Sågverk (mindre)

Fundering på eget sågverk

37 inlägg 18766 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fundering på eget sågverk

HenrikS  
#715720 Hej på er!

Jag håller på och klurar på att investera i en bandsåg och kantverk. Har läst en del, finns mycket kvar att hitta.

Men tänker att jag luftar lite här nu!
Jag har för egen del behov av virke i bra många år framöver och tror mig kunna sälja en hel del lokalt.
Det är alltid kul att kunna försörja sig själv, har dock ingen skog. Men lämpliga maskiner och lokaler för all hantering.

Eldar även med ved, så bakved kan jag ta rätt på för egen del.

Jag har kollat på Wood mizer LT20, stationär med full hydralik och mellanmodellen på kantverk.
Sågen låg tyvärr lite tråkigt långt bort i leverans runt v40.

Jag skulle vilja sätta upp en linje så att jag får en lättarbetad och effektiv anläggning. Allt går ju att bygga ut, men att minimera handpåläggning är trevligt.

Har ni några tips på fler sågar, kantverk, torkar och allt annat som jag har behov av?

Det kommer vara stationärt och eldrivet. Kunde man få en bra bas att kunna köra igång med som fungerar för under 500k så är man på rätt väg.

Om det finns någon i Östergötland, Södermanland eller Närke som har någon liknande anläggning som kan tänka sig ett studiebesök så hojta till!

Ha det fint!



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Fundering på eget sågverk

highfield  
#716813 Hej.
Jag och min far köpte i vintras ett Wirex av samma storlek som Woodmizer LT20. Även detta helhydrauliskt och med 11 kw elmotor. Kört ca 130-150 stock sedan dess. Vi är mycket nöjda!
Vi bor i Västergötland mellan Alingsås och Trollhättan så om du inte tycker det är för långt bort så är du välkommen på studiebesök.

Användarvisningsbild

Re: Fundering på eget sågverk

JohannesG  
#716836 Vill du såga mycket och vara effektiv skulle jag rekommendera att du kollar på en såg med klinga. Mycket högre kapacitet och bättre noggrannhet än bandsågarna. Bandsågarnas största fördel är väl att de lättare kan ta riktigt grovt och går att bygga nästan obegränsat långt.

Vi har ingen egen såg men åker och sågar virke för eget behov. Har vid ett par tillfällen kört till bandsåg när det varit långa längder eller en liten mängd. Men vad sakta det gått jämfört med klinga. Och precisionen är inte häller helt 100 då bandet vandrar lite i stocken. Bandsågen krävde samma tid på ett halvlass med 3m som klingan klarade ett fullt lass med 5,5m.

Användarvisningsbild

Re: Fundering på eget sågverk

Hols Hyvleri  
#716896 Såghastigheten tycker jag är det sista du ska tänka på. Det är allt kringarbete som tar tid. Börja enkelt med en bandsåg och ett kantverk och håll utkik efter banor mm. som du kan svetsa ihop. Går att hitta mycket begagnat om man har lite kontakter och is i magen. Richard Persson i Lindesberg kan starkt rekommenderas, absolut INTE Dan Hermansson i Levene.

Ang bandsåg kontra klinga så förespråkar jag band. Visst går det inte lika fort per sågsnitt men jag hävdar att man får ut ur en normalgrov stock LÄTT 2-4 brädor extra. Ett band tar ca 2-3 mm och en klinga tar 8-10 mm. Sen är ett band och klinga känsliga på olika sätt. En band kan vara känsligt om man kör för länge och det börjar bli slött eller om man matar för fort. Då kan det börja vandra vid stora kvistar tex. En klinga är känsligare för värme/kyla tex inte igenomfruset virke eller barkborre gran. Sågar man dessutom i spik så gör jag hellre det med ett band a 700kr än en klinga för betydligt mer pengar.

Elen är en annan faktor. Vad är motorstorleken på en medel klingsåg? 30kw? En bandsåg modell medel är väl sällan mer än 11-15 kw. Stor skillnad på startströmmar och hur mycket man kan få ut av den elen man har tillgång till.

Avatar Fallback

Re: Fundering på eget sågverk

Flax12  
#716908 Eftersom du redan har bestämt dig för bandsåg så kan säkert dom olika återförsäljarna ge referenser på sålda maskiner.
Men att cirkelsågens klingor tar "8-10mm" är ej med sanningen övernstämande. Mina klingor tar mellan 4,5 o 5mm!. Nya fina klingor från Nässjö sågbladsfabrik.
Sedan är så klart alltid viktigt med logistiken runt ett sågverk oavsett "modell".
Man blir aldrig färdig 😉 .
Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Fundering på eget sågverk

Hols Hyvleri  
#716913 Det visste jag faktiskt inte, bra där. Diameter?

Avatar Fallback

Re: Fundering på eget sågverk

Flax12  
#716919
Hols Hyvleri skrev:Det visste jag faktiskt inte, bra där. Diameter?

Jag kör med 1100 som passar mitt behov bra. Men att komplettera med en bandsåg skulle vara kul i vissa lägen.

Användarvisningsbild

Re: Fundering på eget sågverk

Camaro1969  
#716975 mina klingor tar 6 mm

så möjligen en bräda till per stock, sågar man plank är det ingen skillnad

Avatar Fallback

Re: Fundering på eget sågverk

dejvi  
#717027
Camaro1969 skrev:mina klingor tar 6 mm

så möjligen en bräda till per stock, sågar man plank är det ingen skillnad


Mina tar 5mm, både de med hårdmetall och de jag skränker. Så argumentet med mer bräder/plankor ur en bandsåg håller inte jag heller med om. Det ska vara rejäla block innan det blir en bräda extra. Då tar jag alla gånger hellre noggrannheten och kapaciteten som klingsågen ger.

Längden på stock kan förståss vara ett argument. Normal klingsåg tar väl ca 7-8m långa stockar och klingsågar med genomsågningsbart bord tar nog alla upp mot 11m. Sällan jag sågar mer än 7m långa stockar, har aldrig provat 11m. Klingsågen kräver ju dock dubbla längden på utrymmet jämfört med bandsågen. Vet inte vad bandsågar tar för längder, men gissningsvis inte mkt mer än 7-8m?

Noggrannheten är säkert bra i båda sågarna med nyvässta klingor/band men i längden vinner nog klingsågen. Mitt största argument är att i klingsågen trycks blocket mot anhållet och på så vis får man jämntjocka plankor och bräder. I alla bandsågar och kedjesågar beaktas inte blockets rörelser. Hur man än gör kommer det att röra sig då man sågar bort material. Alla stockar har spänningar, mer eller mindre. Sen är det förståss inget nöje att såga dåliga stockar, men i klingsågen kan man iaf få jämntjocka bräder med språng i. Bättre så än bräder med olika tjocklek på mitten - ändorna. Plankor ska sågas ur fina stockar.

Kapaciteten ligger i klingsåg på ca 1 m3 färdigtsågat virke per timme. Mycket beroende på vad som ska sågas och vad det är för stockar. Korta bräder tar tid...

Sen kommer man inte ifrån det att kapaciteten kommer på bekostnad av stora huvudsäkringar. Till en lite modernare klingsåg vill man nog ha 37 eller 45kw motor till klingaxeln. Därtill kommer 7,5kw till hydraulik och 4kw till spånfläkt, sen transportörer, övre klinga osv osv. 3x63A är nog minimi krav. Här är bandsågen överlägsen.
Traktordriven klingsåg är ju dock ett alternativ om man inte har tillgång till el...

Användarvisningsbild

Re: Fundering på eget sågverk

Erre  
#717029 Är det någon som testat en "Swing Blade"


Användarvisningsbild

Re: Fundering på eget sågverk

Camaro1969  
#717068
dejvi skrev:
Camaro1969 skrev:mina klingor tar 6 mm

så möjligen en bräda till per stock, sågar man plank är det ingen skillnad


Mina tar 5mm, både de med hårdmetall och de jag skränker. Så argumentet med mer bräder/plankor ur en bandsåg håller inte jag heller med om. Det ska vara rejäla block innan det blir en bräda extra. Då tar jag alla gånger hellre noggrannheten och kapaciteten som klingsågen ger.

Längden på stock kan förståss vara ett argument. Normal klingsåg tar väl ca 7-8m långa stockar och klingsågar med genomsågningsbart bord tar nog alla upp mot 11m. Sällan jag sågar mer än 7m långa stockar, har aldrig provat 11m. Klingsågen kräver ju dock dubbla längden på utrymmet jämfört med bandsågen. Vet inte vad bandsågar tar för längder, men gissningsvis inte mkt mer än 7-8m?

Noggrannheten är säkert bra i båda sågarna med nyvässta klingor/band men i längden vinner nog klingsågen. Mitt största argument är att i klingsågen trycks blocket mot anhållet och på så vis får man jämntjocka plankor och bräder. I alla bandsågar och kedjesågar beaktas inte blockets rörelser. Hur man än gör kommer det att röra sig då man sågar bort material. Alla stockar har spänningar, mer eller mindre. Sen är det förståss inget nöje att såga dåliga stockar, men i klingsågen kan man iaf få jämntjocka bräder med språng i. Bättre så än bräder med olika tjocklek på mitten - ändorna. Plankor ska sågas ur fina stockar.

Kapaciteten ligger i klingsåg på ca 1 m3 färdigtsågat virke per timme. Mycket beroende på vad som ska sågas och vad det är för stockar. Korta bräder tar tid...

Sen kommer man inte ifrån det att kapaciteten kommer på bekostnad av stora huvudsäkringar. Till en lite modernare klingsåg vill man nog ha 37 eller 45kw motor till klingaxeln. Därtill kommer 7,5kw till hydraulik och 4kw till spånfläkt, sen transportörer, övre klinga osv osv. 3x63A är nog minimi krav. Här är bandsågen överlägsen.
Traktordriven klingsåg är ju dock ett alternativ om man inte har tillgång till el...


allt du säger stämmer precis!

jag kör klingsåg med traktor, funkar bra!

dock skulle jag vilja ha en enkel bandsåg till de riktigt grova stockarna, man kunde ju såga blocken i bandsågen och sen resten i klingan

Avatar Fallback

Re: Fundering på eget sågverk

Brorsan  
#717117 Det stämmer ju bra det du skriver i ditt inlägg @dejvi
För hög produktion är nog klingsåg oslagbar.
Jag har nog bara ett par frågetecken.

dejvi skrev:Vet inte vad bandsågar tar för längder, men gissningsvis inte mkt mer än 7-8m?

i klingsågen kan man iaf få jämntjocka bräder med språng i. Bättre så än bräder med olika tjocklek på mitten - ändorna. Plankor ska sågas ur fina stockar.


Längden på bandsågar är ofta lätt att ändra. Köpa till så många förlängningsdelar man vill, endast räls.

Dimensionsproblem på virket har jag aldrig haft på min bandsåg, håller måtten väldigt bra.
På den gamla klingsågen vart det aldrig riktigt bra, kan ju ha berott på orutin av mej och farsan samt det gamla
sågverket.

Sen är det lätt att det blir äpplen och päron i sågverksdiskussionerna.

Produktion av furu och gran i dom vanliga dimensionerna - absolut klingsåg.
Börjar vi prata om lite udda trädslag och grova dimensioner och även mindre produktion av ädla
trädslag, då är en bandsåg ett väldigt bra alternativ.

Det här är ju bara mina tankar och absolut inget facit, även om familjen kallar mig facit ibland 😎 .
Man måste ju se på sina egna förutsättingar med produktion, trädslag och vad man har för
tillgång på timmer.

Avatar Fallback

Re: Fundering på eget sågverk

dejvi  
#717136
Brorsan skrev:Det stämmer ju bra det du skriver i ditt inlägg @dejvi
För hög produktion är nog klingsåg oslagbar.
Jag har nog bara ett par frågetecken.

dejvi skrev:Vet inte vad bandsågar tar för längder, men gissningsvis inte mkt mer än 7-8m?

i klingsågen kan man iaf få jämntjocka bräder med språng i. Bättre så än bräder med olika tjocklek på mitten - ändorna. Plankor ska sågas ur fina stockar.


Längden på bandsågar är ofta lätt att ändra. Köpa till så många förlängningsdelar man vill, endast räls.

Dimensionsproblem på virket har jag aldrig haft på min bandsåg, håller måtten väldigt bra.
På den gamla klingsågen vart det aldrig riktigt bra, kan ju ha berott på orutin av mej och farsan samt det gamla
sågverket.

Sen är det lätt att det blir äpplen och päron i sågverksdiskussionerna.

Produktion av furu och gran i dom vanliga dimensionerna - absolut klingsåg.
Börjar vi prata om lite udda trädslag och grova dimensioner och även mindre produktion av ädla
trädslag, då är en bandsåg ett väldigt bra alternativ.

Det här är ju bara mina tankar och absolut inget facit, även om familjen kallar mig facit ibland 😎 .
Man måste ju se på sina egna förutsättingar med produktion, trädslag och vad man har för
tillgång på timmer.


Håller med, det finns en plats för alla typer av sågverk. Just ädla lövträd kan vara ett bra område för en bandsåg. Sen kan man få nog med problem med toleranser i klingsågar också, egen erfarenhet av det. Klingorna är viktiga, ska vara i toppskick!

Som har sagts, det gäller att ha bra ordnat runt sågen, där höjs produktionen, oberoende typ av såg.

Ska väl tillägga att när jag tänker på klingsågar så är det kara, laimet eller slidetec, inga gamla träbänkar.

Hydraulisk hjälputrustning (riktare, roterare, lyft osv) underlättar arbetet enormt, kostar nog men värt varje euro i längden.

Avatar Fallback

Re: Fundering på eget sågverk

HenrikS  
#717596 Hej! Kul med mycket svar och tankar. Jag har väl snöat in mig på bandsåg pga möjligheter att ta grovt timmer.

Men hög kapacitet lockar, ska kolla mer på klingverk, åker gärna på studiebesök ifall det finns i närheten.

Som någon var inne på, komplettera med bandsåg till de grova och såga resten med klinga kan ju vara en idé.

Elen är inget problem, ska av andra anledningar säkra upp rejält och kommer ha kapacitet kvar.

Att strölägga virket känns som något som vore fint att automatisera, vad tänker ni om det? Någon som har gjort det?

/Henke

   TS
Avatar Fallback

Re: Fundering på eget sågverk

ZED  
#718584 Här är ett med dubbla klingor och hydralik......
https://bna.auction2000.online/auk/w.ob ... 1257&inO=5

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).