Camaro1969 skrev:mina klingor tar 6 mm
så möjligen en bräda till per stock, sågar man plank är det ingen skillnad
dejvi skrev:Camaro1969 skrev:mina klingor tar 6 mm
så möjligen en bräda till per stock, sågar man plank är det ingen skillnad
Mina tar 5mm, både de med hårdmetall och de jag skränker. Så argumentet med mer bräder/plankor ur en bandsåg håller inte jag heller med om. Det ska vara rejäla block innan det blir en bräda extra. Då tar jag alla gånger hellre noggrannheten och kapaciteten som klingsågen ger.
Längden på stock kan förståss vara ett argument. Normal klingsåg tar väl ca 7-8m långa stockar och klingsågar med genomsågningsbart bord tar nog alla upp mot 11m. Sällan jag sågar mer än 7m långa stockar, har aldrig provat 11m. Klingsågen kräver ju dock dubbla längden på utrymmet jämfört med bandsågen. Vet inte vad bandsågar tar för längder, men gissningsvis inte mkt mer än 7-8m?
Noggrannheten är säkert bra i båda sågarna med nyvässta klingor/band men i längden vinner nog klingsågen. Mitt största argument är att i klingsågen trycks blocket mot anhållet och på så vis får man jämntjocka plankor och bräder. I alla bandsågar och kedjesågar beaktas inte blockets rörelser. Hur man än gör kommer det att röra sig då man sågar bort material. Alla stockar har spänningar, mer eller mindre. Sen är det förståss inget nöje att såga dåliga stockar, men i klingsågen kan man iaf få jämntjocka bräder med språng i. Bättre så än bräder med olika tjocklek på mitten - ändorna. Plankor ska sågas ur fina stockar.
Kapaciteten ligger i klingsåg på ca 1 m3 färdigtsågat virke per timme. Mycket beroende på vad som ska sågas och vad det är för stockar. Korta bräder tar tid...
Sen kommer man inte ifrån det att kapaciteten kommer på bekostnad av stora huvudsäkringar. Till en lite modernare klingsåg vill man nog ha 37 eller 45kw motor till klingaxeln. Därtill kommer 7,5kw till hydraulik och 4kw till spånfläkt, sen transportörer, övre klinga osv osv. 3x63A är nog minimi krav. Här är bandsågen överlägsen.
Traktordriven klingsåg är ju dock ett alternativ om man inte har tillgång till el...
dejvi skrev:Vet inte vad bandsågar tar för längder, men gissningsvis inte mkt mer än 7-8m?
i klingsågen kan man iaf få jämntjocka bräder med språng i. Bättre så än bräder med olika tjocklek på mitten - ändorna. Plankor ska sågas ur fina stockar.
Brorsan skrev:Det stämmer ju bra det du skriver i ditt inlägg @dejvi
För hög produktion är nog klingsåg oslagbar.
Jag har nog bara ett par frågetecken.dejvi skrev:Vet inte vad bandsågar tar för längder, men gissningsvis inte mkt mer än 7-8m?
i klingsågen kan man iaf få jämntjocka bräder med språng i. Bättre så än bräder med olika tjocklek på mitten - ändorna. Plankor ska sågas ur fina stockar.
Längden på bandsågar är ofta lätt att ändra. Köpa till så många förlängningsdelar man vill, endast räls.
Dimensionsproblem på virket har jag aldrig haft på min bandsåg, håller måtten väldigt bra.
På den gamla klingsågen vart det aldrig riktigt bra, kan ju ha berott på orutin av mej och farsan samt det gamla
sågverket.
Sen är det lätt att det blir äpplen och päron i sågverksdiskussionerna.
Produktion av furu och gran i dom vanliga dimensionerna - absolut klingsåg.
Börjar vi prata om lite udda trädslag och grova dimensioner och även mindre produktion av ädla
trädslag, då är en bandsåg ett väldigt bra alternativ.
Det här är ju bara mina tankar och absolut inget facit, även om familjen kallar mig facit ibland 😎 .
Man måste ju se på sina egna förutsättingar med produktion, trädslag och vad man har för
tillgång på timmer.