Föryngring

Lämpar sig (gammal) åkermark för skogsbruk?

19 inlägg 5629 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lämpar sig (gammal) åkermark för skogsbruk?

Sman  
#702640 Hej,

Precis som titeln säger, lämpar sig gammal och nyttjad åkersmark för skogsbruk? Är lite sugen på att köpa en bit mark och omvandla till skogsbruk, men är dessvärre helt ny på området och skulle vilja höra er input!



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Lämpar sig (gammal) åkermark för skogsbruk?

Mellberg  
#702645 All åkermark har varit skogsmark, men om den lämpar sig för skogsbruk är inte givet. :-|

Avatar Fallback

Re: Lämpar sig (gammal) åkermark för skogsbruk?

Fixaren1  
#702683 Många gånger blir det gran när det planteras på åkermark. Det blir frodvuxen och grovkvistiga träd. Växer mycket fort och sedan blir det ofta röta. Är man ok med att odla granplantage till massaved så visst..... Tråkig ful skitskog enligt mig. Har sånt själv.
Bättre att välja löv anser jag. Asp i avsikt att få till tändsticksvirke är ett sätt.

Användarvisningsbild

Re: Lämpar sig (gammal) åkermark för skogsbruk?

Fredrik Reuter  
#702698 Skogsforums lövskogsprojekt kan rekommenderas om det passar in för dig. 👍 🙂

Användarvisningsbild

Re: Lämpar sig (gammal) åkermark för skogsbruk?

Vedproducent  
#702711
Fixaren1 skrev:Många gånger blir det gran när det planteras på åkermark. Det blir frodvuxen och grovkvistiga träd. Växer mycket fort och sedan blir det ofta röta. Är man ok med att odla granplantage till massaved så visst..... Tråkig ful skitskog enligt mig. Har sånt själv.
Bättre att välja löv anser jag. Asp i avsikt att få till tändsticksvirke är ett sätt.

Tror nog med rätt skötsel du får flest kubikmeter timmer per hektar från en åkermarksplantering. Lönsamheten är normalt överlägsen vanlig produktionsmark i skogen. Har själv en hel massa hektar åkermarksgran med mycket höga virkesförråd och hyfsat bra kvalitet.

Avatar Fallback

Re: Lämpar sig (gammal) åkermark för skogsbruk?

Fixaren1  
#702857 Japp du bekräftade just vad jag skrev. Tråkig, ful plantageskog med grova kvistar och god tillväxt. Hur det är med röta vet jag inget om. Hoppas att så inte är fallet hos dig.

Avatar Fallback

Re: Lämpar sig (gammal) åkermark för skogsbruk?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#702860 Det där är väl inte grövre kvistar än annars?

Avatar Fallback

Re: Lämpar sig (gammal) åkermark för skogsbruk?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#702872
Sman skrev:Hej,

Precis som titeln säger, lämpar sig gammal och nyttjad åkersmark för skogsbruk? Är lite sugen på att köpa en bit mark och omvandla till skogsbruk, men är dessvärre helt ny på området och skulle vilja höra er input!

Om du hägnar in det så kan du experimentera med mycket som de gör i lövskogsprojektet. Annars så funkar bara gran och självsådd björk.

Användarvisningsbild

Re: Lämpar sig (gammal) åkermark för skogsbruk?

Emanuel90  
#702876
Skogsola skrev:Om du hägnar in det så kan du experimentera med mycket som de gör i lövskogsprojektet. Annars så funkar bara gran och självsådd björk.

Vi vet ju inte riktigt hur marken ligger till, om det är åkermark så kanske det ligger lite närmare bebyggelse och folk som är ute och går och det kan göra en enorm skillnad på betestrycket. Vi vet inte heller hur högt betestrycket är på fastigheten. Att säga att utan hägn "funkar bara gran och självsådd björk" är allt för generaliserande enligt mig.

Användarvisningsbild

Re: Lämpar sig (gammal) åkermark för skogsbruk?

Vedproducent  
#702881
Fixaren1 skrev:Japp du bekräftade just vad jag skrev. Tråkig, ful plantageskog med grova kvistar och god tillväxt. Hur det är med röta vet jag inget om. Hoppas att så inte är fallet hos dig.

Nej då har jag allt gran i skogen som är lika kvistig på många ställen. Det här är fin skog. Tycker man inte om sån skog så är det nog mer att man inte är så förtjust i gran. Det är naturligtvis helt ok. En lövskog kan vara jättevacker. Här trivs dock granen bäst med överlägsen ekonomi. Mycket timmer och i alla fall än så länge väldigt lite röta och mycket hög produktion. Så jag svarade på frågeställarens frågor. Alltså lämpar den sig gran väldigt bra här i Norra Bohuslän och jag är säker på att den trivs på många ställen.

Bifogar en bild på gran i skogen här. Höga virkesförråd men väl så kvistigt och mer röta. Detta område är 70 år så lite drygt 10 år äldre. Men lövet lyser med sin frånvaro då det inte trivs här.

Användarvisningsbild

Re: Lämpar sig (gammal) åkermark för skogsbruk?

Göt  
#702918 Slutaverkade några inägor som var planterade med gran på 50 talet, skogen var tät och tämligen bra kvalitet, några träd hade blåst av. Väldigt lite röta, trots att det är ett berg som är berömt för att få röta i gran, det gäller att avverka i tid. någon inäga bredvid är planterad med tall ungefär i samma tid och den har sett kvistig och ful ut men börjar nu bli fin. Så visst kan man plantera på åkermark

Avatar Fallback

Re: Lämpar sig (gammal) åkermark för skogsbruk?

Ekman  
#702940
Vedproducent skrev:
Fixaren1 skrev:Japp du bekräftade just vad jag skrev. Tråkig, ful plantageskog med grova kvistar och god tillväxt. Hur det är med röta vet jag inget om. Hoppas att så inte är fallet hos dig.

Nej då har jag allt gran i skogen som är lika kvistig på många ställen. Det här är fin skog


Riktigt trevligt och fint där skulle man vilja sätta sig en stund. Eller lägga sig raklång på rygg, jäkligt skönt.
Man är uppenbarligen olika, asp släpper jag bara upp för ren viltvård och variation, av skogsträden är det nog det jag gillar allra minst. Men visst är tillväxten imponerande på bördig mark.

Avatar Fallback

Re: Lämpar sig (gammal) åkermark för skogsbruk?

fax  
#703063 Ett alternativ är att söka stöd hos Skogsstyrelsen för att plantera ädellöv. Gjorde det själv för en knapp hektar gammal åker/bete och fick ca 80 % stöd på godkända kostnader. Då ingick markberedning, stängsel och plantering av ek med björk som amträd. Det tog några år innan stödet beviljades då nyplantering är lägst prioriterad bland ädelträåtgärderna. Det är ju ett ganska långsiktigt projekt, där man rimligen inte kommer att se slutresultatet - men det var ju en kul grej för mark som bara låg för fäfot. Åsså har man ju lite att pyssla med de närmaste åren....

Användarvisningsbild

Re: Lämpar sig (gammal) åkermark för skogsbruk?

Badger  
#819069 Hur ser det ut med omklassningen av åkermarken till skog. Om åkermark ska ändra brukandetyp till skog med plantering ska det ansökas hos länsstyrelsen och göras 8 månader i förväg. Men hur funkar juridiken för en åker om den återtagits av skogen själv med självsådd utan någon aktiv åtgärd?

Användarvisningsbild

Re: Lämpar sig (gammal) åkermark för skogsbruk?

Rättselarn  
#819081 Tillstånd och dispenser krävs som regel för åtgärder som klassas som "förändrad markanvändning". Om du aktivt planterar igen en åker så är det troligt "förändrad markanvändning". Om naturen sköter frågan åt dig så är det inte du som vidtagit någon åtgärd och än så länge finns det inte någon skyldighet att aktiv bruka en åker.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).