Traktorer och processorer

processor till en liten gård

101 inlägg 21824 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: processor till en liten gård

jannee  
#694690 Kanske ett felaktigt och vansinnigt tänk men.
Kan jag med mitt verktyg, vad det än månde vara, vara intressant (konkurrenskraftig) på öppna marknaden utföra ett arbete där jag kräver ett vettigt arvode.
Med processorn var jag det i alla fall inte, däremot med motorsågen och ta enstaka träd åt tomtägare, gå runt mindre områden med röjsågen men även att såga loss vindfälle åt andra.
Tydligen även lönsam att avverka och köra ut enstaka borrträd att jämngamla grannar.
Nu är jag "gammal" och inte direkt supereffektiv, raka motsatsen i stället, och p.g.a.d får min timpenning bli därefter.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: processor till en liten gård

Karl-magnus  
#694728 Vad för maskin ska man skaffa?

   TS
Användarvisningsbild

Re: processor till en liten gård

Vedproducent  
#694741
Karl-magnus skrev:Vad för maskin ska man skaffa?

Det kan du bara avgöra själv.

Avatar Fallback

Re: processor till en liten gård

Elmhult  
#694746 Skaffa ingen maskin. Sälj inget virke förrän priserna går upp till vettiga nivåer och då kanske fundera på att göra det själv eller köpa in tjänst. Men köp en egen såg för att förädla barkborregranarna. 🌳 👍

Användarvisningsbild

Re: processor till en liten gård

Vardon  
#694751
Karl-magnus skrev:Vad för maskin ska man skaffa?


Hur mycket pengar vill du lägga? Jag skulle nog säga att antingen blir det en hjulburen hypro 755 med fällhuvud ( eller så blir det en svart niab 1501 (typ mest till minst pengar)

Eller nån jakemonterad kran eller vegagnad skördare

Avatar Fallback

Re: processor till en liten gård

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694752 Han har en vettig traktor och vagn så han kan gå ut med motorsågen och gnaga lite på sin 4 hektars gallring.

Användarvisningsbild

Re: processor till en liten gård

Vardon  
#694753
Skogsola skrev:Han har en vettig traktor och vagn så han kan gå ut med motorsågen och gnaga lite på sin 4 hektars gallring.


Fast nu frågar han inte om utan vad...

Hyprolösningen jag föreslog ca 650000 finns en svart niab på blocket för 100 000 (tycker jag är dyrt) sen kan det slinga nån äldre vimek för mindre

Användarvisningsbild

Re: processor till en liten gård

Cbx79  
#694852
Karl-magnus skrev:Vad för maskin ska man skaffa?

Hej Karl-magnus
Jag tycker absolut du skall skaffa en processor, om pengarna finns. Glöm lönsamheten, den finns inte på så lite areal. Men nöjet finns.
Skall du köra mestadels klenare träd anser jag att en rullmatad fungerar smidigast, men skall du köra även lite grövre, och kanske lite slutavverkning är nog en stegmatare att föredra. Dom är nog starkare men inte så snabba. När jag köpte min fick jag fördelen att provköra en några veckor, så jag visste att just den funkade bra för mina förutsättningar. Jag köpte en BJM vagnsburen för ca 7 år sen, för 195 000. Vad den kostar idag vet jag inte. Var för just den? Jo jag fick som sagt provköra en, och den sitter på vagnen. Jag har ju redan en kran så varför betala för en till. Den tar träden från båda håll. Man sitter inne i traktorn och kör. du har lite sämre koll på stammarnas kvalite osv, men varmt o skönt. Och förhållandevis billig.
Om du har processorn direkt på traktorn är det lättare att anpassa en oljepump som passar. Har du på vagn skall oljeflödet passa både processor o kran. Det är lätt hänt att kranen blir "slängig" med för stort flöde + att det går tungt, En rullmatad processor skall ha rätt bra flöde på oljan för att fungera bra. Kör du kranen på traktorns hydraulik o processor på extra pump så funkar det bäst, då slipper du koppla om emellan.
Detta är mina åsikter och mitt val, men vad du skall skaffa är upp till dig. Sök upp några som har lite olika varianter och följ med dom ut i skogen o kolla hur det funkar. Kolla på youtube, men där får du vara rätt kritisk. Det är så jäkla upplagt o fint när dom skall köra, så det flyter på så bra. Det gör det aldrig i verkligheten.
Lycka till och mycket nöje!

Avatar Fallback

Re: processor till en liten gård

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694864 En viktig fråga är hur gammal du är? Är du yngre än 40 och utan fysiska handikapp eller förslitningar så lägger du bäst pengarna på en bra huggarutbildning. Inte då motorsågskörkortet utan en proffsutbildning där du får lära dig att vara produktiv i skogen utan att slita ihjäl dig.

Jag kommer ihåg hur det var när vi köpte första huggarvagnen på gården och tänkte att nu kommer det nästan att gå av sig själv... Mycket fel hade vi i det och en processor sparar inte heller den så mycket tid på så små volymer.

Avatar Fallback

Re: processor till en liten gård

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694869 En helt annan fråga men finns det överhuvudtaget huggarutbildningar idag? Motorsågskörkort må vara en sak men att hugga i ett system så att man får en ordnad arbetsplats verkar vara en bortglömd konst.

Användarvisningsbild

Re: processor till en liten gård

hlb  
#694871 Här verkar det som man ska be om ursäkt för att man kör traktorprocessor på en liten fastighet. Jag kör fortfarande Hypron vid snart 77 års ålder och jag gläds åt virkeshögarna jag åstadkommer och än mer åt den gallrade oskadade skogen, som jag lämnar efter mig. De som tycker en telefon är den bästa investeringen skulle, enligt min åsikt, egentligen inte äga skog. Bättre med aktier, hyresfastigheter eller annan spekulation.
Jag har en sommarbil också, som jag tjänar mycket mindre på, än på Hypron, som på lång sikt är en mycket bra ekonomisk investering.

Avatar Fallback

Re: processor till en liten gård

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694892
hlb skrev:Här verkar det som man ska be om ursäkt för att man kör traktorprocessor på en liten fastighet. Jag kör fortfarande Hypron vid snart 77 års ålder och jag gläds åt virkeshögarna jag åstadkommer och än mer åt den gallrade oskadade skogen, som jag lämnar efter mig. De som tycker en telefon är den bästa investeringen skulle, enligt min åsikt, egentligen inte äga skog. Bättre med aktier, hyresfastigheter eller annan spekulation.
Jag har en sommarbil också, som jag tjänar mycket mindre på, än på Hypron, som på lång sikt är en mycket bra ekonomisk investering.


Jo men nu rör det sig om en skogsfastighet på 10ha. Om vi sätter den löpande tillväxten till 80m3 och hälften är slutavverkning så är det runt 40m3 som ska huggas årligen. Det är två till tre helgers jobb om man har duglig teknik och är rimligt frisk. Med processor kanske man halverar det och sparar i så fall 2-4 arbetsdagar.
För din del hlb så har du om jag minns rätt 10ggr så mycket skog och det blir en helt annan sak.

Avatar Fallback

Re: processor till en liten gård

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694893
Skogsola skrev:En helt annan fråga men finns det överhuvudtaget huggarutbildningar idag? Motorsågskörkort må vara en sak men att hugga i ett system så att man får en ordnad arbetsplats verkar vara en bortglömd konst.


Frågan har varit upp någon gång då och då utan riktigt bra svar. Det var en medelålders kvinna med på gallringsdagarna i Jönköping och jag har för mig att @Tåndemåla pratade om att hon höll kurser. Annars tror jag Erik Hjärtfors kan hålla kurs om man skulle fråga. Han är både gammal proffshuggare och gymnasielärare, f.ö. så lärde han mig grunderna på ett sommarläger för många år sedan.

Men rent allmänt borde de flesta gymnasieskolor ha några som faktisk kan manuellhugga som proffs?

Avatar Fallback

Re: processor till en liten gård

tallen100  
#694894
Skogsola skrev:En helt annan fråga men finns det överhuvudtaget huggarutbildningar idag? Motorsågskörkort må vara en sak men att hugga i ett system så att man får en ordnad arbetsplats verkar vara en bortglömd konst.

De växer nog inte på träd, det viktigaste idag är ju att du ska ha ett körkort på allt, men om du lyckas göra nåt vettigt arbete med grejen du har körkort på verkar vara mer eller mindre skit samma.

Avatar Fallback

Re: processor till en liten gård

tallen100  
#694895
hlb skrev:Här verkar det som man ska be om ursäkt för att man kör traktorprocessor på en liten fastighet. Jag kör fortfarande Hypron vid snart 77 års ålder och jag gläds åt virkeshögarna jag åstadkommer och än mer åt den gallrade oskadade skogen, som jag lämnar efter mig. De som tycker en telefon är den bästa investeringen skulle, enligt min åsikt, egentligen inte äga skog. Bättre med aktier, hyresfastigheter eller annan spekulation.
Jag har en sommarbil också, som jag tjänar mycket mindre på, än på Hypron, som på lång sikt är en mycket bra ekonomisk investering.

Det är ingen som ifrågasätter en husbil för över en mille som kanske nyttjas tre veckor om året, men en maskin som faktiskt gör nytta måste försvaras med näbbar och klor 🙃

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).