Öppna kategorin

Skogskandidat LNU

10 inlägg 2695 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogskandidat LNU

Han Med Yxan  
#723163 Startar denna tråd i förhoppning om att hitta fler kandidater. 😀 För visst finns det fler här som nyligen blivit antagna? Eller som redan går/har gått utbildningen?

För min egen del börjar plugget snart.. Försöker hitta rätt litteratur till kurserna som startar 25e aug. (ekologi och miljö samt grundkurs i skogsskötsel). Jag tycker de är lite otydliga om vad som gäller: "Viss litteratur kommer finnas i online biblioteket" eller "Material tillhandahållet i samband med undervisningen" kan man läsa.

Har vi någon examinerad här som sitter på litteratur är det högst intressant.. 😎

En annan fråga är var man ska sova under träffarna.. Det finns en hel del studenter i september som inte hittat något boende och får sova på hotell runt Växjö. Man bör inte räkna med att det löser sig på plats, mao. (Om man inte har något emot att sova i bilen😉)

Fyll på!
MVH



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Skogskandidat LNU

Håkan A  
#723234 Har läst programmet, och tog examen sista året innan namnet ändrades till Skogskandidat. Utbildningen är densamma.

Gällande kurslitteratur för de olika modulerna tror jag att det blir tydligare för dig om några dagar. Jag misstänker att ni studenter inte har tillgång till riktigt alla flikar på kurssidorna ännu.
I skogsskötselmodulen brukar boken Grundbok för skogsbrukare (Skogsstyrelsens förlag) vara en del av kursmaterialet.
I skogsuppskattning används numera boken Att mäta skog (Jensen & Malmqvist, 2019).
Jag skulle tro att nya Skogsmarksflora och Bonitering av skogsmark (Skogsstyrelsens förlag) också blir aktuella i någon del av kurserna.

Dessutom används delar av Skogsskötselserien (Nedladdningsbar från Skogsstyrelsen) i olika kurser, vilka brukar anges i läsanvisningarna för modulen.

Hoppas detta ger svar på några av dina frågor. Lycka till med studierna!

Användarvisningsbild

Re: Skogskandidat LNU

Han Med Yxan  
#723264 Vad trevlig med en veteran! 🙂 Tackar ödmjukast för ditt svar. Ska kolla upp nämnd litteratur och invänta ytterligare info 👍
Om jag minns rätt var det 2016 man bytte namn.. Ids du svara ytterligare en gång undrar jag vad du säger nu 5år senare? Var utbildningen bra? Var det svårt att få jobb efteråt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogskandidat LNU

Håkan A  
#723288
Han Med Yxan skrev:Vad trevlig med en veteran! 🙂 Tackar ödmjukast för ditt svar. Ska kolla upp nämnd litteratur och invänta ytterligare info 👍
Om jag minns rätt var det 2016 man bytte namn.. Ids du svara ytterligare en gång undrar jag vad du säger nu 5år senare? Var utbildningen bra? Var det svårt att få jobb efteråt?


Jag tog ut examensbeviset sommaren -16 och då var det en filosofie kandidatexamen med inriktning mot skogens användning och skötsel. Tror att skogskandidat började användas vid examen 2017, är dock inte helt säker.

Utbildningen är bra, men passar inte för alla. Det krävs ett visst eget driv och självdisciplin att läsa på distans. Och precis som jag antar att det fungerar på andra lärosäten också så utvecklas innehåll och kurser med tiden, så de som läser programmet idag får en ännu "vassare" utbildning jämfört med nivån för fem år sedan.

Generellt tror jag att jobbmöjligheterna goda. Men det beror alltid på vad du vill jobba med inom skogssektorn och om du är flyttbar. För egen del har jag inte strävat efter något fast arbete i skogssektorn då basen i min skogliga aktivitet är eget skogsbruk och FA-skattsedel med en del skogsbruksplanläggning, utbildning och liknande på frilans basis. Detta kombinerar jag med arbete i en annan del av den gröna sektorn, vilket passar mig bra.
Tittar jag generellt på mina tidigare kurskamrater så är de flesta verksamma i skogsnäringen på olika sätt idag.
Om du inte har något stort kontaktnät i branschen är det ett bra tips att försöka göra en del kursmoment och praktiken på ett företag du är intresserad av att jobba hos. Då lär du dig företaget och visar upp din kompetens. Det underlättar alltid vid jobbsökande efter utbildning.

Hoppas att detta besvarar ytterligare några av dina funderingar!

Användarvisningsbild

Re: Skogskandidat LNU

Turid  
#723622 Här har du en Skogskandidat till! Jag tog examen -20, vilket inte var så lyckat pga pandemin. Men den var det ju ingen som räknade med när jag började plugga -17.

Utbildningen tycker jag generellt sett är bra, den kan ibland ha lite l stort fokus skogsbruket i de södra delarna av landet. Det har de fått rejält mycket kritik för, så jag hoppas de har tagit det till sig - annars kan man som student fråga massor!

När det gäller kurslitteratur så hittar du litteraturlistan till varje kurs i respektive kursplan. Ett litet tips är dock att försöka fråga någon tidigare student vilka böcker du verkligen behöver. För jag upplevde att det många gånger fanns böcker som jag inte ens öppnade, och det är jäkligt surt att ha lagt ut x antal hundra kronor på något som bara samlar damm. Sen fanns det å andra sidan böcker som var väl värda att köpa! Så hör dig för lite i förväg 😀

Avatar Fallback

Re: Skogskandidat LNU

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#723647 Samma i hela den akademiska världen. Föreläsarna har antagligen provision på bokförsäljningen.

Användarvisningsbild

Re: Skogskandidat LNU

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#723653
Skogsola skrev:Samma i hela den akademiska världen. Föreläsarna har antagligen provision på bokförsäljningen.

Stämmer inte, jag har aldrig fått någon provision varken som föreläsare eller författare av litteratur som ingår i listan. Enda "lönen" var ett ex av boken 😀

Användarvisningsbild

Re: Skogskandidat LNU

Han Med Yxan  
#723698
Turid skrev:Här har du en Skogskandidat till! Jag tog examen -20, vilket inte var så lyckat pga pandemin. Men den var det ju ingen som räknade med när jag började plugga -17.

Utbildningen tycker jag generellt sett är bra, den kan ibland ha lite l stort fokus skogsbruket i de södra delarna av landet. Det har de fått rejält mycket kritik för, så jag hoppas de har tagit det till sig - annars kan man som student fråga massor!

När det gäller kurslitteratur så hittar du litteraturlistan till varje kurs i respektive kursplan. Ett litet tips är dock att försöka fråga någon tidigare student vilka böcker du verkligen behöver. För jag upplevde att det många gånger fanns böcker som jag inte ens öppnade, och det är jäkligt surt att ha lagt ut x antal hundra kronor på något som bara samlar damm. Sen fanns det å andra sidan böcker som var väl värda att köpa! Så hör dig för lite i förväg 😀

Tack för ditt svar! Du är ju nybakad 😀 Kinesen har minsann ställt till det.. Inte skoj att vara färsk på marknaden just när ekorrhjulen stannar upp globalt.. Hur har det gått för dig sedan?

Ang. litteratur är det just det jag vill få rätt på från början.. Nya böcker som samlar damm klarar man sig utan 😉
I kursplanen anger de 3-4 olika böcker. Jag antar att vissa av böckerna här är snarlika och alltså alternativ till varandra..

Mvh

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogskandidat LNU

Turid  
#723700 Precis! Allt stannade verkligen upp där ett tag. Så jag har pluggat lite extra kurser för att ha något att göra. Börjar bland annat läsa in masterprogrammet som finns på Linnéuniversitetet inom skogsbruket tills det löser sig lite.

Så är det ju verkligen! Om du vill ha lite mer hjälp kring relevant kurslitteratur kan du ju maila mig på liten_traktor@yahoo.se 🙂 Kan hända att jag kan släppa iväg några böcker också 😊

Användarvisningsbild

Re: Skogskandidat LNU

Han Med Yxan  
#723819 Skickade ett mejl till dig Turid.
Har vi inga andra blivande kandidater här? 🙂

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).