Motorsåg och handhållet

Val av såg för tillfälligt bruk

22 inlägg 3748 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Val av såg för tillfälligt bruk

Fredi  
#714938 Tänkte köpa en begagnad såg att ha liggande i skåpbilen,behövs nu och då för att såga npt eller några träd. 3 st. alternativ finns att tillgå, Stihl 260, Husqvarna 55 eller en 353g.
Vilken skulle ni välja till detta ändamål. Trevligt om den startar och fungerar fast den ligger i bilen flere månader oanvönd ibland.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Val av såg för tillfälligt bruk

Piraboin  
#714942 den här går igång lätt även när den har stått i uthuset oanvänd i ett halvt år .. enda nackdelen är att vanliga svärd inte passar så köp minst en extra kedja som är nyslipad att ha i reserv

https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardsmaskiner/kedjesagar/elkedjesagar/motorsag-cs-143-2000041432

Användarvisningsbild

Re: Val av såg för tillfälligt bruk

Fredi  
#714952 Har en dylik Kines men vill köpa en mäekessåg nu och dessa 3 har jag tillgängliga

   TS
Avatar Fallback

Re: Val av såg för tillfälligt bruk

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#714953 Förståndigt. Köp den friskaste.

Avatar Fallback

Re: Val av såg för tillfälligt bruk

alias  
#714955
Fredi skrev:Tänkte köpa en begagnad såg att ha liggande i skåpbilen,behövs nu och då för att såga npt eller några träd. 3 st. alternativ finns att tillgå, Stihl 260, Husqvarna 55 eller en 353g.
Vilken skulle ni välja till detta ändamål. Trevligt om den startar och fungerar fast den ligger i bilen flere månader oanvönd ibland.


Tror att samtliga tre modeller är rätt säkra kort. Har själv goda erfarenheter av HVA353G med Triobrake, men Skogsolas kommentar om skicket bör nog vara det som får fälla avgörandet.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Val av såg för tillfälligt bruk

Williamm  
#714982 Som redan sagt den som är i bäst skick. Men om vi utgår ifrån att alla är i samma skick..

353 Har primer och är då lätta att få igång når den ståt. Men det ger mer gummi som kan krångla. Jag tycker att den är lite väl "fin" avancerad såg för att ha liggandes i bilen.
260 Är erkänt tålig såg. Men den har också en hel del gummi (insugsrör och impulsslang). Jag tycker att den känns som en öppen konstruktion som kan få in saker som inte ska in om den ligger i bilen.

55 Är väldigt solitt byggd och har massivt insugsrör = inge gummi (förutom bränsleslang) Och har en väldigt sluten konstruktion som tål mycket.
Jag skulle välja den som "bilsåg". Det känns som att den kan gå i genom en stenkross och starta...

Användarvisningsbild

Re: Val av såg för tillfälligt bruk

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#714983 55 har insugsgummi mellan förgasarfästet och cylinder.
Ingen nackdel.

Användarvisningsbild

Re: Val av såg för tillfälligt bruk

Williamm  
#714984
Mange skrev:55 har insugsgummi mellan förgasarfästet och cylinder.
Ingen nackdel.

Jag blandade ihop med 254.
Men lösningen på 55 känns ändå säkrare än på de andra. "Kassaskåpslikt järnspetsenkel" Som @anersimyra säger...

Användarvisningsbild

Re: Val av såg för tillfälligt bruk

Raggarö  
#714999 Svar: 55:an

Har två st. som aldrig krånglat.
I vanliga fall används de på vedbacken 1 gång/år, nu har en av dem fått agera istf Stihl 261:an och det fungerar det med.

Raggarö

Användarvisningsbild

Re: Val av såg för tillfälligt bruk

Fredi  
#715359 Tyvärr så han jag inte få 55:an. Den var i fint skick så den såldes fort. Köpte en 260 istället, efter tvätt så är även den fin, kan inte vara mycket körd? Nästan så att jag får söka ännu en såg för att få en "bilsåg" 😉

   TS
Användarvisningsbild

Re: Val av såg för tillfälligt bruk

johan eriksson  
#715362 Den ser ju nästan oförskämt bra ut 😀
Grattis till en kanonsåg. 👍

Användarvisningsbild

Re: Val av såg för tillfälligt bruk

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715369 Härligt! Tackar för nummer!

Den ser väldans lite körd ut...

Användarvisningsbild

Re: Val av såg för tillfälligt bruk

Fredi  
#715375
Mange skrev:Härligt! Tackar för nummer!

Den ser väldans lite körd ut...


Jo kan inte vara mycket körd, drevet och allting ser nästan oanvänt ut. Har alla 260 oljepump som ej går att justera fast det finns hål under med plus-minus tecken? Eller skiljer det på årsmodeller?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Val av såg för tillfälligt bruk

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715377 Det var olika varianter, med eller utan justerbar pump.

Användarvisningsbild

Re: Val av såg för tillfälligt bruk

Fredi  
#715380
Mange skrev:Det var olika varianter, med eller utan justerbar pump.


Tror du det blir varmt med raps i tanken när jag ej får mera flöde eller är det bättre att hälla i vanlig mineralkedolja?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).