tor 23 maj 2013, 10:09#226421
Fredrik B skrev:Hur blev resultatet på experimentet? ... Funkade TRICO?
Jag kan tillägga att jag i mitt test med de ohägnade raderna hybridasp fegade ur och kompletterade huvudtopparna även med tejp. Men jag har även sett till att få några flera hybridaspar utanför hägnet 2012. Allt är på gammal ängsmark men mitt ute i skogen utan bebyggelse inom synhåll.
Så fakta i test 1 är: En rad ohägnad hybridasp planterad 2011 och en rad planterad 2012. Båda Trico-behandlade och tjpade en resp två vintrar.
Kollade resultatet efter denna vintern förra veckan. Båda raderna är tämligen orörda. Om det beror på tejp, Trico eller en kombination låter jag vara osagt. Eller om hägnet intill som även har plastband som ibland blåser av och fladdrar har stört viltet...? Men till hösten ska jag nog låta några aspar stå med endast trico för att se om det skiljer.
Vidare finns i området 1-2 ha hybridpoppel (test 2), planterad dels 2011, dels 2012. Dessa har jag Trico-besprutat var höst. Då jag ej hinner allt samtidigt så har det blivit från det bladen är gröna tills dess de skiftat i höstfärger och börjat trilla. Fokus på toppskotten.
Här har det ändå betats var vinter. Delvis har viltet delvis hunnit före mig på hösten, dels tror jag vissa låtit hungern övervinna Trico. Gissar att ungefär hälften har blandade betesskador och det är alls ingen katastrof. Så nog kommer beståndet nog bli bra, om än med viss försening. Har ej hunnit kolla allt vad gäller poppeln ännu efter vintern, men jag återkommer om det finns mer att tillägga och ev med bilder.
Vad gäller hybridlärken som nämns ovan i senare inlägg så har Trico fungerat klockrent. Nu är den till största delen över säker beteshöjd och jättefin.
Just detta med rätt tidpunkt vid besprutning av löv är svårt. Vad jag vet äter ju viltet upp sig inför vintern redan under sensommar och tidig höst. Kanske man ska lägga in en augusti-sprutning och en senare i oktober-november? Andras erfarenheter mottages gärna.