mån 18 jan 2021, 08:58#694852
Karl-magnus skrev:Vad för maskin ska man skaffa?
Hej Karl-magnus
Jag tycker absolut du skall skaffa en processor, om pengarna finns. Glöm lönsamheten, den finns inte på så lite areal. Men nöjet finns.
Skall du köra mestadels klenare träd anser jag att en rullmatad fungerar smidigast, men skall du köra även lite grövre, och kanske lite slutavverkning är nog en stegmatare att föredra. Dom är nog starkare men inte så snabba. När jag köpte min fick jag fördelen att provköra en några veckor, så jag visste att just den funkade bra för mina förutsättningar. Jag köpte en BJM vagnsburen för ca 7 år sen, för 195 000. Vad den kostar idag vet jag inte. Var för just den? Jo jag fick som sagt provköra en, och den sitter på vagnen. Jag har ju redan en kran så varför betala för en till. Den tar träden från båda håll. Man sitter inne i traktorn och kör. du har lite sämre koll på stammarnas kvalite osv, men varmt o skönt. Och förhållandevis billig.
Om du har processorn direkt på traktorn är det lättare att anpassa en oljepump som passar. Har du på vagn skall oljeflödet passa både processor o kran. Det är lätt hänt att kranen blir "slängig" med för stort flöde + att det går tungt, En rullmatad processor skall ha rätt bra flöde på oljan för att fungera bra. Kör du kranen på traktorns hydraulik o processor på extra pump så funkar det bäst, då slipper du koppla om emellan.
Detta är mina åsikter och mitt val, men vad du skall skaffa är upp till dig. Sök upp några som har lite olika varianter och följ med dom ut i skogen o kolla hur det funkar. Kolla på youtube, men där får du vara rätt kritisk. Det är så jäkla upplagt o fint när dom skall köra, så det flyter på så bra. Det gör det aldrig i verkligheten.
Lycka till och mycket nöje!