Fixaren1 skrev:Många gånger blir det gran när det planteras på åkermark. Det blir frodvuxen och grovkvistiga träd. Växer mycket fort och sedan blir det ofta röta. Är man ok med att odla granplantage till massaved så visst..... Tråkig ful skitskog enligt mig. Har sånt själv.
Bättre att välja löv anser jag. Asp i avsikt att få till tändsticksvirke är ett sätt.
Sman skrev:Hej,
Precis som titeln säger, lämpar sig gammal och nyttjad åkersmark för skogsbruk? Är lite sugen på att köpa en bit mark och omvandla till skogsbruk, men är dessvärre helt ny på området och skulle vilja höra er input!
Skogsola skrev:Om du hägnar in det så kan du experimentera med mycket som de gör i lövskogsprojektet. Annars så funkar bara gran och självsådd björk.
Fixaren1 skrev:Japp du bekräftade just vad jag skrev. Tråkig, ful plantageskog med grova kvistar och god tillväxt. Hur det är med röta vet jag inget om. Hoppas att så inte är fallet hos dig.
Vedproducent skrev:Fixaren1 skrev:Japp du bekräftade just vad jag skrev. Tråkig, ful plantageskog med grova kvistar och god tillväxt. Hur det är med röta vet jag inget om. Hoppas att så inte är fallet hos dig.
Nej då har jag allt gran i skogen som är lika kvistig på många ställen. Det här är fin skog