tor 20 maj 2021, 08:03#713556
Mikael A skrev:Vad blev det för bil Freddan?
Jag är inne på min andra GTE nu. Hade först en MY17 och nu en MY20. Inga spolare på den nya som du skriver och det saknar jag inte alls. Grymt driftsäker bil och fantastiskt bra bränsleekonomi.
Lade till sist ned all tid på att åka till en större ort för att se på allt, men hittade inget.
Jo, en bil. en Toyota RAV. Superfin bil med 4-hjulsdrift. Jag körde den nästan 8 mil lugn körning bara på el när det var kallt ute. Riktigt bra! och strålkastarspolare har den. Beställde den bilen, men fick avbeställa sedan p.g.a. vår regering som folket ville ha.
Sedan har regeringen ändrat reglerna med bonus malus i våras, så Toyotan gynnas inte längre så den blir för dyr tyvärr. Sedan har regeringen ändrat igen. Dessutom från juli blir alla förmånsbilar dyrare, så det var dubbla anledningar till att inte köpa. Men det kommer de att förlora på. För fler gör kanske som jag istället. Se längre ned.
Lånade till sist en Passat GTE och testade den. Visade den på en verkstad som skulle kunna sätta in strålkastarspolare. För det är 100% nödvändigt för mig eftersom jag kör ofta i mörker på saltade vägar ofta. Då gror strålkastarna igen på några km om det är bilar framför. Så är det bara köper ingen bil utan spolare. Körde den nya GTE och startade på morgonen hemma när det var +5 °C. Körde som vanligt med bra värme, radio, stolvärme och kom på bara el 24 km. Körde senare på dagen snålt och kallt i bilen och kom då 36 km. För dåligt och för lite km för krånglet med sladd och kostnaden samt bara framhjulsdrivet. Alltså ser inte vitsen med att kunna köra runt 3 mil på el. Andra kanske ser det, men inte jag.
Min kollega har en GTE och den förbrukar 0,65 l/mil bensin i snitt. Men han kör rätt långt, typ 70 mil på en dag. 0,65 l/mil tycker jag är jättedåligt. Ingen har ju hänt sedan 70-talet. Min Saab 99 från 1977 frörbrukade 0,72 liter/mil
Så vad gjorde jag? Jo, jag struntade i att köpa bil! Kommer att köra äldre begagnat ett tag och tar ut milersättning. Om kanske 1-3 år finns det kanske vettigare laddhybrider. Idag är de för dåliga, tycker jag i alla fall, för min behov.