dina funderingar!