Bilar

VW Passat GTE

12 inlägg 4992 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

VW Passat GTE

Freddan#1  
#702404 Det är svårt att hitta en bil med plug-in. Måste ha det pga policy. Har tittat på Taoyota RAV4, men den är på gränsen lite för dyr. Vet ej om det går?

Kikade på Passat GTE, men den saknar strålkastarspolare. Kör ofta på vägar där det stänker ned.
Mycket märkligt, kan säljaren ha fel? Går det inte ens att köpa till? Någon som är insatt? I Sverige är det otroligt viktigt med strålkastarspolare. Vill någon ens köpa en vanlig personbil utan dem?

Kikade på Opel Grandland, inga spolare.



   TS
Användarvisningsbild

Re: VW Passat GTE

Arvid0  
#702424 Ska du ren elbil ellwr hybrid?

Avatar Fallback

Re: VW Passat GTE

jannee  
#702435 Visst finns det spolare, ibland fastnar locket ute inte minst vintertid.
För övrigt samma fenomen på alla bilar i den koncernen, t.o.m på premiumbilen AUDI :oops:
För övrigt får troligtvis INGEN ny bil säljas utan en fungerande strålkastarengörning

Användarvisningsbild

Re: VW Passat GTE

Freddan#1  
#702438 Hörde med återförsäljare igår Passat GTE har inga strålkastarspolare, i alla fall om man beställer den nu.
Tycker det verkar orimligt. Behöver se på skogsvägarna i mörkret.

   TS
Avatar Fallback

Re: VW Passat GTE

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#702563 Det finns inga spolare på många bilar idag. Vi har en tio år mb på jobbet som har spolare men den spolar bara var tionde rutspolning. Såvi har en blomspruta och dasspapper för ibland råkar den tionde spolningen vara att man gör en kortdutt på rutan....

Användarvisningsbild

Re: VW Passat GTE

Erre  
#702569 Oftast måste lysvredet vara på hel/halvljus.
Då brukar lyktorna få spolarvätska varje gång.

Användarvisningsbild

Re: VW Passat GTE

Freddan#1  
#702574
Orsa skrev:Det finns inga spolare på många bilar idag. Vi har en tio år mb på jobbet som har spolare men den spolar bara var tionde rutspolning. Såvi har en blomspruta och dasspapper för ibland råkar den tionde spolningen vara att man gör en kortdutt på rutan....

Som skogsägare är det 100% nödvändigt för mig. Man vill komma hem och inte köra på något pga dålig sikt.

Har en VW Tiguan förlängd modell. På huvudljusläget spolar den var 5:e gång men det är bara att kvikt dra på spaken 5 gånger, inga problem. Funkar säkert på din bil också.
Ett annat problem är om ljusbrytaren står på Auto så fungerar inte bakljuset på dagen och parkeringljus fram bara. Märkligt, man syns bättre med tänt bakljus och tänt framljus. Ser att många kör omkring så. Dels syns de sämre och dels kan det lättare bli olyckor.
Vrider man två snäpp till så funkar ljusen fram och bak så som vanligt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: VW Passat GTE

Freddan#1  
#702575
Freddan#1 skrev:
Orsa skrev:Det finns inga spolare på många bilar idag. Vi har en tio år mb på jobbet som har spolare men den spolar bara var tionde rutspolning. Såvi har en blomspruta och dasspapper för ibland råkar den tionde spolningen vara att man gör en kortdutt på rutan....

Som skogsägare är det 100% nödvändigt för mig. Man vill komma hem och inte köra på något pga dålig sikt.

Har en VW Tiguan förlängd modell. På huvudljusläget spolar den var 5:e gång men det är bara att kvikt dra på spaken 5 gånger, inga problem. Funkar säkert på din bil också.
Ett annat problem är om ljusbrytaren står på Auto så fungerar inte bakljuset på dagen och parkeringljus fram bara. Märkligt, man syns bättre med tänt bakljus och tänt framljus. Ser att många kör omkring så. Dels syns de sämre och dels kan det lättare bli olyckor.
Vrider man två snäpp till så funkar ljusen fram och bak så som vanligt.

   TS
Avatar Fallback

Re: VW Passat GTE

Mikael A  
#713547 Vad blev det för bil Freddan?
Jag är inne på min andra GTE nu. Hade först en MY17 och nu en MY20. Inga spolare på den nya som du skriver och det saknar jag inte alls. Grymt driftsäker bil och fantastiskt bra bränsleekonomi.

Användarvisningsbild

Re: VW Passat GTE

Freddan#1  
#713556
Mikael A skrev:Vad blev det för bil Freddan?
Jag är inne på min andra GTE nu. Hade först en MY17 och nu en MY20. Inga spolare på den nya som du skriver och det saknar jag inte alls. Grymt driftsäker bil och fantastiskt bra bränsleekonomi.

Lade till sist ned all tid på att åka till en större ort för att se på allt, men hittade inget.
Jo, en bil. en Toyota RAV. Superfin bil med 4-hjulsdrift. Jag körde den nästan 8 mil lugn körning bara på el när det var kallt ute. Riktigt bra! och strålkastarspolare har den. Beställde den bilen, men fick avbeställa sedan p.g.a. vår regering som folket ville ha.

Sedan har regeringen ändrat reglerna med bonus malus i våras, så Toyotan gynnas inte längre så den blir för dyr tyvärr. Sedan har regeringen ändrat igen. Dessutom från juli blir alla förmånsbilar dyrare, så det var dubbla anledningar till att inte köpa. Men det kommer de att förlora på. För fler gör kanske som jag istället. Se längre ned.

Lånade till sist en Passat GTE och testade den. Visade den på en verkstad som skulle kunna sätta in strålkastarspolare. För det är 100% nödvändigt för mig eftersom jag kör ofta i mörker på saltade vägar ofta. Då gror strålkastarna igen på några km om det är bilar framför. Så är det bara köper ingen bil utan spolare. Körde den nya GTE och startade på morgonen hemma när det var +5 °C. Körde som vanligt med bra värme, radio, stolvärme och kom på bara el 24 km. Körde senare på dagen snålt och kallt i bilen och kom då 36 km. För dåligt och för lite km för krånglet med sladd och kostnaden samt bara framhjulsdrivet. Alltså ser inte vitsen med att kunna köra runt 3 mil på el. Andra kanske ser det, men inte jag.
Min kollega har en GTE och den förbrukar 0,65 l/mil bensin i snitt. Men han kör rätt långt, typ 70 mil på en dag. 0,65 l/mil tycker jag är jättedåligt. Ingen har ju hänt sedan 70-talet. Min Saab 99 från 1977 frörbrukade 0,72 liter/mil

Så vad gjorde jag? Jo, jag struntade i att köpa bil! Kommer att köra äldre begagnat ett tag och tar ut milersättning. Om kanske 1-3 år finns det kanske vettigare laddhybrider. Idag är de för dåliga, tycker jag i alla fall, för min behov.

   TS
Användarvisningsbild

Re: VW Passat GTE

Freddan#1  
#713563
Freddan#1 skrev:
Mikael A skrev:Vad blev det för bil Freddan?
Jag är inne på min andra GTE nu. Hade först en MY17 och nu en MY20. Inga spolare på den nya som du skriver och det saknar jag inte alls. Grymt driftsäker bil och fantastiskt bra bränsleekonomi.

Lade till sist ned all tid på att åka till en större ort för att se på allt, men hittade inget.
Jo, en bil. en Toyota RAV. Superfin bil med 4-hjulsdrift. Jag körde den nästan 8 mil lugn körning bara på el när det var kallt ute. Riktigt bra! och strålkastarspolare har den. Beställde den bilen, men fick avbeställa sedan p.g.a. vår regering som folket ville ha.

Sedan har regeringen ändrat reglerna med bonus malus i våras, så Toyotan gynnas inte längre så den blir för dyr tyvärr. Sedan har regeringen ändrat igen. Dessutom från juli blir alla förmånsbilar dyrare, så det var dubbla anledningar till att inte köpa. Men det kommer de att förlora på. För fler gör kanske som jag istället. Se längre ned.

Lånade till sist en Passat GTE och testade den. Visade den på en verkstad som skulle kunna sätta in strålkastarspolare. För det är 100% nödvändigt för mig eftersom jag kör ofta i mörker på saltade vägar ofta. Då gror strålkastarna igen på några km om det är bilar framför. Så är det bara köper ingen bil utan spolare. Körde den nya GTE och startade på morgonen hemma när det var +5 °C. Körde som vanligt med bra värme, radio, stolvärme och kom på bara el 24 km. Körde senare på dagen snålt och kallt i bilen och kom då 36 km. För dåligt och för lite km för krånglet med sladd och kostnaden samt bara framhjulsdrivet. Alltså ser inte vitsen med att kunna köra runt 3 mil på el. Andra kanske ser det, men inte jag.
Min kollega har en GTE och den förbrukar 0,65 l/mil bensin i snitt. Men han kör rätt långt, typ 70 mil på en dag. 0,65 l/mil tycker jag är jättedåligt. Ingen har ju hänt sedan 70-talet. Min Saab 99 från 1977 frörbrukade 0,72 liter/mil

Så vad gjorde jag? Jo, jag struntade i att köpa bil! Kommer att köra äldre begagnat ett tag och tar ut milersättning. Om kanske 1-3 år finns det kanske vettigare laddhybrider. Idag är de för dåliga, tycker jag i alla fall, för min behov.

Regeringen och det folket som röstade på de som styr landet idag: "Jämna ut skillnaden mellan förmånsbil och privatägd bil"
Men de missade att få privatpersoner kör nyare bilar och hybridbilar. Inte så många skulle köpa ny den typ av bilar som företag köper. Ett företag behöver ofta större bilar och nyare för att kunna få lov att leasa dem överhuvudtaget.
Nu straffas man som privatperson för att man behöver bil i jobbet. Men skaffa företagsbil istället föreslog någon i regeringen. Men problemet med det är att då skall den parkeras på företaget när den inte används. Inte lätt om företaget ligger en timme bort och man sällan är där för det går att jobba från hemmet om man inte är ute och reser.
Ja, vad skall man säga?


Senast redigerad av Freddan#1 tor 20 maj 2021, 10:08, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: VW Passat GTE

Freddan#1  
#713564 .

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).