Skogsekonomi

Varför är priserna så låga?

47 inlägg 13469 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Varför är priserna så låga?

hfab  
#711183
svampbob skrev:Ska jag vara ärlig så börjar jag mer och mer oroa mig för EU och myndighetsbeslut. Risken för att skogsavverkning försvåras och fördyras pga myndigheterna bedömer jag högre än att virkespriserna stiger markant.
Jag funderar allvarligt på att sälja en avverkning på 20-30 ha i år för att sänka mina risker.


Är det inte bättre att rida ut stormen?
Varken EU eller svenska myndigheter kommer att kunna stoppa skogsbruket helt.

Jag har pratat med många som resonerar som dig, 👎 att det är bäst att avverka nu medans det går. Alla maskiner går för fullt och bolagen får skog till rea pris.

Fortsätt gallra och dikesrensa. Om några år är det virkesbrist och du sitter på en guldgruva.

Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Varför är priserna så låga?

Bosse1  
#711192 Mupperiet driver ut varenda pinne till lågpris 👎 Största skövlarna hittills, men vad göra ?Kanske inte låta sig skrämmas.

Användarvisningsbild

Re: Varför är priserna så låga?

svampbob  
#711194
hfab skrev:
svampbob skrev:Ska jag vara ärlig så börjar jag mer och mer oroa mig för EU och myndighetsbeslut. Risken för att skogsavverkning försvåras och fördyras pga myndigheterna bedömer jag högre än att virkespriserna stiger markant.
Jag funderar allvarligt på att sälja en avverkning på 20-30 ha i år för att sänka mina risker.


Är det inte bättre att rida ut stormen?
Varken EU eller svenska myndigheter kommer att kunna stoppa skogsbruket helt.

Jag har pratat med många som resonerar som dig, 👎 att det är bäst att avverka nu medans det går. Alla maskiner går för fullt och bolagen får skog till rea pris.

Fortsätt gallra och dikesrensa. Om några år är det virkesbrist och du sitter på en guldgruva.


Nej jag tror inte att dom kommer att stoppa det helt men det är lätt reglera och lagstifta så att det blir besvärligare och dyrare att avverka och nu blåser det åt det hållet.
Jag har nu en alldeles för hög andel gammal skog så det är hur som helst klokt att slutavverka en liten del.

Användarvisningsbild

Re: Varför är priserna så låga?

rokon  
#711195 att göra större uttag vid ett enskilt tillfälle nu närmaste åren är ett risktagande, tänk mycket likvider och en valutakrasch på det innan andra vettiga beslut? Kanske en tredjedel eller hälften av vad du tänkt eftersom man ändå aldrig vet utgången. Man ser en fara och missar en annan?

Avatar Fallback

Re: Varför är priserna så låga?

Bosse1  
#711201 Glöm inte 1000kr klubben 💪

Användarvisningsbild

Re: Varför är priserna så låga?

svampbob  
#711212
rokon skrev:att göra större uttag vid ett enskilt tillfälle nu närmaste åren är ett risktagande, tänk mycket likvider och en valutakrasch på det innan andra vettiga beslut? Kanske en tredjedel eller hälften av vad du tänkt eftersom man ändå aldrig vet utgången. Man ser en fara och missar en annan?


Ja jag tänker inte avverka för att trycka in pengarna på börsen. Jag är inne på att bygga en större maskinhall och underhålla några andra byggnader.
Det blir säkert så att jag fegar ur och bara tar 10 ha nu.

Avatar Fallback

Re: Varför är priserna så låga?

surjämten  
#711243 En helt teoretisk fråga.

Vad skulle det få för följder om alla privata skogsägare inställde sina leveranser under exempelvis sex månader? ( en relativt kort tid i skogssammanhang )
För avverkningsgrupper, sågverk, industrier, virkesköpare, åkerier, o inte minst råvarupriser ?
Motivering, se rubriken.

Avatar Fallback

Re: Varför är priserna så låga?

Axl  
#711246 Det skulle antagligen bli ett antal konkurser mindre efterfrågan på virke och lägre virkespriser.

Användarvisningsbild

Re: Varför är priserna så låga?

svampbob  
#711248 Bolagen har rätt stora rotstående lager och dom flesta har egen skog så jag gissar att det krävs mer än ett år innan lagren börjar sina.

Avatar Fallback

Re: Varför är priserna så låga?

tallen100  
#711251 Virke får dom nog alltid tag i på ett eller annat sätt...
Däremot kan det nog bli besvärligt för entreprenörerna som kör mestadels på "privatmarker"............

Användarvisningsbild

Re: Varför är priserna så låga?

Elis76  
#711762 Stora lager av barrsågtimmer

Nu har Skogsstyrelsen släppt statistiken över virkeslagren per den 30 mars som visar på ökande lager av barrsågtimmer.

https://www.skogsstyrelsen.se/nyhetslista/stora-lager-av-barrsagtimmer/

https://www.skogsstyrelsen.se/statistik/statistik-efter-amne/lager-av-sagtimmer-massaved-och-flis/


Trots de höga lagren höjer Sveaskog timmerpriserna i norra Sverige från den 1 maj med 30-50 kronor/fub

https://www.di.se/live/sveaskog-hojer-timmerpriser-i-norra-sverige/

https://www.sveaskog.se/press/2021/sveaskog-hojer-timmerpriserna-i-norra-sverige/
Senast redigerad av Elis76 tis 04 maj 2021, 15:32, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Varför är priserna så låga?

Bosse1  
#711782 Är det de statliga institutionerna som sätter priset nu, SS stora lager och Sveaskog femtio kronor upp tror jag svimmar :wink:

Användarvisningsbild

Re: Varför är priserna så låga?

Husqvarna550  
#711808 Visst är det önskvärt att så många som kan avvaktar att avverka. De senaste åren har stor mängd virke kommit in pga barkborreskador och det pressar naturligtvis ner priserna. Efterfrågan i bygghandeln är stor och ökar, kan man då ha is i magen och vänta så borde det tvinga fram högre timmerpriser, Skogsbolagen betalar inte mer än man måste för att få fram det man behöver ur skogen.

Avatar Fallback

Re: Varför är priserna så låga?

BörjeH  
#711881 För egen del är jag inte speciellt intresserad att avverka eller gallra nu när fastighetspriserna är mycket höga. Om man är i behov av pengar är det kanske bättre att sälja ett utskifte. Priset på skogsfastigheter är tydligen här i södra Sverige över 700 kronor per m3sk nu.

Att gå in och gallra hårt i ett glest skifte G1 eller G2 och få omkring 200 kronor per m2sk avverkat och klart längs skogsväg när virket är värt 700 kronor stående i skogen, det förstår jag inte. Men jag kanske är dum? Ett annat skäl till att vara försiktig med gallringar är stormkänsligheten. De skiften som jag har haft stormskador i här på västkusten är de som jag gallrat.

Användarvisningsbild

Re: Varför är priserna så låga?

Skogz  
#712102
BörjeH skrev:För egen del är jag inte speciellt intresserad att avverka eller gallra nu när fastighetspriserna är mycket höga. Om man är i behov av pengar är det kanske bättre att sälja ett utskifte. Priset på skogsfastigheter är tydligen här i södra Sverige över 700 kronor per m3sk nu.

Att gå in och gallra hårt i ett glest skifte G1 eller G2 och få omkring 200 kronor per m2sk avverkat och klart längs skogsväg när virket är värt 700 kronor stående i skogen, det förstår jag inte. Men jag kanske är dum? Ett annat skäl till att vara försiktig med gallringar är stormkänsligheten. De skiften som jag har haft stormskador i här på västkusten är de som jag gallrat.

Problemet är att man bara kan sälja någon enstaka gång innan skogsinnehavet är slut och då kan man inte sälja längre😢

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).